PAR56er LED funderingar???

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Nu har jag en puckad fråga kanske, men...går armarturen köra i någon slags standalone/demo läge på något sätt så man kan köra dom som miljöbelysning utan att ha en kontroller för dom?

Alternativt om någon vet om nån liten minikontroller som kan styra flera. Såg något som hette CA-8 som funkar med JBSystem, klarar den flera armarturer?
//Carpvik

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

För att förtydliga hur det funderar, Nicke verkar övertygad att det fungerar på ett sätt, andra på ett annat...

RGB-kanalerna används för att ställa in hur mycket av varje färg man vill ha, dimmer är en slags "master" för alla rgb, och strob handlar om det ska blinka eller inte...
Alltså fem kanaler...

Användarvisningsbild
Robin Segerqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robin Segerqvist »

Jag har inte provat. men det hoppas jag. Har räknat med det. Jag kanske är dum?

Starfelt har en variant annars: XLNT FX Colourpicker Controller

/Robin

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Christoffer Carpvik skrev:Nu har jag en puckad fråga kanske, men...går armarturen köra i någon slags standalone/demo läge på något sätt så man kan köra dom som miljöbelysning utan att ha en kontroller för dom?

Alternativt om någon vet om nån liten minikontroller som kan styra flera. Såg något som hette CA-8 som funkar med JBSystem, klarar den flera armarturer?
Det går att välja fastafärger så som Blå/grön/röd/lila etc. Har dock inte i huvudet hur många färger det är. Man väljer dessa genom att strycka upp dip-pinarna i olika ordningar.

// Erik
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Våra från american dj, tror jag att det är kan man ställa så de sakta byter färger eller till musik, och olika hastighet samt känslighet går att ställa. Däremot saknar jag en funktion, och det är ett master/slave läge. Det går alltså inte att ha en master och sen linka till fler kannor och tro att de ska göra likadant (mycket uselt)!

Annars är de som vilka led lampor som helst på lekohobby nivån.

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

På Eurolite-leden finns en fyra lägen. DMX, färgväxling, off och musikstyrning Det går även som Erik säger ställa några färger denom att trycka upp dip-switcharna.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Robin Segerqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robin Segerqvist »

Tack Anders....

Robin

Karl Svensson
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 24 jan 2007, 00:29
Kontakt:

Inlägg av Karl Svensson »

Hej
Gick via Google, sökte på PAR och LED vilket ledde till att jag dök in här.
Jag ska äntligen få göra lite show och vill naturligtvis ha trossvärmare. Nu undrar om det är någon här som använt LED-kannor till det? Min farhåga är väl att det ska sprida för mycket och tappa kräm efter bara någon meter. Jag ska belysa en liten konstruktion i Eurotruss FD34.

Kalle

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Det finns ju lite kraftigare saker som kanske funkar bättre om parkannorna är för klena.. AlkaliteTrackpod är det ett jäkla tryck i.. Finns bla på starfelt.

Niklas Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 02:09
Kontakt:

Inlägg av Niklas Olsson »

Ska ni ha tryck så ligger ju ändå ColorKinetics och SpaceCannon högst på listan... kostar kulor däremot ;)

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Någon som har jobbat med Space Cannons LED-produkter? Hur är kvaliteten? Deras Skytrackers är ju inget vidare, så det är intressant att veta hur deras LED-range är. Någon?

/Mats Lindgren, Primetec AB
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Niklas Olsson skrev:Ska ni ha tryck så ligger ju ändå ColorKinetics och SpaceCannon högst på listan... kostar kulor däremot ;)
Tanken med trackpoden är att den inte är så förbaskat dyr. Runt 9k inkl moms.

Niklas Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 02:09
Kontakt:

Inlägg av Niklas Olsson »

har hört att spacecannons led skall vara topp of the line, fast jag har inte provat dom själv.

Vad är det du inte gillar med deras skytrackers??

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Vad är det du inte gillar med deras skytrackers??
Att dom går sönder väldigt lätt och ofta.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Robin Segerqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robin Segerqvist »

Hej.

Nu har jag äntligen fått mina LED64or.
Men dmxen krånglar lite... har ställt in dem på scanner 5 (Adress 65) och 6 (Adress 81) på mitt ljusbord. Men de vägrar att fatta att de är i en dmx slinga. kannorna fattar i nuläget sig själva som helt självstående så när man ställer in dips så tänds det precis enligt manualen.

tack på förhand.
Robin

Daniel Börjesson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Daniel Börjesson »

du kanske måste aktivera dmx-styrningen på dem, på något sätt, t ex dip 10 om en sådan finns. bara en gissning.

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

På mina är det dip 1 eller 10 som ska ställas i ett visst läge för att aktivera DMX, minns inte utantill

Användarvisningsbild
Robin Segerqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robin Segerqvist »

Så dem ska alltid vara i när man ska koppla in dem till dmx. Hur ska man då gå till väga när man ska dippa adressen?

Tack på förhand.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Robin: Stämmer bra, och i själva adresseringen gäller ju då att det är dip 1 - 9 som gäller. Den 10:e dipen fungerar ju som en slags DMX: On/Off switch..
//Carpvik

Användarvisningsbild
Robin Segerqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robin Segerqvist »

Stort tack grabben!!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster