Varytec Gigabar

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
Marcus Johansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 29 sep 2012, 16:56
Presentation: Driver egen firma där jag bland annat jobbar med live-produktioner av ljud, ljus och bild.

Varytec Gigabar

Inlägg av Marcus Johansson »

Är det någon som har erfarenhet av Varytec, dels allmän kvalité, dels specifikt deras Gigabar 1/2/3. Är det bara skräp eller är de användbara? Funderar på att köpa några stycken och bygga en grid och pixelmappa. Som de gjort i denna video: http://www.youtube.com/watch?v=OkuxOEfOpDs&hd=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Varytec Gigabar

Inlägg av Jonas Larsson »

Det ser ut som att det är fasta sektioner av röd, grön och blåa dioder och inte RGB över hela ytan? Det är ju en klar nackdel om du vill pixelmappa.

american dj mega tri bar kanske kan vara något, då har du individuell RGB på samtliga dioder, samt att de är mycket kraftigare.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Samuel Sjöbergsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 27 mar 2012, 04:57
Presentation: Jag driver ett företag som framförallt satsar på ljus, ljud och videoteknik men också nätverk, dataåterställning och annan teknik.
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varytec Gigabar

Inlägg av Samuel Sjöbergsson »

Jag har en etta och som Jonas sa så blir det inte så snyggt att pixelmappa tvåan blir nog lite bättre men inte bra 3:a har jag ingen aning om men förutom de fasta sektionerna tycker en amatör som jag att den är trevlig men american dj mega tri bar verkar ju bättre speciellt om man ska pixelmappa.

Marcus Johansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 29 sep 2012, 16:56
Presentation: Driver egen firma där jag bland annat jobbar med live-produktioner av ljud, ljus och bild.

Re: Varytec Gigabar

Inlägg av Marcus Johansson »

Jo det är sant att det är fasta RGB-sektioner. Det jag har funderat på med ettan är om det inte kan vara ganska snyggt att det blir avstånd även lodrätt (om man monterar flera vertikalt bredvid varandra med lite avstånd). Make sense? :) Det blir ju inte "true" pixelmappning direkt och det är förmodligen bara snyggt att använda en färg (R/G/B) i taget så användningsområdet är kanske inte så stort. En med mixade sektioner går ju att lättare att använda till annat också.

American dj mega tri bar är ju onekligen ett bättre alternativ, dock drar ju antalet DMX-kanaler iväg lite snabbare där. Effekten har jag inte tänkt så mycket på innan men det är ju helt klart en faktor att räkna med. Min primära tanke är att placera ett antal längst bak på en scen för att skapa illusionen av något som liknar en LED-vägg.

Såg förresten att Varytec Gigabar 3 har samma effekt Adj mega tri bar, men bara med hälften så många dmx-kanaler så den går bort.

@Samuel
Har du haft något strul med den, jag tänker rent kvalitétsmässigt?

Samuel Sjöbergsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 27 mar 2012, 04:57
Presentation: Jag driver ett företag som framförallt satsar på ljus, ljud och videoteknik men också nätverk, dataåterställning och annan teknik.
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varytec Gigabar

Inlägg av Samuel Sjöbergsson »

Nej det har jag inte utan rent kvalitestmässigt är jag nöjd med den, men i efterhand kanske man skulle satsat på en mega tri bar eller liknande just för möjligheten att ändra färg på varje segment istället för fasta RGB-sektioner men annars har jag inte haft några problem med den till det som jag har använt dvs två julkonserter av mindre format och lekt runt med den hemma i rummet.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster