Transportera PAR-kannor

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Transportera PAR-kannor

Inlägg av Olle Högberg »

Vad använder ni för casar/boxar/gigbag för att transportera PAR-kannor mellan gigen? Den enda jag hittat som säljer såna är JAM, som har en gigbag för 8 st PAR-64. Men den är dyr, kostar ungefär lika mycket som kannorna, ifall man köpt dom på Thomann.

Är det alltid så dyrt, eller måste man snickra själv om det ska bli både billigt och skräddarsytt?

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Är Det lösa kannor du pratar om eller Kannor på barer? Löskannor häller vi ner i nån tom packcase bara. Barerna hänger vi på dollys som är svetsade i stålprofil med hjul, 6st barer per dolly/vagn.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

När jag jobbar för en kund så har han och jag monterat in 2st 4meter långa 50rör i taket där vi hänger både löskannor och 4bars. Man kan hänga alla typers av lycktor i dom.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Hur man transporterar Par-kannorna (antar 64:er) beror väl mycket på vad man använder sig av för transportmedel. Använder man sig av en större lastbil funkar ju dollys och casar mycket bra, medans ett litet släpkärra kan bli värre o få plats med allt om man inte vill köra många gånger.

Vet att thomann säljer casar för 2 st six-bar 64 för runt 5000 kr ink moms.
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Och kör man med en liten kombi eller minibuss, kan man ju alltid skaffa rör på typ 50cm och bara hänga på en 4 st par-kannor på varje. Det kanske inte skyddar bättre, men man kan åtminstonte bära 8 st i taget. Och man är väl ändå rädd om utrustningen eller?? ;)

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

En variant är ju en vagn på hjul som det får plats 2 barer på och sen finns det möjlighet att stapla upp en till vagn på eller flera om man så vill..Men lämpligtvis blir det ju då 2 våningar och 4st bars. Rätt bra konstruktion jag jobbat med.
//Carpvik

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Skall väl tillägga att våra vagnar/dollys går att dela översta sektionen går att lyfta av så att det ryms 4st bars på hjul och 2st bars i den sektionen som man kopplat loss.

Simon Hinny
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som ljudtekniker. .
Ort: Finspång
Kontakt:

Inlägg av Simon Hinny »

Vi kör de lösa 64orna i lite olika stora packcase. funkar bra när man åker lastbil ijaf.

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 741
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Teatertekniks "Projekt vagnar" är väldigt smidiga. Håller pallmått o är ca 2m höga. Rymmer säkert 30 kannor stycket...
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Johan Danielsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 18 mar 2004, 01:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av Johan Danielsson »

hemmasvettsad dolly är ju helt klart billigaste alternativet och smidagaste, men kräver ju som sagt en bil modell större. har man bil modell mindre är det bara o bita ihop och knöla in bars som garanterat fastnar i allt, efter lite gapande och små mumlande går det till slut att stänga luckan, och tror man att de var jobbigt nog att knöla in barsen.. vänta bara tills man ska få ut de hela. vi transporterar ofta lösa kanner i dess orginal wellpapplåda. blir bra stapelbara rektanguläre lådor som inte fastnar i allt o alla.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Tyvärr får man lätt problemet med att wellpapplådorna inte har samma livslängd som en dolly eller ett case.
//Carpvik

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Jag proppade in ett gäng kannor lösa i bagaget på bilen häromdagen, men en gubbe i bandet gnällde på att "dom blir ju repiga, var rädd om dom för fan". Men vad jag förstått på svaren är sån omild hantering ganska vanlig även bland proffsen.

Själv är jag inte så rädd för repor på armaturen, sånt ser ju inte publiken ändå, men att glödlamporna ska krossas vid stötar. Hur undviker man det om man proppar ner 30 lösa kannor i en transportvagn? Behövs det inte skumgummi eller nåt mellan dom?

Lösningen att hänga dom på bars verkar smidigt. Vi har en plåtlåda av storlek lik-kista vi gjort själva, man skulle kanske skruva dit ett par rör i den. Eller rundstav i trä går nog också, det väger mindre.

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 11 sep 2004, 01:00
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Sebastian Silvén »

Vi kör med pallar med pallkragar med wellpapp mellan lagrerna!
Ryms 15 kannor per lager inte sexigaste sättet men smidigt att frakta många kannor. Har man högre bil så ryms ju fler lager men de ska ju gärna vara smidigt att packa och packa upp!

mvh Sibbe
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Olle, glödisar är väldigt svåra att krossa så de är istort sett bara när man går från värme till kyla som dom går sönder...min erfarenhet är så iafall.....så de är nog armarturen som tar skada.
//Carpvik

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Ja, vi har ju Raylight på 500-wattarna, så dom håller nog. Men 300-wattarna (PAR-56) har inglasade lampor, så dom är jag mer orolig för. Men dom håller kanske också bra?

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Gärna lite bilder på dollys :D

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Olle.. Vi kanske ska börja i andra ändan för att hitta en smidig transportlösning till dig.. Vad har ni för bil och hur många lampor snackar vi om?

Visst, kör man stor lastbil är det jättebra med dollys och pallar etc, men det får man då rakt inte in i en vanlig kombi eller ens i en minibuss. Allt handlar om vilken skala man jobbar i.

Sen en annan grej. Om du ska paketera dom i en låda.. Glöm inte bort att räkna med avstånd på höjden så att du får in om MED monterade hakfästen.. ;) Då slipper man att antingen montera fästena för varje lastning eller vika ner hela fästbygeln för att få det att passa. Det finns faktiskt rät många casear som verkar anpassade för att ta typ 6 eller 8 stående par-64:or. Eller så bygger man en enkel spånskivecase för typ 200:-.

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Hyrsläp och personbil, sedan eller combi.

12 st korta PAR-56 (varav 4 LED) och 4 st långa PAR-56 med Raylight.

Men det lutar åt att vi fixar nån lösning där vi låter dom sitta kvar på C-hakarna och hänger dom på rör eller rundstavar inuti nån låda, t.ex. "likkistan" vi redan har. Vet dock inte om alla får plats i den, har precis beställt de sista kannorna från Thomann.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

om du nu ska vara så rädd som möjligt om amarturerna så kanske det kan vara värt att låta göra ett case som är avsett för ditt antal med kannor eller så. nysta ihop en bra lösning o se vad de skulle kosta....annars kanske man får räkna me lite bucklor repor och att man får byta dom lite oftare..
//Carpvik

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Vi har bestämt att vi ska klä våra likkistor invändigt med den sortens skumgummi som man har som underlag när man lägger laminatgolv. Vi fäster med dubbelhäftande tejp. Sen ska vi göra invändiga fack för varje lampa i samma material. Det borde räcka gott och väl.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster