Par64 vs Par56 som frontljus?

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
Niklas Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 08:22
Presentation: Tidigare yrkesmusiker, nu endast gitarrnörd. Eller bara nörd kanske? Lite lätt prylgalen. Samlar på husdjur och onödig fakta.
Ort: Helsingborg

Par64 vs Par56 som frontljus?

Inlägg av Niklas Nilsson »

Hejsan!

Jag tänkte ljussätta vår duo, och tänkte köra med 4 ljus på varsin sida om scenen. Jag undrar, fungerar det att blanda ljus på samma sida, dvs ha några Par64 LED för att ändra färg på scenen, och sedan ha något annat som "frontljus" (jag vet att det inte blir frontljus, i och med att det är ljussatt ifrån sidan). Fungerar vita Par56 LED för detta syfte, eller ska man titta på något annat? Ska man byta ut en eller 2 Par64 LED per sida mot vitt ljus?

En annan fråga, är det vita ljuset från Par56 LED RGB bättre än motsvarande från Par64 LED RGB?

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Re: Par64 vs Par56 som frontljus?

Inlägg av Jakob Nilsson »

Rätta mig om jag har fel, men det finns väl inget vitt ljus i en RGB-kanna. Då ska satsa på RGBW eller varför inte två vanliga parkannor med lampa, profiler kanske.
Finns mycket som är bättre som frontljus än LED RGB

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Par64 vs Par56 som frontljus?

Inlägg av Leif Baltazars »

När det gäller "Tyskens" billiga PAR56/PAR64 innehåller dessa samma antal LED:s, vilket gör att dessa har samma ljusstyrka. Så i det fallet kvittar det vad du väljer.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Niklas Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 08:22
Presentation: Tidigare yrkesmusiker, nu endast gitarrnörd. Eller bara nörd kanske? Lite lätt prylgalen. Samlar på husdjur och onödig fakta.
Ort: Helsingborg

Re: Par64 vs Par56 som frontljus?

Inlägg av Niklas Nilsson »

Leif Baltazars skrev:När det gäller "Tyskens" billiga PAR56/PAR64 innehåller dessa samma antal LED:s, vilket gör att dessa har samma ljusstyrka. Så i det fallet kvittar det vad du väljer.
Jag tänkte faktiskt satsa på American DJ, har läst en del gott om dom. Sen läste jag faktiskt här att vita PAR56 LED var att föredra framför samma utav 64orna. Kan det stämma?

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Par64 vs Par56 som frontljus?

Inlägg av Leif Baltazars »

Om du tänker på denna http://www.americandj.eu/default/propar56-cwww.html" onclick="window.open(this.href);return false; så har den väl ingen motsvarighet som PAR64.

Vet inte om American DJ har både PAR56 och PAR64 med samma typ av dioder. Risk att man jämför äpplen med päron.

Vilka armaturer har du jämfört med varandra?
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Niklas Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 08:22
Presentation: Tidigare yrkesmusiker, nu endast gitarrnörd. Eller bara nörd kanske? Lite lätt prylgalen. Samlar på husdjur och onödig fakta.
Ort: Helsingborg

Re: Par64 vs Par56 som frontljus?

Inlägg av Niklas Nilsson »

Leif Baltazars skrev:Om du tänker på denna http://www.americandj.eu/default/propar56-cwww.html" onclick="window.open(this.href);return false; så har den väl ingen motsvarighet som PAR64.

Vet inte om American DJ har både PAR56 och PAR64 med samma typ av dioder. Risk att man jämför äpplen med päron.

Vilka armaturer har du jämfört med varandra?
Jag har aldrig ägt några ljusen, det är första gången jag ska köpa faktiskt. Jag har mest försökt läsa på så mycket jag kunnat, pratat med lite folk etc :) Därför jag ställer frågan, för och få lite svar från folk som kan bättre. Ska man kanske sätta dit vanliga PAR64 med vitt ljus istället, så det blir totalt 6 ljus med färg och 2 vita?

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Par64 vs Par56 som frontljus?

Inlägg av Johannes Nordgren »

Jag har ett gäng ADJ ProPAR56 och i de sitter det 1W-dioder. Det gör det inte i P64 från ADJ.

Propar56 går dock direkt bort som frontljus med tanke på att det bara är 10-graders spridning.

Mina använder jag som miljöbelysning på väggar samt ibland i baktross. funkar kanon för pengarna.

Men förvänta dig ingen Heavy-duty-armatur.
We make good music sound great!

Niklas Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 08:22
Presentation: Tidigare yrkesmusiker, nu endast gitarrnörd. Eller bara nörd kanske? Lite lätt prylgalen. Samlar på husdjur och onödig fakta.
Ort: Helsingborg

Re: Par64 vs Par56 som frontljus?

Inlägg av Niklas Nilsson »

Johannes Nordgren skrev:Jag har ett gäng ADJ ProPAR56 och i de sitter det 1W-dioder. Det gör det inte i P64 från ADJ.

Propar56 går dock direkt bort som frontljus med tanke på att det bara är 10-graders spridning.

Mina använder jag som miljöbelysning på väggar samt ibland i baktross. funkar kanon för pengarna.

Men förvänta dig ingen Heavy-duty-armatur.
Ok :) Är LightmaXX några ok grejer föresten? Är det bättre med få 1w dioder vs många 1/4w?

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Par64 vs Par56 som frontljus?

Inlägg av Johannes Nordgren »

jag hade kvartsdiods-lampor tidigare och Ja, skillnaden är värt mellanskillnaden.
We make good music sound great!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster