färgfilter

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

färgfilter

Inlägg av Jakob Nilsson »

Jag är nästan toltalt okunning om ljus... har nu ett problem. Jag har några par-64 kannor som jag använder för att belysa en vägg. Problemet är att färgfiltret smälter (efter cirka 10 - 15 min) & det luktar pyton. Jag har provat en hel del olika filter med samma resultat.

Vad göra?? Har ni några tips.

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Vi är alla okunnig i början :)

hmm, låter ju lite skumt. Vad för fabrikat av färgfilter är det du använder, Lee, Rosco? På vilket avstånd från filamentet (glödlampan) sitter filterramen samt färgfiltret.

Låter konstigt att färgfliterna smälter efter så kort tid, måste vara antigen någon billigt filter eller så blir det av någon anledning himla varmt.

// Erik
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Sen är det stor skillnad på om lampan är riktad nedåt eller uppåt. Värmen stifer ju uppåt, så om man har lampan på golvet, vänd uppåt är det bara att kasta filtren efter gig..

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag håller med det låter skumt. Jag gör ett jobb nu där jag belyser en fondvägg med 9st Par64 short golvkanna och de lyser en hel dag. Vi har Röda och blå Rosco och Gula Lee Högtemeratur i dem och det är inga problem. Men Jag vet en som hade problem med att filterna bran upp men det berodde på att han satte filterna på lampan och inte i filter ramen.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4335
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Kan du ha en Rayligt i P64án?

Har du fel glödis i så blir focalpunkten helt fel och det blir brännhål just i filtret
Senast redigerad av 1 Nicke Löfgren, redigerad totalt 0 gånger.

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Inlägg av Jakob Nilsson »

Lydnill skrev:Vi är alla okunnig i början :)

hmm, låter ju lite skumt. Vad för fabrikat av färgfilter är det du använder, Lee, Rosco? På vilket avstånd från filamentet (glödlampan) sitter filterramen samt färgfiltret.

Låter konstigt att färgfliterna smälter efter så kort tid, måste vara antigen någon billigt filter eller så blir det av någon anledning himla varmt.

// Erik
Filterramen sitter på normalavstånd. Är inte riktigt säker på vilket fabrikat det är på filterna, men de ska vara av god kvalitet (de ska tåla 1000 grader). De är absolut inte de billgaste på marknaden.

Daniel Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00
Presentation: Technical sales och support på Gobo & Highlight A/S
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Löfgren »

"Picka" filtret med en nål av någe slag så värmen får en liten chans att ta sig ut... Då bordet de hålla åtminstone ett litet tag till.

Funkar faktiskt om inte det är ett för mörkt filter...

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Rackman: För mig låter det lite ofattbart att filtret då ska börja smälta på 10 min, om inte spm soundfox säger att du har ray-lights instats med fel glödis i.
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: ons 27 okt 2004, 01:00
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se.
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Mattias Franzon »

Har för mig att det finns filterextenders även för Par 64, vet att det finns för profiler där man kan få focus i filtret.
Ett heatshieldfilter är nog ingen lösning, kommer troligtvis också brännas sönder om focus är "fel".

Annars är det nog bara att byta glödkälla.

På byggisar får man bygga extenders för att klara ett gig. Pihla på KulturTeknik är en fena på att filtrera byggisar.
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

...och dessutom medlem på forumet! :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 11 sep 2004, 01:00
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Sebastian Silvén »

Hur fungerar det med olika tillverkare av par kannorna?
Jag har provat lite olika och i en modell så brann filret upp efter 20 minuter med CP62 glödis vi pratar Par64 Longnose som var placerade uppåt att det lös uppåt, När jag sedan provade med en annan kanna från annan tillverkade så var det inga problem, Samma glödis samma inställning, Men jag märkte också att värmen runt hela lampan blev oerhört mycket varmare på den som smälte. Kan det ha med godset i lampan att göra?

Bara en fundering?!?!?
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: ons 27 okt 2004, 01:00
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se.
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Mattias Franzon »

Godstjockleken har säkert ett par fingrar med i spelet.

Många armaturer kan man inte heller lacka om till exempelvis vit, för att den då kommer bli för varm. En svart kropp avger mer energi än en vit.

Även filterramens utformning och material borde också inverka på om filtret kommer smälta bort.
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster