Stairville 3 w led kanna

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
Användarvisningsbild
Mikael Blohm
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 00:18

Stairville 3 w led kanna

Inlägg av Mikael Blohm »

Är det någon som har använt eller rent av äger en sådan eller 1 watts modellen?
http://www.thomann.de/se/stairville_led ... long_b.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag är nyfiken, ska man köpa grisen/lampan i säcken?

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Stairville 3 w led kanna

Inlägg av Johannes Nordgren »

det är väl som det brukar vara....d.v.s. just en gris i säcken.
We make good music sound great!

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Re: Stairville 3 w led kanna

Inlägg av Tobias Norrfors »

Jag har ett gäng av Stairvilles billigaste Par56Led-kannor som miljöbelysning. De fungerar jättebra när de fungerar :) Dioderna är dock inte av toppkvalitet så de dör en efter en.
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 188
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Stairville 3 w led kanna

Inlägg av Anders Plato »

Det här är nog ännu mer grisen i säcken än vanligt.

Eftersom det inte står vilken diod som sitter i dem och hur kylningen fungerar.
3w*36 blir väldigt mycket värme och därför tror jag den kritiska punkten för den här armaturen är just kylningen.
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Stairville 3 w led kanna

Inlägg av Leif Baltazars »

Ingen som riktigt vet? Bara tror! Vore roligt att höra något från nån som VET. Vi är säkert många här på forumet som är beredda att köpa på oss LED kannor.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Stairville 3 w led kanna

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

jag har provat stairville vanliga 56or.
tyvärr bottennapp.

dip-switcharna verkar mkt känsliga. 3 av 12 armaturer var trasiga vid leverans. det blev retur på samtliga.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Mikael Blohm
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 00:18

Re: Stairville 3 w led kanna

Inlägg av Mikael Blohm »

Bra sagt Leif.

Finns det någon som har provat 1 eller 3 wattarna?

Tyvärr så har jag inte hittat något alternativ till stairville, jag vill inte se dioderna utan det ska vara så likt en riktig 64kanna som möjligt.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Stairville 3 w led kanna

Inlägg av Anton Gildebrand »

Anton Stjärnbrandt skrev: dip-switcharna verkar mkt känsliga
Har också haft problem med dip-switcharna. Glappar som tusan så ligger dipen minsta fel så får du konstig dmx-adress.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stairville 3 w led kanna

Inlägg av Hasse Queisser »

Stairville hade en LED-armatur som såg EXAKT likadan ut som Elation Opti-RGB (24 st 1W), vilken jag tog hem och jämförde, eftersom jag var övertygad om att det var samma fabrik som tillverkade den. Det må ha varit samma fabrik, för de gick verkligen inte att skilja åt med blotta ögat, men det var definitivt INTE samma komponenter i dem, för vid test så var outputen inte i samma universum.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Stairville 3 w led kanna

Inlägg av Ludvig Uppman »

Jag kanske har haft tur, har haft 8st Stairville 56 i ungefär ett år problemfritt. Inte en enda diod har dött och de är på ungefär 6h/dag/365dagar, dipswitcharna kanske slits ut mer om man trixar oftare men jag har aldrig haft något problem med dem heller. De enda två nackdelarna jag har märkt är att ljudstyrningsfunktionen är oanvändbart överkänslig och att de ger ett visst knappt hörbart brum.

Användarvisningsbild
Daniel Andreasson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 232
Blev medlem: sön 05 aug 2007, 12:33
Presentation: To be tight is one thing but to be tight and funky, James knew that
Ort: västra götaland

Re: Stairville 3 w led kanna

Inlägg av Daniel Andreasson »

Blom,
Elation har ju en "PAR" led, ELED TRI-64, borde ju teoretiskt gå att flytta bak hela LED-platten in i armaturen om inte det e för geggigt med fläktar å grejjer där i, kanske kan vara åt?
om du vill kolla styrkan i en sån 18x3w så borde det ju vara samma insats som jag har i mina elation OPTI TRI-PAR.
bara å låna om du vill
//
daniel

Användarvisningsbild
Mikael Blohm
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 00:18

Re: Stairville 3 w led kanna

Inlägg av Mikael Blohm »

Tjena Daniel.
Jag ringer dig i morgon, idag blir det visst..

Användarvisningsbild
Mikael Blohm
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 00:18

Re: Stairville 3 w led kanna

Inlägg av Mikael Blohm »

Då har jag provat en Stairville 3w och en Elation 1w tri-coulor, tack Daniel.
Jag har en till på gång imorgon så det blir inget utlåtande än...

Användarvisningsbild
Gustav Nyberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 28 jul 2009, 02:23
Presentation: Tekniker under utveckling som är intresserad av ljud och ljus mer info kolla

Gustav Nyberg
Ljud Ljus TV
http://www.newhillsounds.se
Kontakt:

Re: Stairville 3 w led kanna

Inlägg av Gustav Nyberg »

Har lämnat in förslag på åtta stycken av dessa till tv studion i skolan, som effektljus inget annat. Är det bara skit eller? har lånat åtta eurolite led par 56en gång och det blev snyggt men det var ett jävla jobb för vår lärare när han gjorde ljuset då vi gav upp, inget fick ju slaska på ledarna för då försvann deras ljus. därför valde jag dessa, av watt talet :) men såg att ngn sa något om fläktar, har ju bara haft 56:or så jag vet inte. dom är ju bara på 32 watt och dessa var på 108 watt så det är ju lite skillnad. men jag hittade inga "finare" märken på thomann, finns det andra? :D
Gustav Nyberg
Tekniker under utveckling som är intresserad av ljud och ljus mer info kolla
http://www.newhillsounds.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Niclas Olofsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 22 jun 2007, 22:16
Kontakt:

Re: Stairville 3 w led kanna

Inlägg av Niclas Olofsson »

Bumpar tråden lite. Finns det någon som har sett eller äger en 1W eller 3W Stairville-LED kanna och kan skriva en rad eller två om hur bra eller inte de fungerar?
Ring mig när IKEA säljer cases

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stairville 3 w led kanna

Inlägg av Hasse Queisser »

Var det något du saknade i mitt svar ovan? Jag tyckte outputen jämfört med Elation var skrattretande.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Niclas Olofsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 22 jun 2007, 22:16
Kontakt:

Re: Stairville 3 w led kanna

Inlägg av Niclas Olofsson »

Hasse Queisser skrev:Var det något du saknade i mitt svar ovan? Jag tyckte outputen jämfört med Elation var skrattretande.
Mja, då jag inte testat Elation heller så blir jämförelsen lite svårtolkad för min del. Har du någon möjlighet att uppskatta det i jämförelse med t.ex. en vanlig PAR 64-armatur eller liknande, på ett ungefär?
Sedan uppfattade jag inte riktigt vad det var för armatur du hade testat? Kan det ha varit en sådan här: http://www.thomann.de/se/stairville_sta ... _led3w.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Ring mig när IKEA säljer cases

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stairville 3 w led kanna

Inlägg av Hasse Queisser »

Niclas Olofsson skrev:
Hasse Queisser skrev:Var det något du saknade i mitt svar ovan? Jag tyckte outputen jämfört med Elation var skrattretande.
Mja, då jag inte testat Elation heller så blir jämförelsen lite svårtolkad för min del. Har du någon möjlighet att uppskatta det i jämförelse med t.ex. en vanlig PAR 64-armatur eller liknande, på ett ungefär?
Jämförelsen med en parkanna (P64 1kW) är alltid svår, då det beror helt på vilka färger man pratar om. Färgtemperatur och sånt skiljer ju radikalt. Gäller det ljusa färger så vinner parkannan med hästlängder, medans Elationarmaturen vid väldigt mättade färger som mörk blå och lila kändes som dött lopp eller t.o.m lite bättre än parkannan. Stairvillearmaturen jämförde jag aldrig mot glödljus.

Svårt att säga som sagt, men ställde man den från Elation och den från Stairville brevid varandra så var det som att jämföra en 1kW P64 mot en 300W P56. De spelade inte i samma division helt enkelt.

Jag kan gott tänka mig att de tillverkas i samma fabrik, men att de som blir Stairville har fått de LED:ar som inte klarat kvalitetstesten för andra OEM-armaturer och hamnat i andrasorteringen. Tittar man på armaturen så ser de banne mig i princip identiska ut.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Stairville 3 w led kanna

Inlägg av Anton Gildebrand »

Vore mer intressant och se hur armaturen klarar sig bredvid typ en 250-viftare. Se om de funkar att använda som washar, eller är för klena
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stairville 3 w led kanna

Inlägg av Hasse Queisser »

Anton Gildebrand skrev:Vore mer intressant och se hur armaturen klarar sig bredvid typ en 250-viftare. Se om de funkar att använda som washar, eller är för klena
Tri-ledarna är ju mer "washiga" än de med separata ledar för varje färg (oavsett fabrikat). Det är något med linskonstruktionen som gör att det aldrig blir en "beam" i röken som med en parkanna.

Här är en bild från ett gig med Elation Opti TriPar, pinspotbars och Robe 250-spotar om det kan vara till någon hjälp.
DSCF3260_red.jpg
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster