LED PAR - 56, 64, 1W, 3W, tri, 10 mm...

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: LED PAR - 56, 64, 1W, 3W, tri, 10 mm...

Inlägg av Leif Baltazars »

Finns annat som spelar större roll... Candela http://sv.wikipedia.org/wiki/Candela" onclick="window.open(this.href);return false; Artikeln hänvisar även till "lumen" och "lux".

Enklast är kanske att låna en sån där ljusmätare som fotografer brukar använda och försöka göra någon form av jämförelse.

Jobbade i kväll på en sen som belystes med kannor av denna typ http://www.thomann.de/se/stairville_led ... tock_3.htm" onclick="window.open(this.href);return false;. Har själv ett gäng av dessa, http://www.thomann.de/se/stairville_led ... chwarz.htm" onclick="window.open(this.href);return false; och det går inte att jämföra på samma vecka! 3 watts LEDarna vinner i alla lägen i detta fall. Framför allt så färgar dom in på ett helt annat sätt. Färgerna är betydligt klarare. Vill du köpa mina 20? 200:-/st inkl moms vid köp av alla 20. Finns i Gävle.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: LED PAR - 56, 64, 1W, 3W, tri, 10 mm...

Inlägg av Markus Hammerin »

Jag känner att min lilla tanke fick allt för stora proportioner. Jag förstår att man inte ska stirra sig blind på wattal (det gör man väl på luxen? ;)) utan jag undrade meat om det kunde vara så att Elation armaturerna var så mycket effektivare att de har någorulunda samma ljusstyrka som Stairvillearmaturerna, trots att de endast drar en femtedel av effekten. Det verkade orimligt.

[Edit:] Missade ditt inlägg Leif. Surfar med telefonen och såg inte att det bildats en sida till. Tack för erbjudandet men jag har förstått genom denna tråd att det är tri led jag vill ha och mest skulle bli besviken på den kanna du har. Även om priset var bra...
Det var inte mitt fel!

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: LED PAR - 56, 64, 1W, 3W, tri, 10 mm...

Inlägg av Markus Hammerin »

Idag mottog jag tre paket. Rena turen att jag var hemma just idag när de kom. Dock så var inte alla prylar medskickade, hmmm...

Ljusstyrkan var inte så tokig på de där tri-ledarna.

Just nu har jag ett litet problem. På något sätt så har jag lyckats invertera funktionen på fjärde regeln så den ger maximalt värde i botten och tvärt om. Inte så bra.
Hittar ingen info om hur jag återställer detta eller nollställer kontrollern.
Det var inte mitt fel!

David Lindquist
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 04 apr 2011, 18:10
Presentation: Hej hej Jo jag är en kille i GBG som gillar att jobba med Ljud och ljus men just för tillfället pluggar jag på chalmers så.
Under sommrarna jobbar jag som ljud och ljustekniker på en camping på Öland......

Re: LED PAR - 56, 64, 1W, 3W, tri, 10 mm...

Inlägg av David Lindquist »

hej
Har läst igenom hela tråden här nu och funderar på om dom som du köpte va bra eller ej är det något ljus i dom?
Har du någon bild eller liknande när dom är i gång?
MVH

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: LED PAR - 56, 64, 1W, 3W, tri, 10 mm...

Inlägg av Markus Hammerin »

Bilder kan ordnas. Jag har än så länge bara hunnit testa dem hemma i vardagsrummet. Där upplevs de vara ganska ljusstarka, men då är det ju mycket liten yta som belyses samt inget ftonljus att tävla emot. Ev. ska jag rigga dem imorgon i en annan lokal och testa lite mer.

Färgerna som produceras är i mitt tycke fina och det går att göra relativt många kulörer.

De låter förvånansvärt mycket när de är dimmrade. Det hade jag inte trott om led... Nu har jag inte haft något bra bord att testa med (Stairville DMX Master var skit) och jag har inte förstått mig på MagicQ, men klart är att de - liksom de flesta billiga led- är svåra att dimmra snyggt. Ner mot noll börjar de uppöra sig inkonsekvent och flimmrigt, men det hade jag nog väntat mig.

Jag återkommer med lite bilder inom ett par dagar.
Bilagor
Pimp my vardagsrum
Pimp my vardagsrum
Det var inte mitt fel!

David Lindquist
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 04 apr 2011, 18:10
Presentation: Hej hej Jo jag är en kille i GBG som gillar att jobba med Ljud och ljus men just för tillfället pluggar jag på chalmers så.
Under sommrarna jobbar jag som ljud och ljustekniker på en camping på Öland......

Re: LED PAR - 56, 64, 1W, 3W, tri, 10 mm...

Inlägg av David Lindquist »

Hej
Vad man ser av de så är de endå okej! för att inte ha mer effekt.
Jasso låter alla eller? men det är bara när man dimmrar ner dom då?
Tack så grymt mycket!
MVH

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: LED PAR - 56, 64, 1W, 3W, tri, 10 mm...

Inlägg av Markus Hammerin »

Hej!
Det bidde riggat och använt igår, men jag hann inte ta några bilder. Jag placerade fyra av dem på golvet och riktade upp mot en tegelvägg. Det funkade ganska bra. Jag hann inte heller rigga ner så jag kan försöka komma ihåg att ta några bilder på tisdag kväll.

Ja, alla låter och ja, bara när de är dimmrade. Det är väl typ samma fenomen som när man dimmrar en vanlig PAR-kanna; de låter som mest när man har reglaget mitt i, dvs när sinusvågen är som mest lik en fyrkantvåg...

Grejen med LED är att man har tre färger så även om man maxar en färg så låter det förstås om man blandar med hälften av någon eller båda av de andra.

Men det är inte så att de dånar. De flesta vanliga gig ska gå att köra, men jag skulle välja färger med omsorg på en begravning. =)

(Ska det vara ett eller två "m" i dim(m)rad? Dubbelt ser bäst ut, men dubbel-m finns ju bara i typ "lamm" och "damm" i svenskan...)
Det var inte mitt fel!

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: LED PAR - 56, 64, 1W, 3W, tri, 10 mm...

Inlägg av Anton Gildebrand »

Tror det är enkelt m i dimrade, typ som välkommen - välkomna
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: LED PAR - 56, 64, 1W, 3W, tri, 10 mm...

Inlägg av Markus Hammerin »

Jo, ett "m" tror väl jag också egentligen, även om mina tidigare inlägg visar något annat...

Lite bilder då...

Min kompaktkamera har ungefär lika kass på att ta mörka bilder som alla andra i sin klass, men man ser ändå lite av hur det såg ut. En del bilder är tagna med blixt, andra utan. Det syns ganska väl vilka som är med och vilka utan.

Kan säga att jag blev mycket inspirerad att fortsätta leka med ljussättning av lokalen. Vissa färger såg riktigt najs ut.

Första bilden är det lite frontljus på.
Bild två till fyra bara fondljus, på fem till sju är frontljuset - 9 st PAR 56, 300 W - maxat.

Rummet är ganska prick tio meter brett. Mellan piano och orgel (träsaken till höger) är det ungefär fem meter. Takhöjd ca 2,8 m till vänster och typ 6 m till höger.

(Blev ett tungt inlägg detta. Hoppas inget sitter på ett 56k-modem.)
P1100548.JPG
Bakom "plankan" (som symboliserar vatten) sitter en ljusslang (som inte var tänd på första bilden).
Bakom "plankan" (som symboliserar vatten) sitter en ljusslang (som inte var tänd på första bilden).
P1100554.JPG
P1100556.JPG
P1100560.JPG
P1100562.JPG
P1100563.JPG
Placering av lampor. Avstånd från vägg ca 1 m resp 1,15 m.
Placering av lampor. Avstånd från vägg ca 1 m resp 1,15 m.
Ps.
Jag tände ljusen bara för er.
Ds.
Det var inte mitt fel!

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: LED PAR - 56, 64, 1W, 3W, tri, 10 mm...

Inlägg av Markus Hammerin »

Här ansträngde jag mig och vad har jag för det? Inte ett svar... :)
Det var inte mitt fel!

Jörgen Torsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 07 apr 2005, 01:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: LED PAR - 56, 64, 1W, 3W, tri, 10 mm...

Inlägg av Jörgen Torsson »

Var inte ledsen Marcus, det var enkelt men snyggt! :)

David Lindquist
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 04 apr 2011, 18:10
Presentation: Hej hej Jo jag är en kille i GBG som gillar att jobba med Ljud och ljus men just för tillfället pluggar jag på chalmers så.
Under sommrarna jobbar jag som ljud och ljustekniker på en camping på Öland......

Re: LED PAR - 56, 64, 1W, 3W, tri, 10 mm...

Inlägg av David Lindquist »

Hej
sorry för sent svar :oops:
Det va gött att se hur dom ser ut när man får lite perspektiv emot vad det är på deras test bilder! :-)
Grymt stort tack! :P
Du använde dig av 4 st på som bilderna eller??
MVH
David

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: LED PAR - 56, 64, 1W, 3W, tri, 10 mm...

Inlägg av Markus Hammerin »

Jäpp, fyra stycken.

Jag har ännu inte testat med rök och frontljus men gissar att de skulle räcka hyfsat långt på en mindre scen (typ 6x4 m).
Det var inte mitt fel!

David Lindquist
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 04 apr 2011, 18:10
Presentation: Hej hej Jo jag är en kille i GBG som gillar att jobba med Ljud och ljus men just för tillfället pluggar jag på chalmers så.
Under sommrarna jobbar jag som ljud och ljustekniker på en camping på Öland......

Re: LED PAR - 56, 64, 1W, 3W, tri, 10 mm...

Inlägg av David Lindquist »

Hej
Sorry att jag tackar så sent för allt enu en gång! De är riktigt ljusstarka vi har nu köpt in 8 st och styr de med hjälp av en dator funkar rätt okej.
Men har märkt att om man kan i bland om man byter färg snabbt så hänger de inte riktigt med. Kan det bero på att blir några problem med uppdateringen från datorn att den inte hinner med att uppdatera signalen?
Någon som känner till någon bra program som man kan använda att köra dom med på datorn? just nu använder jag mig av freestyler dmx finns det något bättre gratis program?

MVH
David

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: LED PAR - 56, 64, 1W, 3W, tri, 10 mm...

Inlägg av Niklas Elste »

villken hårdvara har du?

David Lindquist
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 04 apr 2011, 18:10
Presentation: Hej hej Jo jag är en kille i GBG som gillar att jobba med Ljud och ljus men just för tillfället pluggar jag på chalmers så.
Under sommrarna jobbar jag som ljud och ljustekniker på en camping på Öland......

Re: LED PAR - 56, 64, 1W, 3W, tri, 10 mm...

Inlägg av David Lindquist »

Det är byggsatsen från Velleman modell K8062

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: LED PAR - 56, 64, 1W, 3W, tri, 10 mm...

Inlägg av Markus Hammerin »

Hej!
Kul att jag kunde vara till hjälp och att ni är nöjda. Jag har själv knappt rört mina kannor sen inköp men sitter just och funderar över lämplig styrning. Min budget är minimal så jag har inga större förhoppningar om att hitta något bra.

Jag har egentligen ingen aning om ditt problem beror på kannorna eller interfacet men Googlade lite och hittade det här. Det handlar om en uppdatering till K8062 som beskriver begränsningarna i den första versionen.
http://www.opendmx.net/index.php/Velleman_K8062_Upgrade" onclick="window.open(this.href);return false;
Är felet konsekvent att de inte hinner med snabba växlingar (dvs om ni kör med endast en armatur) eller är det med "full rigg"? Eller ja, jag ska egentligen inte fråga för jag har som sagt ingen koll. =)
Det var inte mitt fel!

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Ort: Örkelljunga
Kontakt:

Re: LED PAR - 56, 64, 1W, 3W, tri, 10 mm...

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Som jag har förstått det hela så är det ganska ofta problem med billigare interface som är obuffrade. Där måste datorn lämna en konstant dataström hela tiden, minsta lilla störning (vilket händer ofta och mycket i PC-värden) så får man hack. Man bör alltså köpa ett interface som buffrar signalen. Själv skaffade jag mig detta:
http://www.usbdmx.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Magnus - www.lightshow.se
Samlare av gamla ljuseffekter

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster