PAR 64 LED-insatts?

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
Användarvisningsbild
Mikael Blohm
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 00:18

PAR 64 LED-insatts?

Inlägg av Mikael Blohm »

PAR 64 LED-insatts?
Finns det?
När kommer det?
Bra idé?

Användarvisningsbild
Gustaf Berwebrink
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 22:58
Presentation: Jobbar som elektriker och driver ljud och ljusfirma vid sidan av.
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: PAR 64 LED-insatts?

Inlägg av Gustaf Berwebrink »

Du vill alltså byta ut vanliga glödlampan mot en LED?
Glödande blinders

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: PAR 64 LED-insatts?

Inlägg av Anton Gildebrand »

Bra idé? Nä det skulle jag inte vilja påstå. Vart ska man sätta addresering och dmx anslutnigarna? Då måste man ju borra upp kannan för kontaktdon och där försvinner det smidiga.

Har svårt att tro att man skulle vinna något på det. Par-kannor (vanliga och led) är ju såpass billiga, och har svårt att tro att man skulle kunna få ner en insats så mycket billigare.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 18 nov 2003, 01:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: PAR 64 LED-insatts?

Inlägg av Kim Toivanen »

Finns ju gott om plats för två XLR uttag samt en liten dipswitchrad i hålet som blir över när man plockat ur glödis och tillhörande "ratt" för justering, se bild.
Bild
Men det är nog sant att det inte skulle bli så speciellt mycket billigare än att köpa en komplett armatur.
-+> www.ell.nu <+-

Mathias Norén
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 122
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 13:22
Presentation: Halloj,

Har jobbat lite här o var.
Provningsingenjör SEMKO
Servicechef Spectra
Ljustekniker Dramaten
Elverkstaden Dramaten
Interlite/Wireless Solution
Semilab AB
Ort: STOCKHOLM
Kontakt:

Re: PAR 64 LED-insatts?

Inlägg av Mathias Norén »

Hmm vill inte vara näsvis men de flesta Par64 jag har sett så är det typ ett 5 cm stort hål där bak.
Förrutom de som är förstörda med "Par-safe"

Ursäkta jag kunde inte låta bli.

Kan dock hålla med om att kina kannorna är ju så billiga så det kanske inte e lönt.

Edit: oups ngn hann före
MVH

Mathias Norén

OSRAM AB

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: PAR 64 LED-insatts?

Inlägg av Leif Baltazars »

Kim Toivanen skrev:Finns ju gott om plats för två XLR uttag samt en liten dipswitchrad i hålet som blir över när man plockat ur glödis och tillhörande "ratt" för justering, se bild.

(Bilden borttagen, se tidigare inlägg!)

Men det är nog sant att det inte skulle bli så speciellt mycket billigare än att köpa en komplett armatur.

Om du nu tänker leta insatser till dina PAR kannor, så hoppas jag att du även passar på att byta ut dom vita plastkablarna på kannorna när du ändå håller på. Sådana där kablar skulle förbjudas i pro sammanhang...
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Mikael Blohm
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 00:18

Re: PAR 64 LED-insatts?

Inlägg av Mikael Blohm »

Du vill alltså byta ut vanliga glödlampan mot en LED?
Exakt.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: PAR 64 LED-insatts?

Inlägg av Gustaf Gagge »

Mathias Norén skrev:Hmm vill inte vara näsvis men de flesta Par64 jag har sett så är det typ ett 5 cm stort hål där bak.
Förrutom de som är förstörda med "Par-safe"

Ursäkta jag kunde inte låta bli.

Kan dock hålla med om att kina kannorna är ju så billiga så det kanske inte e lönt.

Edit: oups ngn hann före
ursäkta mig med men jag undrar vad det är för kannor som har 5cm öppning där bak hur tusan skall man kunna justera filamentet med bara 5cm öppning?
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Mathias Norén
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 122
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 13:22
Presentation: Halloj,

Har jobbat lite här o var.
Provningsingenjör SEMKO
Servicechef Spectra
Ljustekniker Dramaten
Elverkstaden Dramaten
Interlite/Wireless Solution
Semilab AB
Ort: STOCKHOLM
Kontakt:

Re: PAR 64 LED-insatts?

Inlägg av Mathias Norén »

(med risk att tappa ämnet)
hmm jag får väl skylla mej själv eftersom jag orkade bry mej.

Jag tror jag skrev "typ 5 cm" för jag hade då inte mätt öppningen.
Det har jag gjort nu och differansen var 3 cm. Öppningen var således 8 cm på den kanna jag kunde utföra denna handling på.
Kanske borde jag varit mer oexakt i min näsvisa tillrättavisning för att slippa näsvisa tillrättavisningar.

Förövrigt slog det mej nu när jag såg på bilden, efter att ha läst tidigare påpekanden, att de vita pvc kablarna dessutom synes gå rakt in till glödisarna utan att passera avlastningarna vilket jag tycker är en aldeles underbar lösning...
(max temp på PVC kabel utan siliconskyddsstrumpa = 70 Grader Celsius, möjligt att det är lite högre om den är "HAR" märkt, kanske 75 eller 80grader kommer inte ihåg nu)

För att återgå till tråden så finns det nog att hitta , testa googla lite så hittar du nog några kinesiska tillverkare.
Kanske denna kan va något :-) http://www.alibaba.com/product-gs/22103 ... _Lamp.html



Peace.
MVH

Mathias Norén

OSRAM AB

Användarvisningsbild
Mikael Blohm
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 00:18

Re: PAR 64 LED-insatts?

Inlägg av Mikael Blohm »

Den hitta aldrig jag när jag googla. tack, men det är inte riktigt sån jag menade utan en med typ 8st 3w tri-colour dioder så det händer något..

Ang hur adressering skulle fungera så är det väl inte svårare än att det sitter en dipswitch på ledlampan till att ställa adress?
Och DMX in och ut, ingen som har sett en SGM ribalta? det behöver väl inte vara konstigare än så?

Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 18 nov 2003, 01:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: PAR 64 LED-insatts?

Inlägg av Kim Toivanen »

Leif Baltazars skrev:
Kim Toivanen skrev:Finns ju gott om plats för två XLR uttag samt en liten dipswitchrad i hålet som blir över när man plockat ur glödis och tillhörande "ratt" för justering, se bild.

(Bilden borttagen, se tidigare inlägg!)

Men det är nog sant att det inte skulle bli så speciellt mycket billigare än att köpa en komplett armatur.

Om du nu tänker leta insatser till dina PAR kannor, så hoppas jag att du även passar på att byta ut dom vita plastkablarna på kannorna när du ändå håller på. Sådana där kablar skulle förbjudas i pro sammanhang...
Bilden är hittad på nätet, endast länkad hit. Således inte mina kannor eller sladdar.
-+> www.ell.nu <+-

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: PAR 64 LED-insatts?

Inlägg av Gustaf Gagge »

mathias: eftersom du var så näsvis så var jag bara tvungen ;-)
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Mathias Norén
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 122
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 13:22
Presentation: Halloj,

Har jobbat lite här o var.
Provningsingenjör SEMKO
Servicechef Spectra
Ljustekniker Dramaten
Elverkstaden Dramaten
Interlite/Wireless Solution
Semilab AB
Ort: STOCKHOLM
Kontakt:

Re: PAR 64 LED-insatts?

Inlägg av Mathias Norén »

Gagge tillbaka till ämnet. fnys

Jag var på en liten fin julfest förra veckan hos Scenteknik i Uppsala och då fick jag en liten demonstration av Marcus på deras hemmabyggda LED armaturer som de byggt. De är byggda av billiga LED kannor som de slaktat och sedan byggt egna fina små fyrkantiga lådor.

Formen gör så att de passar fint i trossen som värmare sedan tyckte jag han sa att de förberett så att man kan skruva dit ett hakfäste om man vill.

Lysande kreativitet.

Ursäkta bidkvaliten såklart tagen med mobilen man kan klicka på den så blir den ännu större och grynigare. Har inga närbilder heller.
20091217087.JPG
MVH

Mathias Norén

OSRAM AB

Användarvisningsbild
Christoffer Klofelt
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 19:58
Presentation: Kallas för Junior

Eventljus
Gröna Lund
Konsert Teknik
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: PAR 64 LED-insatts?

Inlägg av Christoffer Klofelt »

Jag kan säga att det tog en stund för Scenteknik att löda om dom, men LEDarna blev riktigt bra och smidiga att jobba med.
Kan förövrigt säga att dom användes till Paul von Dyk ( Monday Bar ) på München bryggeriet den 7-nov :D
Christoffer Klofelt

Projektledare
christoffer@eventljus.se
Mobil: 0707-347828

Eventljus Stockholm AB
www.eventljus.se
info@eventljus.se
Vxl: 08-408 860 60
Jour: 0703-668846

Siktgatan 2 Bv
162 50 Vällingby
Stockholm Sweden
Org: 556999-2489

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster