LED-kannor

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

LED-kannor

Inlägg av David Göransson »

Vad har ni för erfarenhet av LED-kannor? Relativt ny produkt som man inte sett så mycket av hitintills.

Jag har hittat Pixelpar 90 och Pixelpar 87 av James Thomas Engineering. www.pixelpar.com
Sedan har skånska GBL gjort en egen som heter DMX-RGB. http://www.gbl-ljud.com

Pixelpar 90 drar max 90W och ska motsvara en Par64 medan DMX-RGB drar max 40W och ska motsvara en Par 56. Pixelpar 87 skall vara motsvarighet till Par 36 och är inte fullt så intressant som de andra två.
Jag vet inte riktigt vad pixelpar 90 kostar men ryktet säger 17 000. Jag hörde någonstans att DMX-RGB kostar 5-6 000.

Finns det fler i samma klass? Andra tankar?
Planerar investera i armaturer så tips äro välkommna.

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

hmm.. har inte hört så mycket om dessa lampor men de låter rätt intressanta. Själv kör jag ju mest med olika sorters PAR- kannor när jag ljussätter men de skulle vara nice o testa en sådan någon gång! Och skillnaden på priset är ju gasnka stort om man jämför mellan LED och PAR!!
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Everlast
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 01 jan 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Everlast »

Kolla med starfelt company, de har nya armaturer som motsvarar par-56or i ljusutbyte. De säljs i system av 8st med kraftpack och kostar runt 15000:-. Har inte sett dem själv, men funderar på att ev. besöka dem och kolla.

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Jaja, klart att det är skillnad i priset, men det går inte att jämföra dem på ett sådant sett.
En konventionell PAR56 drar oftast 300W. En LED-armatur drar ca 40W för att ge motsvarande ljusutbyte.
En LED-armatur behöver ingen dimmer, det går inte sönder glödlampor, inga färgfilter, den kan visa en jäkla massa olika fäger genom att dra en fader på ljusbordet. Alltså kräver den mindre saker runtomkring och ersätter ofta flera vanliga PAR-kannor. Den ersätter däremot inte hur många som helst, det kan ju vara schysst om man kan blanda lite färger på scen, och då behöver man ett par stycken ändå, men dem är i vilket fall som mer mångsidiga än en PAR-kanna.
Det är ju svårt att räkna hur mycket man tjänar, men i och med att du inte behöver dimmer, färgfilter och sånt så är det inte så mycket dyrare. Använder du dina amraturer en del så tjänar du dessutom in det på glödisar efter ett tag.

Dessutom behöver man inte alls i samma utsträckning räkna hur många ampere ens ljusrigg drar.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Fast, ger de lika snyggt ljus? Är de lika stryktåliga? Någonting kan ju funka finfint i teorin, och ha noll gigability 8)

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Jaja, det blir till att testa, har snackat med en snubbe på GBL. Vi ska dit och testa nån dag. Men för en så liten firma som jag jobbar på tar det ett tag att tjäna in en investering i LED-armaturer, så det krävs lite moger overvägande...

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Känner att ämnet varit dött typ ett år nu. Har börjat kolla på grejerna igen. GBL var för dyra men nu har det dykt upp lite andra prylar här och var. Bl.a. Eurolite (jag vet, billighetsmärke) har släppt en LED-kanna som verkar ganska vettig, man hittar den iaf för typ 800:- styck. Frägan är om det är något att satsa på eller ifall det bara ramlar ihop den tionde gången man hänger upp armaturen.
AmericanDj har en som verkar ganska vettig också, Par64 Led kallar dem den tror jag, verkar lite mer robust men är också lite dyrare...

Några tankar?

Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 188
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Anders Plato »

Innan ni kollar på LED-armaturer så vill jag säga att man bör utvärdera armaturen rejält innan man köper en massa. Och jag skulle också rekomendera er och vänta ytterliggare något år med LED-armaturer eftersom det kommer hända mycket med dem. Dessutom så kommer de även gå ner i pris ännu mer tror jag.

De modeller som jag har provat av LED-armaturer är alla svagare än vad de säger i specen. Om du skriver att den motsvarar en Par56, så räkna med att de är svagare!

Lysdioder kan bli svagare efter att de stått på i ett par timmar pga att värmeavledningen är underdimensionerad. Så man bör prova armaturen och ha en referensarmatur och jämföra med.

En så länge så finns det inga vita lysdioder som har lika bra ljus som halogenlampor. De blir för blåa, och färgåtergivningen är inte bra.


Min rekomendation när det gäller LED-armaturer är och använda dem för och belysa små detaljer och i ganska mörka miljöer. Som scenbelysning skulle jag inte rekomendera dem. För de är för svaga och ger inte ett tillräckligt snyggt ljus.
Däremot till exempel och använda Par16 med LED-lampor i för och belysa trossen innuti fungerar bra. Eller de små armaturerna med RGB-mixning. Men var försiktig med och använda vita lysdioder...


För fasta installationer så finns det också väldigt många lysdiodslister som är enkla och gömma i inredningen. Men ännnu har jag inte hittat någon armatur som ger lika snyggt ljus som glödljus.
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Olof Lindvall
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 82
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 07:04
Presentation: Delägare i företaget Stage & EventLight. Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik. Vi har vår grund inom den klassiska scenkonstens områden så som teater, dans, opera, cirkus och musikal, och det är där man finner vår styrka.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olof Lindvall »

va på Plasa o där kom i kontackt med ett företag som var återförsäljare av led-armaturer i alla dess olika varieanter.
Hon sa något liknande som Plato angående ljusstyrkan o problemet med att få fram vitt ljus. Visst sa hon att de stora företagen runt omkring i världen redan hade införskaffat sig stora mängder ledarmaturer där bland annt Berlins Operahus och det är där på den formen av scener Teater,Opera,inomhus scenerna som de funkar som bäst. Offtast lite ljus och små ytor som ska belysas i olika moment.

Hon ansåg att de företagen som jobbar med vanlig konsertverksamhet skulle lungna sig ett par år innan de började andvända ex Ledpar osv för de är ännu inte byggda för den typen av verksamhet... Priserna kommer att sjunka och kvaliten öka. Men led paren är mycket känsligare än en vanlig Par Kanna utan tvekan sa hon
MVH
Olof Lindvall

Stage & EventLight Stockholm
+4670-39 40 131
olof@stageeventlight.se
http://www.stageeventlight.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Testade GBL:erna tyckte att ljuset funkade till mindre scen men dimningen gick från 10%-0 i ett hack som de flesta dioder gjör om inte alla! Men jag blev överraskad på färgerna de var ganska hyffsadt varma för att vara dioder!
Work sucks, send me on tour!

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Lightguy: Du råkar inte tagit nåt foto från när du körde GBL:erna? Testat någon annan och har du någon kommentar om dem?

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Tyvärr tog jag inga bilder, jag fick bara prova dem precis innan gigg. Tydligen var det han som byggt dem som körde ljuset. Vad jag tycker om dem kan du läsa i förra inlägget, fick inte någon bättre uppfattning om dem!
Work sucks, send me on tour!

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Då var det alltså Fredrik som körde dem. Nåt slags eget projekt det där. Har aldrig provat dem, men dem skulle visst kosta ca 5000 styck häromåret.
Vad var det för gigg? Har själv aldrig sett GBL använda sina LED-kannor på något gigg.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Det var något julbord på törringelund utanför malmö med Br. Lagerståhl om jag inte missminner mig! Det var en kille i 40-45 års åldern som körde dem!
Work sucks, send me on tour!

Fredrik Zetterberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 11 okt 2004, 01:00

Inlägg av Fredrik Zetterberg »

Är det nån som använt dom onödigt billiga Par 56 Led armaturerna som tex thomann säljer??? 153 leds i en par 56 armatur med RGB o dmx in o ut 900:- låter nästan för billigt....

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Vi kikar på sådana. Frågan är om dem kan vara något. Grejen är att det inte är så onödigt billigt, själva armaturen kostar bara typ nån hundring utan lampa och elektronik byggd i kina eller nåt kan bli billig. Frågan är bara om dem lyser något och så.

Kollade på en modell från american dj, inget sagt om märkets rykte i ljusbranchen, men den verkade först rätt ok. Men när man kollar lite noggrannare så har den lika många dioder och en identisk baksida som den thomann säljer (en eurolite), så det verkar vara samma lampa i lite smått olikt skal...

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Vi har precis beställt 2 st Showtec Par 56 LED för att se hur dem presterar, jag ska försöka komma ihåg att ta med min kamera när jag testar, så kan ni få se resultatet av vårt test. Stay tuned... (Testet blir tidigast nästa helg 14-15/1, så det är inte lönt att fråga om bilder imorgon...)

Edit: för övrigt valde vi 56:an före 64:an eftersom min chef (som betalar) tyckte att samma antal dioder, samma effektförbrukning, borde lysa lika mycket. Däremot verkar visserligen 64:an lite grövre i materialet, så det är väl det som ger de 300:- i prisskillnad.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Kul att nån vågat köpa :)
Kommer vänta med spänning på bilder då :)

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Jag köpte ett ex av eurloite:en på thomann för att testa, jag blev faktiskt överraskad hur bra dom var för det priset. Det är ju inget för stora scener men passar bsolut till mindre scener. Amaturen är en helt vanlif 56:a som dom satt in en massa dioder och dmx i. Ska köpa in ett antal till!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Lightguy (TMT) skrev:Jag köpte ett ex av eurloite:en på thomann för att testa, jag blev faktiskt överraskad hur bra dom var för det priset. Det är ju inget för stora scener men passar bsolut till mindre scener. Amaturen är en helt vanlif 56:a som dom satt in en massa dioder och dmx i. Ska köpa in ett antal till!
Håller med... Vi köpte sex stycken sånna... Dom är perfekta att ha som enkel effektbelysning t.ex. bakom en trummis eller i dj båset...

Kostar inget, väger inget, drar ingen ström...
//Magnus - Fegge & Mattes

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster