...

Här kan du som letar jobb inom branschen marknadsföra dig.
Pontus Rydebjörk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 09 mar 2010, 20:12
Presentation: Pontus Rydebjörk
Ljustekniker, Frilanssss

...

Inlägg av Pontus Rydebjörk »

...
Senast redigerad av 1 Pontus Rydebjörk, redigerad totalt 0 gånger.

Mats Ottosson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 08 okt 2007, 22:39
Presentation: http://www.localcrew.se www://workersupply.se
Ort: östergötland

Re: SOMMARJOBB SÖKES!

Inlägg av Mats Ottosson »

Hej Pontus,

Jag har bara 1 fråga är du 14 som det står i din presentation ? Om så kan det ju bli ett problem att ge dig jobb eftersom att du då inte får göra en massa saker som är nödvändigt, inte jobba efter 18:00 inte lyfta saker som väger mm mm ......
http://www.localcrew.se" onclick="window.open(this.href);return false; www://workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Pontus Rydebjörk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 09 mar 2010, 20:12
Presentation: Pontus Rydebjörk
Ljustekniker, Frilanssss

Re: SOMMARJOBB SÖKES!

Inlägg av Pontus Rydebjörk »

Tja! Jepp det är som det står i min presentation. det beror ju på hur man ser på saker och ting. Jag menar jobba på lager är ju inget problem direkt. om man skulle lyfta nått som väger mer en vad man får så är det kanske inte hela världen? och oftast på lager så har man ju gaffeltruck....

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SOMMARJOBB SÖKES!

Inlägg av Anders Brandén »

Och för gaffeltruck behöver man truckkort.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Mats Ottosson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 08 okt 2007, 22:39
Presentation: http://www.localcrew.se www://workersupply.se
Ort: östergötland

Re: SOMMARJOBB SÖKES!

Inlägg av Mats Ottosson »

Ja det är som du säger men det är så att är du bara 14 måste din målsman finnas med och ta ansvar för vad du gör ingen försäkring i världen kommer att gälla om du har sönder något eller om du skadar dig eller om du gör något som skadar andra.

Förarbevis för truck kan du ta när du är 16 år men då har jag för mig att du även måste ha minst traktorkort innan.

Tycker det är kanon att du är intresserad och hoppas att du hittar något att göra men du ska inte ha förstora förhoppningar på att komma in på någon firma och jobba då det medför att arbetsgivaren då kommer att ha en person på arbetsplatsen som i stort sett inte får göra något och inte får lämnas ensam för att jobba.

Du kan kolla mer vad som gäller här:
http://www.av.se/dokument/publikationer/adi/adi_043.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

kopierat från Arbetsmiljölagen http://www.av.se/lagochratt/aml/Kapitel05.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Kapitel 5 - Minderåriga
Lagtext:
1 §

Med minderårig avses i denna lag den som icke har fyllt 18 år.
2 §

En minderårig får inte som arbetstagare eller på annat sätt anlitas till eller utföra arbete före det kalenderår under vilket den minderårige fyller sexton år och inte heller innan den minderårige har fullgjort sin skolplikt.
Utan hinder av första stycket får en minderårig som har fyllt tretton år anlitas till eller utföra lätt arbete som inte är av sådant slag att det kan inverka skadligt på den minderåriges hälsa, utveckling eller skolgång.
Regeringen eller, efter regeringens bestämmande, Arbetsmiljöverket får meddela föreskrifter om undantag från första stycket för anlitande av en minderårig som inte har fyllt tretton år. Sådant undantag får endast avse mycket lätt arbete av sådant slag att speciella och betydande tillämpningsproblem skulle uppstå, om inte undantag meddelades.
Regeringen eller, efter regeringens bestämmande, Arbetsmiljöverket meddelar föreskrifter i fråga om arbete som avses i andra och tredje styckena.
Särskilda bestämmelser om minimiålder för fartygsarbete finns i sjömanslagen (1973:282) och fartygssäkerhetslagen (2003:364). (Paragrafen ändrad genom SFS 2003:365)
3 §

En minderårig får inte anlitas till eller utföra arbete på sätt som medför risk för olycksfall eller för överansträngning eller annan skadlig inverkan på den minderåriges hälsa eller utveckling.
Regeringen eller, efter regeringens bestämmande, Arbetsmiljöverket kan meddela föreskrifter om villkor för eller förbud mot att en minderårig anlitas till eller utför arbete som medför påtaglig risk för olycksfall eller för överansträngning eller annan skadlig inverkan på den minderåriges hälsa eller utveckling. (Paragrafen ändrad genom SFS 2000:764)
4 §

Regeringen eller, efter regeringens bestämmande, Arbetsmiljöverket kan föreskriva att vid läkarundersökning, som har föreskrivits med stöd av 2 § fjärde stycket eller 3 § andra stycket, skall föras register med uppgifter om de undersöktas namn och om undersökningsresultatet. (Paragrafen ändrad genom SFS 2000:764)
5 §

Regeringen eller, efter regeringens bestämmande, Arbetsmiljöverket meddelar föreskrifter om arbetstidens längd och förläggning för minderåriga som anlitas till eller utför arbete. (Paragrafen ändrad genom SFS 2000:764)



Kapitel 6 - Samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagare m.m.
http://www.localcrew.se" onclick="window.open(this.href);return false; www://workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Richard Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 14 maj 2009, 17:43
Presentation: Ljusdesigner och programmerare för konsert, teater, musikal och liknande. Har varit i branchen sen 2006 och driver ett eget konsultbolag som subhyr personal till flertalet ljud- och ljusbolag i södra Sverige.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: SOMMARJOBB SÖKES!

Inlägg av Richard Jansson »

Truckkort är inget krav för att köra truck.
Däremot kräver många försäkrningar och liknande truckkort för att vara giltiga.
Richard Jansson
AWT Teknik
+46 768 10 64 61
richard@awtteknik.se
http://www.awtteknik.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: SOMMARJOBB SÖKES!

Inlägg av Krister Uddén »

Richard Jansson skrev:Truckkort är inget krav för att köra truck.
Däremot kräver många försäkrningar och liknande truckkort för att vara giltiga.
Och vissa fackliga avtal gör att det inte är så bra att köra truck utan...

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: SOMMARJOBB SÖKES!

Inlägg av Anton Gildebrand »

Vart går gränsen för att man "behöver" truckkort? Man behöver ju inte direkt för en pallyft :roll:
Men för de här lite större pallyftarna då? Som lyfter lite högre?
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: SOMMARJOBB SÖKES!

Inlägg av Carl Breander »

Truckkort A Plocktruck, ledstaplare, låglyftande åktruck, låglyftare och drag/flak truck

Truckkort B Omfattar alla truckar inom A kategorin samt motviktstruck upp till och med 10 ton.
Även skjutstativtruck, smalgångstruck och höglyftande plocktruck.

Truckkort B är den vanligaste behörigheten som eftersöks av arbetsgivarna.

Truckkort C Motviktstruck över 10 ton, hjullastare, hamntruck, terminaltruck m.m.
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: SOMMARJOBB SÖKES!

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Hmm, när jag var 15-16år och sommarjobbade på ett tryckeri fick jag, utan utbildning , köra truck
med klämaggregat och lyfta/flytta 500kg-balar med papper - mitt bland kollegorna...

Som högst så staplade vi väl pappersrullarna en 5-6m skulle jag tro (rullarnas höjd ca 1m, 5-6 rullar
per stapel).

Säkerhetstänket verkar ha snäppts upp lite nuförtiden.

/M
_________________
T b a

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Re: SOMMARJOBB SÖKES!

Inlägg av Morgan Brown »

Men sluta nu... alla har vi ju börjat i den åldern..!!
Jävligt många firmor som bryr sig om arbetstidsregler och truckkort i den här branschen utan för total-Anala Linköping...!
Bättre att hitta en 14 åring som är villig att lära sig än en som är 22 som vet allt och har truckkort..!
Ge grabben ett sommarjobb om ni har möjlighet till det...!!
Hade jag haft ett så hade du i varje fall fått komma på en intervju..!


Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Re: SOMMARJOBB SÖKES!

Inlägg av Ian Delahorne »

Hur är det med festivaler, är det alla som har 18-årsgräns för stagehands/scenbyggare eller bara Hultsfred?
"This is the updated input list"

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Re: SOMMARJOBB SÖKES!

Inlägg av Jakob Carlsson »

Ian Delahorne skrev:Hur är det med festivaler, är det alla som har 18-årsgräns för stagehands/scenbyggare eller bara Hultsfred?
Alla som jag känner till har 18 år, det kommer delvis från Starlights ansvariga eftersom ingen försäkring gäller om en person under 18 vistas på arbetsområdet. Det är iaf vad jag fått höra från Starlights personal så är man under 18 är det tack och hej istället för jobb.
Ska man titta på folk under 20 så måste jag dock säga att de personer runt 14-16 som jag sett jobba jobbar bättre än de som är 16-20, vet inte varför men dom äldre verkar slöa jämfört med de yngre.

Mats Ottosson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 08 okt 2007, 22:39
Presentation: http://www.localcrew.se www://workersupply.se
Ort: östergötland

Re: SOMMARJOBB SÖKES!

Inlägg av Mats Ottosson »

Morgan >>> vi är inte så anala i Linköping vi eller jag tänker bara på säkerheten för alla som finns runt omkring. Jag får hur många förfrågningar som helst från killar och tjejer som är under 18 som vill jobba men måste tacka nej till dem på grund av att de försäkringar jag har för min personal skulle bli så dyra så ingen skulle ta in mitt företag. Däremot tycker jag som du att man ska ge de som är villiga och vill lära sig mer chansen men det är jävligt svårt.

Vad det gäller festivaler så har alla de större 18 års gräns på alla funkisar som utför jobb som är fysiskt krävande och om det inte sker på tiden 07:00 -18:00. På Peace & Love där jag har ansvaret för alla funktionärer och föreningar som arbetar på och kring scenerna ar vi haft dessa regler de senaste 4 åren innan var det lite si och så, festivalen har även en särskild olycksfalls försäkring som täcker alla former av personskador.

När vi nu är inne på detta ämne kan nämnas att de föreningar som jobbar inom denna bransch oftast inte är medvetna om att deras medlemmar som utför jobben inte är försäkrade eftersom de tror att de är försäkrade genom hemomförsäkringen vilket oftast inte är fallet.

Och så till sist innan jag läger ner denna debatt.
Varför tar man in en erfaren rigger för att hänga upp saker i taket om det inte är nödvändigt att ta in en truckförare eller ge en 14 åring ett jobb där denne ska jobba med sådana saker som arbetsgivaren i nästan alla tillfällen bryter mot alla gällande arbetsmiljölagar. Om vi all rasankar oss själva så kanske vi får lite bättre arbetsförhållanden
http://www.localcrew.se" onclick="window.open(this.href);return false; www://workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: SOMMARJOBB SÖKES!

Inlägg av Mikael Thieme »

Jag är den förste att instämma i att branschen behöver vara så professionell som möjligt, men visst finns det jobb som är både lagliga och lämpliga för en ljudintresserad 14-åring att utföra.

Nina Gabrielsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 15:39

Re: SOMMARJOBB SÖKES!

Inlägg av Nina Gabrielsson »

Morgan Brown skrev: Bättre att hitta en 14 åring som är villig att lära sig än en som är 22 som vet allt och har truckkort..!
Så det är alltså så att de som har rätt ålder (är över 18) och råkar ha införskaffat sig de de förarbevis, som majoriteten av branschfolk jag pratat med sagt att man bör ha, så är man inte önskad?

Suck

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: SOMMARJOBB SÖKES!

Inlägg av Nicke Löfgren »

Låt grabben få ett sommarjobb om det passar vederbörande företag!

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: SOMMARJOBB SÖKES!

Inlägg av Adam Ander »

Nina Gabrielsson skrev:
Morgan Brown skrev: Bättre att hitta en 14 åring som är villig att lära sig än en som är 22 som vet allt och har truckkort..!
Så det är alltså så att de som har rätt ålder (är över 18) och råkar ha införskaffat sig de de förarbevis, som majoriteten av branschfolk jag pratat med sagt att man bör ha, så är man inte önskad?

Suck
Nej, men bättre att ta en 14-åring som vill jobba istället för en 22-åring som bara vill tjäna pengar är nog det skribenten menar
Hello, my name is Ninja.

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Re: SOMMARJOBB SÖKES!

Inlägg av Morgan Brown »

Och så till sist innan jag läger ner denna debatt.
Varför tar man in en erfaren rigger för att hänga upp saker i taket om det inte är nödvändigt att ta in en truckförare eller ge en 14 åring ett jobb där denne ska jobba med sådana saker som arbetsgivaren i nästan alla tillfällen bryter mot alla gällande arbetsmiljölagar. Om vi all rasankar oss själva så kanske vi får lite bättre arbetsförhållanden
Det är väl inte så att grabben ska bli headrigger på Live nation precis. Han vill ju bara komma in i branschen och få lära sig något.
Ni utgår från att man måste ha truckkort för att jobba på ett ljuslager. Att tvätta kabel och packa hyror klarar en 14 åring av alldeles förträffligt.
Så det är alltså så att de som har rätt ålder (är över 18) och råkar ha införskaffat sig de de förarbevis, som majoriteten av branschfolk jag pratat med sagt att man bör ha, så är man inte önskad?

Suck
Alla firmor har problem med återväxt, fråga vem du vill, hela branschen lider av personalbrist. Att du på något sätt lyckats att inte få ett jobb säger mer om din inställning än om arbetsgivarnas vilja att anställa..!
Med rätt inställning och en hunger efter att lära sig så kommer man att få jobb....!!!
Ingen kan det här när dom börjar med det här, men vissa har potential. Men man kanske inte ska börja med att fråga alla vad man får i lön innan man kan något..!!!

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Nina Gabrielsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 15:39

Re: SOMMARJOBB SÖKES!

Inlägg av Nina Gabrielsson »

Morgan Brown skrev:
Alla firmor har problem med återväxt, fråga vem du vill, hela branschen lider av personalbrist. Att du på något sätt lyckats att inte få ett jobb säger mer om din inställning än om arbetsgivarnas vilja att anställa..!
Med rätt inställning och en hunger efter att lära sig så kommer man att få jobb....!!!
Ingen kan det här när dom börjar med det här, men vissa har potential. Men man kanske inte ska börja med att fråga alla vad man får i lön innan man kan något..!!!
Jag menade allmänt, men även om man är villig att lära sig och törstar efter jobb så möts man ändå av skepsis hos olika företag...

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster