Letar jobb i jönköpings län

Här kan du som letar jobb inom branschen marknadsföra dig.
Alexander Oriz
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 22:29
Ort: Aneby

Letar jobb i jönköpings län

Inlägg av Alexander Oriz »

Tjenare!! Alexander heter jag 19 år bor i huskvarna och jag går nu mitt sista år på ljudteknik linjen i tranås.
Jag letar nu jobb inom ljudteknik branshen.
och jag undrar hur jag ska gå till väga för att hitta jobb?

Är mkt tacksam för svar på alle_oriz@hotmail.com då jag inte är inne här så ofta...

MVH//Alle

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Hej o välkommen!
Du är inte ensam om din situation. Traditionellt har ljudtekniker ofta börjat sin yrkesbana med ett starkt eget musik- och/eller teknikintresse som drivkraft, det har lett till personliga kontakter i umgänget med musiker och kanske lokala ljudföretag. Man hjälper kanske polare med ljud på små lokala gig, från fritidsgården och uppåt, och bollen rullar s.a.s. på naturligt. Den som gör bra ifrån sig blir uppskattad, och får mer - och större - jobb.

Jag själv är nog ett rätt vanligt exempel, jag spelade i olika band under skoltiden och var samtidigt intresserad av teknik. Efter hand tog teknikintresset över, jag insåg också att det var väldigt mycket lättare att tjäna pengar bakom mixern än framför. :) Musikbakgrunden betydde att jag kände folk som spelade, som arrangerade gig och som behövde hjälp med ljudteknik. När jag var 19 som du är nu, hade jag gjort ljudjobb för pengar i nästan fyra år. I början var det mesta små informella gig, rockbandstävlingar på fritidsgårdar, musikfester med etniska minoriteter och invandrarföreningar, krogjobb med coverband, etc. Efterhand blev jobben större och bättre betalda, idag har jag försörjt mig som ljudtekniker på heltid i drygt 20 år. Jag har inte blivit rik, men haft rätt kul. :D

Idag finns en hel massa mer eller midre formella ljudteknikerutbildningar, vilket har lett till att det finns en hel del nyutbildade ljudtekniker i din ålder i stort sett helt utan erfarenhet, och i många fall helt utan branschkontakter. Det blir ett klassiskt Moment 22, du får inget jobb utan att du kan visa att du har erfarenhet, och du har svårt att få erfarenhet utan att jobba.

Det är få förunnat att få jobb utan erfarenhet och meriter, men det är inte omöjligt. Mitt råd är att du börjar med att inventera dina kontakter. Känner du eller är bekant med några musiker, arrangörer, krögare? Kolla upp vilka som jobbar professionellt med ljud i din närhet. Stora och små företag, och frilansande ensamföretagare. Kontakta dem via först mail och sedan personligt besök. Utgå kanske inte från att du söker anställning eller vill göra självständiga produktioner, utan förklara läget och berätta att du vill skaffa erfarenhet genom att till exempel förstärka deras befintliga personal när det kan behövas.
Du skall inte jobba gratis, det gagnar ingen. Men du behöver vara beredd på att en del av ditt erfarenhetsbyggande kommer att betyda hårt jobb, långa dagar, med rätt begränsad lön.
Du behöver ha körkort, åtminstone B, om du inte redan har det. Lastbilskort kan vara en fördel, men inget du behöver prioritera innan du ser behovet.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster