Bygga "movinghead" av LED-kanna

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
Användarvisningsbild
Gustav Fröding
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 10 jul 2010, 21:51
Presentation: Frilansar som ljustekniker/ljusdesigner. Utgår från Jönköping.
Ort: Jönköping

Bygga "movinghead" av LED-kanna

Inlägg av Gustav Fröding »

Hej!

Har ett gäng par56-ledkannor som jag fick en tanke med idag..
Har lekt lite tidigare med div. skruvdragar-motorer.
Min tanke är att montera två skruvdragar-motorer på en LED-kanna, för att kunna styra den via DMX.
Mina tankegångar:
* En motor som sitter i själva "bygeln" för att kunna snurra på den, och en som sitter i "vredet" du justerar "höjden" på.
* Man kopplar in fyra strömadaptrar, två per motor. Den ena går + till + och - till -, och den andra går + till - och - till +. Detta för att de ska kunna gå att styra åt "fel håll"
* I ljusbordet lägger man programmen som så att T.ex. Först dimmrar vi upp kanal 1 till 50% i 3 sek, sedan stänger av den, efter det drar vi upp kanal 2 till 50% i 3 sek och då är vi tillbaka där vi började.
* Tanken är väl inte att den ska ha samma funktion som en movinghead, men bara så att ljuset kan "röra" sig lite, och byta positioner.

Detta är allmänna tankar jag har i huvudet, kom gärna med synpunkter! Blir det något av detta så kommer självklart bilder!

/Fröding

Börje Svenzon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 12:32
Presentation: DJ sedan slutet av 60 talet och firma för uthyrning av ljud och ljus sedan dryg 20 år.

Re: Bygga "movinghead" av LED-kanna

Inlägg av Börje Svenzon »

Låter lite som att uppfinna hjulet en gång till. Lycka till och vi ser med spänning fram emot bilder på det hela. :)

//B.

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Ort: Örkelljunga
Kontakt:

Re: Bygga "movinghead" av LED-kanna

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Varför uppfinna hjulet igen? (frågar han som har gjort det ofta!)
Skruvdragarmotorer är gjorda för att rotera många varv per minut på samma håll. Inte direkt lämpligt att röra sig 12 grader, eller något liknande. Hur har du tänkt veta var armaturen befinner sig? Du behöver någon form av lägesgivare.
Skulle jag ha gjort något sådant hade jag satsat på antingen stegmotorer eller modellservon. Det finns tonvis med DMX till PMW konverterare, säkert ännu fler för stegmotorer. Titta på Martins Starlight-system så förstår du vad jag menar.
Martin Starlight

Ha så kul med byggandet.
Magnus - www.lightshow.se
Samlare av gamla ljuseffekter

Användarvisningsbild
Gustav Fröding
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 10 jul 2010, 21:51
Presentation: Frilansar som ljustekniker/ljusdesigner. Utgår från Jönköping.
Ort: Jönköping

Re: Bygga "movinghead" av LED-kanna

Inlägg av Gustav Fröding »

Anledningen till att jag ens kom på tanken är att skruvdragarmotorer har man / är relativt billiga så det är väldigt kostnadseffektivt...
Min tanke är att ha dessa till mellanstadiediscon och kanske några scener i en musikal, så jag har väl planerat att ställa dem i "samma startläge" allihopa, och sedan låta ljusbordet vifta med dem lite nu och då.. Ljudvolymen är inget problem då när dessa kommer användas så dunkar det på ganska bra ljud ändå..
Varför uppfinna hjulet på nytt? För att det är svinigt mycket billigare att göra detta, jämfört med att köpa en movinghead för kanske 5k.. Då har jag sparat 4500kr, och har en lampa jag kan vifta med lite nu och då. Självklart, jag har inte alls samma funktioner som en movinghead, men det är inte det jag söker heller ;)
När budgeten tillåter så blir det MH för hela slanten, men vill ha något att leka med tills vidare :P

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Bygga "movinghead" av LED-kanna

Inlägg av Gustaf Gagge »

din ide kommer inte att fungera du behöver använda Servon eller stegmotorer samt någon form av microprocessor som tar emot dmxen och styr motorerna.

en lämplig microprocessor plattform för detta är pic eller arduino.
de går båda att köpa hos tex Kjell o company. själv skulle jag valt arduino som bygger på en atmel mega proscessor.

arduino är väldigt bra för nybörjare i microprocessors och programering dessutom ganska billiga.

själv kan jag arduino och jag har flera kod exempel som skulle passa.
arduino är open source vilket är smidigt för hemmapul experiment.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4324
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Bygga "movinghead" av LED-kanna

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag tror att jag har en massa styrkort för likströmsmotorer med lägesräknare och dmx in
Detta är för 24v

Henrik Albinsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: sön 02 nov 2008, 18:59
Ort: Stockholm

Re: Bygga "movinghead" av LED-kanna

Inlägg av Henrik Albinsson »

Kolla in denna...
Det är ett ganska billigt sätt att bygga pan och tilt motorer på...
Kretskortet kostar ca 1000kr att bygga.
Henrik

http://www.hoelscher-hi.de/hendrik/english/stepper.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster