Finns det något bra LED-alternativ till Par64?

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Finns det något bra LED-alternativ till Par64?

Inlägg av Anton Gildebrand »

Hoj!

Som ämnet lyder, finns det något bra LED-alternativ / motsvarighet till typ CP62? Skulle vilja ha i danstornen och som scenwash. Allt jag hittar är typ 3x12W armaturer, och LED må vara effektivt, men med en sån liten effekt spelar de ju inte i riktigt samma liga som en 1kW Par64. Vill ha med Tri-LED (RGB under samma lins/chip), gärna i ett kompakt format (förstår inte de som envisas med att ha LED i stora Par64 chassin). Gillar mer det där formatet som utomhusleddar ofta har, de där små runda. Och så ska den vara billig såklart :mrgreen:

EDIT: Jag är såklart medveten om att LED och glöd är väldigt olika i karaktär och svåra att jämföra rakt av, men är ute efter något som spelar i samma liga som typ CP62
Flest inlägg när den dör vinner!

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Re: Finns det något bra LED-alternativ till Par64?

Inlägg av Jakob Nilsson »

http://www.thomann.de/se/eurolite_led_m ... _18x8w.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Detta är väl du närmsta du kan komma när vi pratar billigt... har sett några några kinesiska varianter med 42x5W också, ser bra ut på film men vet ju inget om kvaliten

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Finns det något bra LED-alternativ till Par64?

Inlägg av Gustaf Gagge »

asså jag tycker att man behöver vita led också för att överhuvud taget få fram lite vettiga färger.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Finns det något bra LED-alternativ till Par64?

Inlägg av Anton Gildebrand »

Fast just vitt ljus är inte särskilt intressant, viktigast är att den blandar RGB bra, och har någorlunda bra tryck...
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Finns det något bra LED-alternativ till Par64?

Inlägg av Gustaf Gagge »

det är ju jätte svårt att få fram de där tunna färgerna med bara rgb led. försök att få till en snygg 201 med RGB eller gul för den delen. tycker att väldigt många färger som inte går att göra med additiv blandning med bara rött grönt och blått. särskilt i danstorn vill man ju kunna jobba med lite tunnare färger.

dessutom tror jag du får det svårt att hitta en ledlampa som är sådär oval som en cp62.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Finns det något bra LED-alternativ till Par64?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag håller med Gustaf. Man får inte med alla färgerna med bara RGB men behöver både vitt och aber för att få nyans på det. RGB funkar bar om man nöjer sig med klara färger. Men om man få fram nyanswer och olika färgtemperaturer så behöver man något mer. Som att få fram typ 205 eller 201 så kan man glömma en enbart RGB armatur.

Det har börjat komma RGBW och RGBWA armaturer och jag tror att fler är på väg. Jag har kollat lite på Chauvet som har kommit det senaste året med många RGBW och RGBWA armaturer. Nu vet jag inte hur det håller långsiktigt i kvalitet. Jag har köpt in 4st av deras Colorpalette som står sig bra mot en en par kanna. Visseligen inte lika ljusstark som en Par-64 men starkare än en Par-56 Dock e den fyrkantig.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster