dimra pinspot

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
Jonas Åkesson
Rookie
Rookie
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 22 okt 2009, 14:05
Presentation: Jobbar i malmö som frilansande ljud- och ljustekniker/designer.

dimra pinspot

Inlägg av Jonas Åkesson »

Stämmer det att man inte kan dimra vanliga pinspots pga trafon i dem? Om det är så, vad skadar man, dimmern eller lampan? Blir trafon förstörd eller går bara glassäkringen?

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: dimra pinspot

Inlägg av Niklas Elste »

Övertonerna blir massa värme i trafon
men det funkar att köra framför allt om man flachar
det är långa tider som ger problem

Billiga dimmrar kan ha vissa problem med induktiva laster

Patric Nord
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 134
Blev medlem: mån 18 jun 2007, 22:10
Presentation: Sitter på AVABs konkursbol, och jobbar på Luxlight
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: dimra pinspot

Inlägg av Patric Nord »

Detta gäller när man har en 400uS dimmer av bra kvalite.

Transformator skall vara avsäkrad på primärsidan,
samt[b] överdimensionerad 100%[/b] i förhållande till inkopplad last.
Max inkopplad effekt får maximalt uppgå till [b]60%[/b] av regulatorns märkeffekt.

Det är oftast trafon som tar smällen om man har en bra dimmer. Det är först och främst för trafon INTE är 100% överdimensionerad. Utan snik storlek!

Patric
http://www.avab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.luxlight.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Carl Bergander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 184
Blev medlem: tis 29 aug 2006, 20:39

Re: dimra pinspot

Inlägg av Carl Bergander »

Bara att köpa en dimbar trafo?
Har fr mig att det är information på trafos om man kan dimmra dom.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: dimra pinspot

Inlägg av Hasse Queisser »

Funkar bra om man kör sinusvågsdimmer. Om det är ekonomiskt försvarbart är en annan sak....
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: dimra pinspot

Inlägg av Leif Baltazars »

På 80-talet körde jag med ZERO 88's Micro 4 ljusorglar/dimrar, och dimrade pinspottar utan några som helst problem. I manualen stod klart och tydligt att den pallade för induktiv last. Man kunde även dimra lysrör, dock gällde det då att inte belasta med mer än halva effekten.

Under ca 10 års konstant använande kanske det gick åt ett par trafos. Om det var av ålder, eller för att dom var dimmade går inte att säga bestämt

Dom flesta pinspotsen var Kremesa med snedkapat bländskydd.

Använde både PAR36 6W/12V, svepande PAR36 6W/12V, svepande PAR56 100W/12V, helikoptrar 8 x PAR36/6W, roterande PAR36 6W/12V, Lunsrboll med 20 x PAR36 30W/12V och dubbla motorer, spegelbollsmotor, julgransbelysningar mm.

F*n vad nostalgisk jag blir...
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Jonas Åkesson
Rookie
Rookie
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 22 okt 2009, 14:05
Presentation: Jobbar i malmö som frilansande ljud- och ljustekniker/designer.

Re: dimra pinspot

Inlägg av Jonas Åkesson »

Tack för svaren!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: dimra pinspot

Inlägg av Hasse Queisser »

Leif,

Nu spekulerar jag lite, men jag kan gott tänka mig att det var betydligt bättre/överdimensionerade trafos i de gamla italienska prylarna än i dagens budgetanpassade kinaprylar. Jag kan av egen erfarenhet säga att trafona i de flesta pinspotar som säljs idag inte håller för att vara dimrade någon längre stund :-)
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: dimra pinspot

Inlägg av Leif Baltazars »

Hasse Queisser skrev:Leif,

Nu spekulerar jag lite, men jag kan gott tänka mig att det var betydligt bättre/överdimensionerade trafos i de gamla italienska prylarna än i dagens budgetanpassade kinaprylar. Jag kan av egen erfarenhet säga att trafona i de flesta pinspotar som säljs idag inte håller för att vara dimrade någon längre stund :-)
Hasse! Du har helt rätt i dina synpunkter. Det var därför jag poängterade detta. Finns bra pinspottar idag också... men som vanligt är det stora skillnader i kvalitet. Men mina gamla (sålda) Kremeza tickar på än idag utan problem. Men ni som vill dimra pinnar, leta efter gamla Kremeza. Måste finnas tiotusentals i gömmor runt hela sverige.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: dimra pinspot

Inlägg av Niklas Elste »

Angående att dimmra
så byggde jag om ett par moonflowers med elektronisk dimmer från kjell
det blev riktigt bra

men pinspottar är väl på 6 v och då är det lite svårare att hitta elektronisk trafo till dessa
men seriekoppla 2 så löser även det sig

Henrik Albinsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: sön 02 nov 2008, 18:59
Ort: Stockholm

Re: dimra pinspot

Inlägg av Henrik Albinsson »

En variant som vi på stadsteatern har provat framgångsrikt är att inte koppla pinnspottar en på varje dimmer utan minst två... då brukar det fungera med pinnspottar som annars går sönder...

Detta efter ett tipps från någon ( kommer inte ihåg vilken ) dimmertillverkare.

Henrik

Jonas Åkesson
Rookie
Rookie
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 22 okt 2009, 14:05
Presentation: Jobbar i malmö som frilansande ljud- och ljustekniker/designer.

Re: dimra pinspot

Inlägg av Jonas Åkesson »

Henrik Albinsson skrev:En variant som vi på stadsteatern har provat framgångsrikt är att inte koppla pinnspottar en på varje dimmer utan minst två... då brukar det fungera med pinnspottar som annars går sönder...

Detta efter ett tipps från någon ( kommer inte ihåg vilken ) dimmertillverkare.

Henrik
Låter ju som ett enkelt sätt att klara det! Menar du två pinspotar på en hel dimmer eller på en krets då?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: dimra pinspot

Inlägg av Hasse Queisser »

Jonas Åkesson skrev:
Henrik Albinsson skrev:En variant som vi på stadsteatern har provat framgångsrikt är att inte koppla pinnspottar en på varje dimmer utan minst två... då brukar det fungera med pinnspottar som annars går sönder...

Detta efter ett tipps från någon ( kommer inte ihåg vilken ) dimmertillverkare.

Henrik
Låter ju som ett enkelt sätt att klara det! Menar du två pinspotar på en hel dimmer eller på en krets då?
Det där beror nog mest på modell av pinspot (och ev dimmer) det med. Min erfarenhet är att antalet inte spelar någon roll. Jag har råkat dimma bars med 5 pinspotar på varje, och fick byta ut 20 säkringar en stund senare (tur att det var en modell med säkringar så jag slapp byta trafon iaf).

Jag tror bara det finns två sätt att få det att funka, och det är antingen pinspotar med överdimensionerade trafos eller använda sinusvågsdimmer. Andra genvägar är nog mer tur än skicklighet är jag rädd.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Henrik Albinsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: sön 02 nov 2008, 18:59
Ort: Stockholm

Re: dimra pinspot

Inlägg av Henrik Albinsson »

Hasse Queisser skrev:
Jonas Åkesson skrev:
Henrik Albinsson skrev:En variant som vi på stadsteatern har provat framgångsrikt är att inte koppla pinnspottar en på varje dimmer utan minst två... då brukar det fungera med pinnspottar som annars går sönder...

Detta efter ett tipps från någon ( kommer inte ihåg vilken ) dimmertillverkare.

Henrik
Låter ju som ett enkelt sätt att klara det! Menar du två pinspotar på en hel dimmer eller på en krets då?
Det där beror nog mest på modell av pinspot (och ev dimmer) det med. Min erfarenhet är att antalet inte spelar någon roll. Jag har råkat dimma bars med 5 pinspotar på varje, och fick byta ut 20 säkringar en stund senare (tur att det var en modell med säkringar så jag slapp byta trafon iaf).

Jag tror bara det finns två sätt att få det att funka, och det är antingen pinspotar med överdimensionerade trafos eller använda sinusvågsdimmer. Andra genvägar är nog mer tur än skicklighet är jag rädd.

De dimmrar vi kört på är Okero och Strand SLD...

Pinnspottarna vi körde med var de billigaste som man kan köpa in från Bella...
Vi körde då två pinnspottar på varje krets...
Det var transformatorerna som brann upp när vi körde med en på varje...

Man får kanske även kolla upp vilken minimi effekt som dimmrarna klarar och det är klart att en allt för klen trafo inte klarar av jobbet heller...

Henrik

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: dimra pinspot

Inlägg av Hasse Queisser »

OK. Min erfarenhet var på en Okero. Även fast pinspotarna är billiga så kanske de i ert fall hade rätt dugliga trafos.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: dimra pinspot

Inlägg av Johannes Olsson »

Vi kör Pins på dimmer. har inte haft problem, men har ALLTID en lastlampa med på samma dimmerkanal.
den största faran jag har förstått är läckströmmen som dimmrar skickar ut. denna bränner trafon när pinspotten är släckt. därför behövs en lastlampa som tar hand om den strömmen när dimmern är på noll...

J

Henrik Albinsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: sön 02 nov 2008, 18:59
Ort: Stockholm

Re: dimra pinspot

Inlägg av Henrik Albinsson »

Johannes Olsson skrev:Vi kör Pins på dimmer. har inte haft problem, men har ALLTID en lastlampa med på samma dimmerkanal.
den största faran jag har förstått är läckströmmen som dimmrar skickar ut. denna bränner trafon när pinspotten är släckt. därför behövs en lastlampa som tar hand om den strömmen när dimmern är på noll...

J
Jag tror det ligger mycket i det du säger.

Henrik

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: dimra pinspot

Inlägg av Niklas Elste »

vi har haft 4 + en disko kula på en kanal i MÅNGA år utan problem (en glödis har gått)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster