Stairville PAR56-LED

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
Användarvisningsbild
Gustav Fröding
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 10 jul 2010, 21:51
Presentation: Frilansar som ljustekniker/ljusdesigner. Utgår från Jönköping.
Ort: Jönköping

Stairville PAR56-LED

Inlägg av Gustav Fröding »

Hej!

Som alltid när man nyligen har startat eget så är budgeten stram och, därför har vi köpt på oss ett gäng av Stairvilles LED par56or.. (http://www.thomann.de/se/stairville_led ... _floor.htm).
Nu har alla blåa LEDs slocknat i den ena, och när vi köpte kannorna (vi köpte begagnat) så hade säljaren någon kanna med samma problem, och sa att det oftast var någon glassäkring som brunnit. Har sökt omkring på internetet alldeles förlänge nu, så tänkte fråga: är det någon som vet hur man tar sig in i denna armatur?
Det sitter tre skruvar på sidan av kannan som känns rimliga att det skulle kunna vara, men när vi skruvar dem så händer i princip ingenting...
Idéer?
Tack på förhand :)

Gustav Fröding

Användarvisningsbild
Robin Skarp
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 255
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 17:16
Presentation: Jag vill alltid utmana mig själv och andra.
Utveckling och lärdom är mina ledord.
Jag ställer höga krav på andra men högre på mig själv.
Ort: Stockholm

Re: Stairville PAR56-LED

Inlägg av Robin Skarp »

Skruva loss kretskortet (det som alla leddar sitter på) 3 skruvar mellan dioderna,

Där bakom hittar du lite trafon å skit. löd tilbaka tråden som går till de blåa dioderna!

Räkna med att göra detta på ALLA armaturer.


Lycka till!
Det man inte kan ska man lära sig.

Användarvisningsbild
Gustav Fröding
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 10 jul 2010, 21:51
Presentation: Frilansar som ljustekniker/ljusdesigner. Utgår från Jönköping.
Ort: Jönköping

Re: Stairville PAR56-LED

Inlägg av Gustav Fröding »

Tack så mycket för hjälpen!
Hade aldrig sett de där skruvarna om du inte berättat att de existerade..
Dock fanns det ingen lös tråd, men efter lite multimetrande så konstaterade jag att den blåa säkringen hade brunnit.. (tråden var så smal, 200mA, så det syndes inte att den hade brunnit.)
Som sagt, tack så mycket, det hade aldrig gått annars!

/G

Andreas Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 31 maj 2009, 12:31
Presentation: Är teknikansvarig på en nation i Lund och även klubb och mobil discjockey.

Re: Stairville PAR56-LED

Inlägg av Andreas Melin »

Samma sak hände mig. Jag mailade thomann som är mycket väl medvetna om problemet och skickade flertalet nya säkringar snabbt och lätt utan massa krångel. Så då har man lite reserver också.

Användarvisningsbild
Robin Skarp
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 255
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 17:16
Presentation: Jag vill alltid utmana mig själv och andra.
Utveckling och lärdom är mina ledord.
Jag ställer höga krav på andra men högre på mig själv.
Ort: Stockholm

Re: Stairville PAR56-LED

Inlägg av Robin Skarp »

Jag Byglade bort säkringarna, Lagade alla ett par gånger men nu ligger de i en hög längst upp på ljushyllan å samlar damm.

Om det inte var någon säkring så var det DIP switcharna som glappade, så vissa lampor kunde man inte ställa adresserna på.

Grymt irriterande att felsöka en lampa så ofta och mycket.

Skulle säga att man ALDRIG spar på att köpa billigare lampor.
Det man inte kan ska man lära sig.

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Stairville PAR56-LED

Inlägg av Christopher Berg »

Verkar som att många har haft jobbiga problem med dessa!

Hade själv runt 15-20st tidigare, och enda gången jag öppnade några var det för att kabelns dragavlastning släppte..

Ps.
Säger dock inte att dom var jätte bra för det, nästan alla hade ju en eller ett par dioder som slocknade efter ett par jobb..! :roll:
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Stairville PAR56-LED

Inlägg av Jonas Larsson »

Jag var säljaren av Gustavs lampor, ledsen om de krånglat.

Thomann har haft ett par felaktiga batcher där tillverkaren monterat i för klena säkringar, de är som sagt väl medvetna om problemet och brukar skicka ut nya säkringar, vilket är lite halvdåligt från deras sida. Ska man själv sitta och byta säkringar i alla sina lampor då?

Förra gången vi fick en pall levererad så slocknade många blåa bara efter ett par timmar och de medgav då att det hade blivit fel och ville skicka säkringar. Men vem betalar vår arbetstid för att sitta och byta säkringar på en pall med kannor? Vi skickade tillbaka dem i stället och fick en ny batch.

Efter detta trodde jag problemet skulle vara löst, ledsen Gustav om du fått med någon kanna från en dålig batch. Kan vara så att de försöker smussla iväg dem ändå, och skickar ut säkringar i stället. Blir ju billigare för dem.

Får ni en leverans, sätt igång alla på full RGB, låt stå 2 dygn, sortera bort de som slocknat och skicka tillbaka. Man får vara medveten om att detta är väldigt billiga armaturer. Tråkigt att kvalitén blev så dålig med de felaktiga batcherna, vi har tidigare kannor som fungerat flera år utan problem, och då är de faktiskt prisvärda.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Daniel Regnér
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 31 maj 2009, 20:59
Presentation: glad amatör med ett förflutet(?) som L&L-pysslare på studentnation
Ort: Uppsala

Re: Stairville PAR56-LED

Inlägg av Daniel Regnér »

Har samma problem med "mina" slit-o-släng kannor (som trots behandlingen har överlevt oväntat länge).

Nu börjar det dock bli för många som har saknade färger. Blått eller grönt verkar vara de som ryker först. Har dessutom ett gäng där dragavlastningen släpper vilket gör att man måste plocka ner skiten i molekyler för att komma åt o dra dit den igen. Tänkte även byta samtliga säkringar när jag ändå är inne i dem.

Frågan är då vad SKALL det vara för säkring? Har för mig att det är 200 eller 250 mA

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Stairville PAR56-LED

Inlägg av Jonas Larsson »

200 mA verkar sitta i, men de är lite för klena. Vet inte vad Thomann skickade ut för några ersättare, någon som vet?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Stairville PAR56-LED

Inlägg av Niklas Elste »

det blev 0.5 or i sista bytet men trög 250 bör väl gå bra
det är ju inte direkt dyra armaturer att förlora garantin på
häldre det än att förlora en kund på grund av en halvdan rigg

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster