Armaturer till frontljus

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
Magnus Bergroth
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: ons 12 apr 2006, 16:18
Ort: Västerås

Armaturer till frontljus

Inlägg av Magnus Bergroth »

Jag behöver köpa in nytt frontljus. Dom ska användas från allt från teater till rock. Avstånd till scen varierar men brukar vara mellan 4 till 10 meter.
Vilka armaturer använder och rekomendera ni?

/Magnus

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Pacific Selecon, Strand Harmony
"This is the updated input list"

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

När vi pratar frontljus, hur långt ifrån brukar ni köra med 1kw fressneller? Hur långt ifrån klarar dom?
//Carpvik

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Fressar funkar om du har ett kortare avstånd till scenen, tex om frontljuset sitter precis framför scenframkant. Skall du skjuta på längre avstånd över publik så ger fresneller för mycket slaskljus och du behöver använda profiler istället.

Selecon Pacific är en mycket bra profil där du har möjlighet att välja olika ljuskällor, allt efter behov. En annan bra profil är ETC S4.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
David Klämberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 17:22
Presentation: HaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddå!
Ort: Kinna
Kontakt:

Inlägg av David Klämberg »

Selecon enkilos fresnel, går att ha till det mesta...
Bönder gör på Bönders vis!

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Jag använder 4 st 500 W PAR 56 longnose med raylight, men jag är nybörjare, så lita inte på mig. Jag borde nog lägga till några av mina 300-wattare när jag kör med hela 7-mannabandet. Minst en lampa per gubbe...

Vet inte heller om jag ska köra med vitt eller färgat. Brukar använda vitt.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Olle, han skulle använda fronten till teater o sånt också, då räcker de inte så långt me 500W par56. tyvärr. Profiler o fressneller 1kilo och uppåt..
//Carpvik

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Frontljus till teater är enbart profil, iaf det jag sett på teatrarna i innerstan. Fress är för okontrollerbart och slaskar gärna på alt utanför dekor.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Fressar funkar för korta avstånd, annars är det profiler som gäller. Om det inte finns budget för profiler kan man också nyttja PC som ju är ett mellanting mellan fresnell och profil. Ger en mer definierad ljuskägla än fresnellen. Kanon för sidoljus för dans, t ex. Ofta bortglömd idag.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Hans Alleus
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 18:50
Ort: Gislaved

Inlägg av Hans Alleus »

På tal om PC är LDR Aria PC 1000 en armatur jag kan rekommendera. Det är en 1k till lite lägre pris. Jag har använt den till revy på ca 6 m med ungefär 75% dimmer och då blir ljuset bra för hudtoner även utan laxfilter. Ljuskäglan är jämn och med barndoor är det lätt att skärma av slaskljus.

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

Måste hålla med Mats, Mycket rolig lins. High End gör en grymt bra wash (High End Studiobeam PC) med just PClins. Riktigt bra drag och ger allt från en fin jämn ljusbild till ganska spottad. Körde 48 st på Lundell i somras.

Om avståndet är lite varierande, så är väl en ZOOMprofil trevligt. ETC gör i mitt tycke de bästa profilerna, Finns i linser 5*, 10*, 19* 26*, 36* 50*, 70* och helt sjuka 90 graders spridning. Bygger på HPL750 glödis så den är relativt strömsnål också. Skall man köra ex breakup-gobos så finns den nya EDLT tuben som ger ännu bättre skärpa, Skall man hänga på Tophats och växlare finns den med bromsar på båda sidor av bygeln så att den faktiskt stannar där du har riktat den, även om den blir väldigt framtung i ovanstående utförande. vi använde över 200 st S4 profil samt ett 40tal par vid ljussättning av Mamma Mia på Cirkus i Stockholm.

En riktigt bra produkt helt enkelt!
Brattberg

“we are not happy till youre not happy!”

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Magnus: Satsa dina pengar på Selecon Pacific eller ETC S4 zoom så får du lampor som är lätta att kompletteringshyra och som dessutom ger bra med ljus.

Lycka till!
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Robert Juliat 614 säger jag bara, kanske en 613 om du är så nära scenen, otroligt fin optik..! Men dom kostar ju en del, kalles förslag på S4 är bra, så länge det sitter en 750w glödis i och i inte 575w.
Men vill man ha snygg ljusbild så är Juliat överlägsna, om en säger.. =)

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster