LEDljus för liveband på ständig turné.. HJÄLP..!!

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
Mathias Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 09:52
Presentation: Coverbandsapa som är ljud & ljusintresserad... Hoppas lära mig ett och annat från proffsen som flimrar runt här...

LEDljus för liveband på ständig turné.. HJÄLP..!!

Inlägg av Mathias Andersson »

Hejsan,
Håller på med inköp av helt ny ljusrigg till mitt band. Styrning, front och blinders är klart.
MEN jag söker med ljus och lykta efter lämpliga armaturer för att färga scenen (6x4m) & bandet.
Har tittat på så sjukt många olika att jag ledsnat att leta och det är därför jag slänger ut denna tråd.

Skulle helst se att det blir en lösning med ca 8st armaturer för att det visuellt och estetiskt skall se ok ut.
Följande önskemål:
Det ska helst vara så smidigt som möjligt och definitivt ska dom klara 150 gig/år-turné.
ej för stora, gärna smala (flat), färgstarka, minst RGB dock gärna RGBW eller RGBA,
Kostnad är också en faktor. Någonstans runt 2k/armatur känns max men är det nå riktigt bra så tveka inte att tipsa även om dessa är dyrare, det kan vara värt att investera lite extra i kvalitet.

Vill inte ha tex 5mm Par 64 från Thomann eller liknande skräp... Det känns otroligt gjort.
Har tittat på bla Elation, briteq och Multiform 1310.

Kom gärna med förslag... (tips på smidigt och effektfull hazer önskas också)

Tack på förhand / Matte

Användarvisningsbild
Jonas Wåhlström
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 132
Blev medlem: tis 25 aug 2009, 12:18
Presentation: Gammal DJ som har varit verksam sedan 1987. jobbade heltid som ljud-ljustekniker och rigger 1998-2003. Spelar nu mest fester och bröllop även företagsevent som ljus- och ljudtekniker.
Uthyrning av ljud, ljusteknik och podier m.m.
Återförsäljare för Akg, Crown, Jbl, chauvet m.m.

Nås på mobil: 0708-164125
jonas@dxd.se
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: LEDljus för liveband på ständig turné.. HJÄLP..!!

Inlägg av Jonas Wåhlström »

CHAUVET SLIMPAR PRO RGBA (42x1W led) Kanske kan vara något? vi har de med vitt och amber i pro modellen kanon lampa för lite pengar och sen har vi de billigare rgb slimpar, men de är i plast Pro modellen är i aluminium så de borde hålla massa gig 8) .

Dessa säljs av starfelt i sverige.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: LEDljus för liveband på ständig turné.. HJÄLP..!!

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jonas Wåhlström skrev:CHAUVET SLIMPAR PRO RGBA (42x1W led) Kanske kan vara något? vi har de med vitt och amber i pro modellen kanon lampa för lite pengar och sen har vi de billigare rgb slimpar, men de är i plast Pro modellen är i aluminium så de borde hålla massa gig 8) .

Dessa säljs av starfelt i sverige.
Jag har deras coler palette oxå väldigt mycket lampa för en liten summa.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mathias Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 09:52
Presentation: Coverbandsapa som är ljud & ljusintresserad... Hoppas lära mig ett och annat från proffsen som flimrar runt här...

Re: LEDljus för liveband på ständig turné.. HJÄLP..!!

Inlägg av Mathias Andersson »

Bra och snabb start... det gillas.
Vad jag kan erfara så lyser 1W betydligt mer än 10mm, upplever ni detsamma.
Hur pass stor skillnad är det. Aldrig sett någon A/B-test på detta. Feedback på det..?

Chauvet är ju kanon, skulle gärna införskaffa 8 Slimpar PRO dock så är dom kanske aningen dyra.
10st slimpar 64 10mm, känns mest value for the buck...

Tack Jonas Wåhlström för att du skrev vilka som säljer chauvet i sverige.. underlättar när det ska research'as.

Fler tips mottages gärna, andra märken. Har Martin något som står sig mot andra märken på marknaden...?
Mvh Matte

Michael Pahlm
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 15 nov 2011, 23:53
Presentation: Turnera runt om i Norden i tidiga dagar. Idag så har jag hand om import på ett ljud & ljusföretag som har funnits sedan 1988. Har under åren införskaffat god kunskap och erfarenhet vad som fungerar bra och håller hög kvalitet kontra pris. Ligger även innovativt mycket långt fram och före de flesta.

Re: LEDljus för liveband på ständig turné.. HJÄLP..!!

Inlägg av Michael Pahlm »

Chauvet tillverkar som de flesta sina produkter i Kina. De är bra, men det finns även andra märken som produceras i Kina och är lika bra, men håller ett lägre priser. Om du ska få ett bra tryck i ljuset så bör LED dioderna vara på 3 W. mvh Michael

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster