LED-kannor

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Låter lovande, våra har inte kommit, borde dyka upp i mitten på veckan...

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Nu har våra två Showtec LED Par 56 kommit. Tråkigt nog fungerade bara en av dem, vi väntar på svar från Thomann angående kompensation, eller åtminstonde betald returfrakt...

Jag tog lite foton idag, håll till godo!

Som ni kan se på bilderna så är det vita ljuset från LED-armaturen väldigt blått. Det ser jättesvagt ut jämfört med den konventionella armaturen men jag tror det beror på att det sprids väldigt mycket mer än den traditionella. Däremot är det rätt mycket svagare. Man kan också se att om jag exempelvis försöker få armaturen att ge gult ljus så blir det rött i kanterna, det läcker alltså lite andra färger.

Trots all kritik är vi nöjda med armaturerna. Dem drar 5% av effektförbrukningen hos en vanlig 56:a, dem skiftar färg snabbt och enkelt så i det stora hela sparar vi mycket jobb och får ur mer färg för pengarna.
Bilagor
Jämförelse med en vanlig 300W Par 56 med en så lik färg som möjligt från LED-kannan. Den vanliga 56:an är den till höger. Ursäkta oskärpan.
Jämförelse med en vanlig 300W Par 56 med en så lik färg som möjligt från LED-kannan. Den vanliga 56:an är den till höger. Ursäkta oskärpan.
DSC_2406 (2).JPG (72.4 KiB) Visad 12240 gånger
Jämförelse mellan två "vita" färger. LED-kannan ser väldigt blå ut trots att jag sänkte mängden blått i den. Tveksamt att det är vettigt att använda LED-armaturer till frontljus, om man inte vill ha orange front eller liknande.
Jämförelse mellan två "vita" färger. LED-kannan ser väldigt blå ut trots att jag sänkte mängden blått i den. Tveksamt att det är vettigt att använda LED-armaturer till frontljus, om man inte vill ha orange front eller liknande.
DSC_2410 (2).JPG (61.62 KiB) Visad 12241 gånger
Baksidan med DMX-kontakter och väldigt plastig adressering.
Baksidan med DMX-kontakter och väldigt plastig adressering.
DSC_2393 (2).JPG (77.74 KiB) Visad 12237 gånger
Armaturen i all sin "prakt"
Armaturen i all sin "prakt"
DSC_2390 (2).JPG (73.58 KiB) Visad 12239 gånger

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Tack för fina bilder :)

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Såna borde jag köpa när jag får lite stålar över

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Det är faktiskt vettiga prylar om man håller på i lämplig skala med lagom stora scener. I vårt fall är det idealt eftersom kannorna ska användas till ett band som ofta spelar på väldigt små scener och därför vill få så mycket lampa som möjligt för pengarna. Och eftersom man får många färger i en, slipper dimmer, sänker energiförbrukningen rejält, så var det inget snack om saken när armaturen visade sig prestera hyfsat

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Man slipper rätt stor del av värmen också vilket ju inte är så dumt om det är lågt i tak och allmänt trångt. Fan vad sugen jag blir.. :)

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Dom har ingen chans ifrån en 5 meters grid va?

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Det är rätt tveksamt att dem skulle klara det, dem är lite väl spridna för det. Det kanske skulle vara en idé för någon tillverkare att producera någon med nån lins som samlar ljuset lite. Det hade kanske också gjort att om man tittar på en LED-kanna som lyser "gult" så ser den inte röd-grön ut.
Där är ingen värmeutveckling att tala om, känndes inte alls varm. Däremot hade dem ett ganska irriterande brumm från nån transformator i dem.

erk
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 01:00

Inlägg av erk »

Degen, har du nåt filter på led-kannan? Funderar på om man sätter ett frostfilter på så blir ljusbilden kanske jämnare och man inte ser att det är led/färgslask.

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Det skulle man kunna använda till att jämna ut ljuset och se till att det inte syns att det är led, däremot kommer den fortfarande sprida som sjutton, men har man inget emot det så...
Där sitter inget filter i dem nu, bara filterram med rutmönster, är nog bra i skyddssyfte för dioderna...

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Sätter man frost framför så är jag rädd för att man stjäler mycket ljus, men jag känner inte riktigt igen mig i din kritik. Något som jag blev förvånade på var dimmningen som nästan gick från 0-100% utan hack, de led lampor jag testat innan (inte så många) har haft ett hack mellan 0-10% sedan dimmning upp till 100!
Work sucks, send me on tour!

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Lightguy: Vad är det du inte känner igen dig i? Ingen kritik mot dig, men jag är bara nyfiken.
Dimmningen har jag inte sagt något om, och den får jag hålla med om att den är schysst. Kanske skulle sagt mer om de bra sidorna istället för att bara snacka dåligt.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Ja, tex. Plastig adressering, det är ju lika dana adresseringar som på vilken binär adressering som helst. Det att dom låter var inget jag känner igen, färgskillnaderna ute i kanterna la jag inte märke till så det kan inte vara överdrivet mycket.
Work sucks, send me on tour!

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Adresseringen är inte värre än CityColor iaf ;)

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Adresserningen _känndes_ plastig, enligt mig. Men det är väl bättre än att det skulle suttit någon plottrigt digitalt... Tyckte väl mest att den var lite väl liten och pillig. Jag ska se om jag tog nåt foto där färgskillnaden syntes.

Det är väl bra att vi har olika åsikter, annars hade dte inte varit någon rolig diskussion...

Edit: det fanns inte bättre bilder än dem jag publicerat. Men man ser t.ex. på den "vita" att det är mycket mer lila i kanterna. Sen ser man väldigt svart en orange ton i utkanten på den gula. Det syns mer i andra lägen.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Det är inte speciellt rättvist att dömma en lampa efter några bilder, kamerans lins förstärker ev färgskillnader.
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 188
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Anders Plato »

Nu har jag fått reda på lite mer information om LED-belysning.

Var på ett föredrag i onsdags på Erco, säljer belysning för kontorsmiljö och offentlig miljö mm


Då berättade de att Lysdioderna är känsliga för värme och redan vid ca 120 graders värme inne i dioden så går de sönder.

Det kanske är så att risken att dioden blir så varm på en konsert är minimal. Jag vet inte.
Men om man använder dem utomhus och solen ligger på när de är tända så kommer dioderna nog gå sönder.
Kanske inte så stor risk men man bör vara medveten om det.


Men information om det här finns på www.ljuskultur.se klicka på fakta och miljö.
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Den dagen det blir 120 graders värme i solen ska jag iaf inte gå på konsert, det lovar jag dig :P

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

LED

Jag använde LED i höstas på Robyn, det rockade, 16 lampor på en 10A och jag har aldrig sett något snabbar i färgbyten.!
Perfekta till Fondljus, dekor etc men även om man spelar på the cod i strömstad där dom har 1x10A i ljusström.
Colorkinetics colorblast heter dom. asbra och svindyra..=)

morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Jag funderar på att köpa ett gäng och använda som bakljus. Hur är ljuskäglan, är den NSP eller WFL?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster