Hur fästa lampa upp och ner på tross?

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
Niklas Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 08:22
Presentation: Tidigare yrkesmusiker, nu endast gitarrnörd. Eller bara nörd kanske? Lite lätt prylgalen. Samlar på husdjur och onödig fakta.
Ort: Helsingborg

Hur fästa lampa upp och ner på tross?

Inlägg av Niklas Nilsson »

Hejsan allihopa!

Nu kommer jag med en till idiotfråga :mrgreen:

Det är så att jag undrar hur man fäster lampor upp och ner på en tross? Dvs, att dom står upp ovanför röret istället för och hänger ner. Har sett att den band haft det, och har inte lyckats lista ut hur. Tanken är att jag ska en 1-punkts tross till vår backdrop, och på denna ska det sitta en sån här (och endast denna förutom backdroppen, därför 1-punkts tross):

Bild
http://www.americandj.com/ProductDetail ... gory=L.E.D" onclick="window.open(this.href);return false;

Denna skulle jag vilja slippa ha hängandes framför backdroppen, och istället ha monterad på andra hållet, så den liksom står upp. Hur löser man detta? Har som sagt sett band ha detta, så det måste ju gå på nått sätt :)

Mvh
Niklas

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Hur fästa lampa upp och ner på tross?

Inlägg av Anton Gildebrand »

Man har ju alltid hakfästen när man monterar armaturer i tross (eller rån), men vanliga hakfästen med en skruv direkt mot trossen är lite jobbiga att montera på något annat sätt än hängandes. Superclamp är ett hett tips
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Hur fästa lampa upp och ner på tross?

Inlägg av Gustaf Gagge »

vad är en 1-punkts tross?
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Ort: Örkelljunga
Kontakt:

Re: Hur fästa lampa upp och ner på tross?

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Niklas Nilsson skrev:Hejsan allihopa!

Nu kommer jag med en till idiotfråga :mrgreen:

Det är så att jag undrar hur man fäster lampor upp och ner på en tross? Dvs, att dom står upp ovanför röret istället för och hänger ner. Har sett att den band haft det, och har inte lyckats lista ut hur. Tanken är att jag ska en 1-punkts tross till vår backdrop, och på denna ska det sitta en sån här (och endast denna förutom backdroppen, därför 1-punkts tross):

Bild
http://www.americandj.com/ProductDetail ... gory=L.E.D" onclick="window.open(this.href);return false;

Denna skulle jag vilja slippa ha hängandes framför backdroppen, och istället ha monterad på andra hållet, så den liksom står upp. Hur löser man detta? Har som sagt sett band ha detta, så det måste ju gå på nått sätt :)

Mvh
Niklas
http://www.thomann.de/se/global_truss_h ... oupler.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Gustaf Gagge skrev:vad är en 1-punkts tross?
Rårör?
Magnus - www.lightshow.se
Samlare av gamla ljuseffekter

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hur fästa lampa upp och ner på tross?

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Kolla i Doughtys sortiment efter "Half couplers" eller någon form av "Trigger Clamp".
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Hur fästa lampa upp och ner på tross?

Inlägg av Anton Gildebrand »

Rårör är väl ändå inte samma sak som enpunktstross? Rårör är bara ett metallrör. enpunktstross är (ofta) lite rejälare gods, och har kopplingar i ändarna som vanlig tross.
Flest inlägg när den dör vinner!

Niklas Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 08:22
Presentation: Tidigare yrkesmusiker, nu endast gitarrnörd. Eller bara nörd kanske? Lite lätt prylgalen. Samlar på husdjur och onödig fakta.
Ort: Helsingborg

Re: Hur fästa lampa upp och ner på tross?

Inlägg av Niklas Nilsson »

Hejsan alla!

Tack återigen för svar :) 1-punkts tross är en sån här (enligt tillverkarens egan sidor):

http://www.globaltruss.com/ProductsList ... ategory=73" onclick="window.open(this.href);return false;

Håller verkligen en O-clamp? Jag tänkte på sådana, men var rädd att den skulla börja glida, så att säga. Vill bara vara säker :)

Mvh
Niklas

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Hur fästa lampa upp och ner på tross?

Inlägg av Anton Gildebrand »

o-clamp? Typ som trigger-clamp eller? Jag kan säga att trigger-clamp funkar, likaså superclamp. Vanliga c-clamps (de vanliga billiga) är svårt att få till det med (dessutom skaver man bort eventuell färg på rå:t)
Flest inlägg när den dör vinner!

Niklas Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 08:22
Presentation: Tidigare yrkesmusiker, nu endast gitarrnörd. Eller bara nörd kanske? Lite lätt prylgalen. Samlar på husdjur och onödig fakta.
Ort: Helsingborg

Re: Hur fästa lampa upp och ner på tross?

Inlägg av Niklas Nilsson »

Anton Gildebrand skrev:o-clamp? Typ som trigger-clamp eller? Jag kan säga att trigger-clamp funkar, likaså superclamp. Vanliga c-clamps (de vanliga billiga) är svårt att få till det med (dessutom skaver man bort eventuell färg på rå:t)
Hejsan!

Ja, typ en vanlig clamp till tross :) Kanon att det håller!

Tack för hjälpen alla!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster