Praktik/Jobb inom Ljud/Ljus-branschen?

Här kan du som letar jobb inom branschen marknadsföra dig.
Niklas Hansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:15

Praktik/Jobb inom Ljud/Ljus-branschen?

Inlägg av Niklas Hansson »

Jag studerar sista året inom elteknik (gymnasienivå) nu och vill väldigt gärna ha arbete inom området Ljud- och/eller Ljusteknik. Hur ska man gå till väga för att få in foten i branschen? Jag funderar även på att plugga något av dessa ämnen på högskolan vilket kanske är bäst att göra?
Men hur enkelt är det egentligen att få tag på ett fast jobb? Jag har ett brinnande intresse då jag själv sysslar med musik och varje dag möter något som har med Ljud att göra.
Ska man börja med att söka praktikplats?
Jag bor i nordvästra Skåne så kom gärna med tips!

Pelle Berglund
Rookie
Rookie
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 10 apr 2006, 12:17
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Pelle Berglund »

mmh synd att du bor där du bor.. men finns det nån i gävleborg med samma intresse är det bara att höra av sig.. vi behöver alltid folk som är sugna på att vara med och lära..
Ljuspulare Pelle

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

Jag bor i gävle och har sen några veckor precis börjat arbeta som ljustekniker/designer på Spelplats Gävle/Spegeln.
Det var ödet som gjorde att jag fick jobb där, genom att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Annars hade jag varit intresserad av praktikplats Pelle :wink:
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

Toiva Savolainen skrev:Jag bor i gävle och har sen några veckor precis börjat arbeta som ljustekniker/designer på Spelplats Gävle/Spegeln.
Det var ödet som gjorde att jag fick jobb där, genom att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Annars hade jag varit intresserad av praktikplats Pelle :wink:
Ja det är väl mycket så det går till, antar jag :) Hur trivs du med jobbet? Vad får du göra...
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

De har varit mest teater i lokalen tidigare, men nu är det nya ägare och kommer mest vara konserter där nu.
Jag är ansvarig för allt som har med ljuset att göra, Har gått igenom och renoverat alla ljus grejer nu och 12 september har vi premiär-öppning med Shout out Louds.
Nästan ingen turnerade arstist har eget ljus med sig så jag ska designa och köra ljuset när det är konserter.

Jag trivs skitbra, äntligen har jag en "lekplats" där jag kan prova olika ljusriggar och ideér.
Senast redigerad av 1 Toiva Savolainen, redigerad totalt 0 gånger.
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Niklas: lite synd att du inte bor längre ner, då hade du kunnat få humpjobb för Terje på FYC och kanske en del andra jobb, men de flesta företagen i Skåne ligger runt Malmö/Lund. Men du kan ju alltid kolla med FYC ändå, www.fyc.se och sen börja prata med teknikerna ute på jobben så kan du nog få in en fot.

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

Jakob Carlsson skrev:Niklas: lite synd att du inte bor längre ner, då hade du kunnat få humpjobb för Terje på FYC och kanske en del andra jobb, men de flesta företagen i Skåne ligger runt Malmö/Lund. Men du kan ju alltid kolla med FYC ändå, www.fyc.se och sen börja prata med teknikerna ute på jobben så kan du nog få in en fot.
Blev det verkligen rätt hemside-adress nu?

Lisa´s Garden and Recipes :lol:
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Niklas Hansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:15

Inlägg av Niklas Hansson »

Jakob Carlsson skrev:Niklas: lite synd att du inte bor längre ner, då hade du kunnat få humpjobb för Terje på FYC och kanske en del andra jobb, men de flesta företagen i Skåne ligger runt Malmö/Lund. Men du kan ju alltid kolla med FYC ändå, www.fyc.se och sen börja prata med teknikerna ute på jobben så kan du nog få in en fot.
Men Lund/Malmö har jag inga problem med, bor vid Landskrona så det skulle inte vara några problem. Funderar ju dessutom att studera vidare i Malmö.
Menar du att jag ska ta kontakt med ljudteknikerna på exempel festivaler osv? Dem brukar oftast stå med stort staket om sig så det kanske blir lite svårt men annars kanske prova när de packar ner dagen efter eller något.
Och hemsidan sa mig inte mycket ;)

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Toiva Savolainen skrev:
Jakob Carlsson skrev:Niklas: lite synd att du inte bor längre ner, då hade du kunnat få humpjobb för Terje på FYC och kanske en del andra jobb, men de flesta företagen i Skåne ligger runt Malmö/Lund. Men du kan ju alltid kolla med FYC ändå, www.fyc.se och sen börja prata med teknikerna ute på jobben så kan du nog få in en fot.
Blev det verkligen rätt hemside-adress nu?

Lisa´s Garden and Recipes :lol:
Jo faktiskt, ska kolla med Terje någon gång vad som hänt med sidan :-)

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Niklas Hansson skrev:
Jakob Carlsson skrev:Niklas: lite synd att du inte bor längre ner, då hade du kunnat få humpjobb för Terje på FYC och kanske en del andra jobb, men de flesta företagen i Skåne ligger runt Malmö/Lund. Men du kan ju alltid kolla med FYC ändå, www.fyc.se och sen börja prata med teknikerna ute på jobben så kan du nog få in en fot.
Men Lund/Malmö har jag inga problem med, bor vid Landskrona så det skulle inte vara några problem. Funderar ju dessutom att studera vidare i Malmö.
Menar du att jag ska ta kontakt med ljudteknikerna på exempel festivaler osv? Dem brukar oftast stå med stort staket om sig så det kanske blir lite svårt men annars kanske prova när de packar ner dagen efter eller något.
Och hemsidan sa mig inte mycket ;)
Man kan alltid säga hej till dom under giget men inte störa för mycket. Packar ner dagen efter? Du menar under natten? :-) Malmöfestivalen river vi ljud och ljus på natten till lördag och sen tar vi ner scenerna på lördagen men då är inga tekniker kvar.

Ta och bege dig till mölleplatsen nu i veckan och kolla lite med teknikerna där mellan banden.

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Inlägg av Anders Ericsson »

Hej...

Om du kan och orkar ta dig till Trelleborg så är du varmtvälkommen till oss.

Är du intresserad så sänd mig ett PM så skiftar vi nummer.

/Anders

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

Toiva Savolainen skrev:De har varit mest teater i lokalen tidigare, men nu är det nya ägare och kommer mest vara konserter där nu.
Jag är ansvarig för allt som har med ljuset att göra, Har gått igenom och renoverat alla ljus grejer nu och 12 september har vi premiär-öppning med Shout out Louds.
Nästan ingen turnerade arstist har eget ljus med sig så jag ska designa och köra ljuset när det är konserter.

Jag trivs skitbra, äntligen har jag en "lekplats" där jag kan prova olika ljusriggar och ideér.
Fan va kul. Skulle vara skit skoj med ett sånt jobb! :) Nästan så du får bjuda dit mig nån gång och vara med å bygga. Så slipper jag ju betala biljett när det är ett bra band :P haha.
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Men det finns ju massa företag på västkusten, United, Audio Lund, Highway, Fremlab, BeeCee, sen har du ju alla teatrar....bara att ringa runt så lätt att ta sig med tåg i den regionen. Jag bodde i malmö och jobbade i Hbg inga problem
Work sucks, send me on tour!

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Fredrik: BeeCee? var ligger dom? dom andra känner man ju till och det finns många många fler mindre företag. Highway och UASL är trevliga här nere dom andra vet jag inte, teatrar kan jag tipsa om lunds stadsteater som mer eller mindre alltid söker hump och man kan nog ganska enkelt komma upp lite där och få hjälpa till som tekniker.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Dom ligger i landskrona, snacka med leo här på forumet han jobbar där
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Daniel Andreasson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 232
Blev medlem: sön 05 aug 2007, 12:33
Presentation: To be tight is one thing but to be tight and funky, James knew that
Ort: västra götaland

Inlägg av Daniel Andreasson »

hejsan niklas,
om du är intresserad av att jobba med show underhållning utomlands så hör gärna av dig via mail till mig, rekryterar ljud/ljustekniker åt sunwing resort, en hotellkedja som har liveunderhållning på alla deras hotell, dessa hotell ligger ipå soliga platser både i medeleuropa och thailand och det behövs alltid bra folk.
om det är intressant så maila in en cv till mig på mail@dmaudio.se

vänligen
daniel

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster