ACL

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

ACL

Inlägg av David Göransson »

Hej
Tänkte skaffa lite acl:er till firman. Någon som har några tips på vad man bör skaffa för variant. Fungerar t.ex. två acl-kopplade 4-bars och sedan 8st standart par36-armaturer eller ska man försöka hitta acl-glödisar till par 56 istället?

Vad använder ni som redan har ACL?

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Tänkte också skaffa, men jag vill inte ha bars om 8, så jag lägger nog in en dummy istället.

Eller köper sånna där "acl"-glödisar till Par36orna. 50watt och 6grader tror jag. 12 volt såklart :)

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Ja det är lite väl otympligt med 8 ibland, var hittar man en dummy? Blir inte 50w lite väl lite, knappt mer än en standard 36-lampa. Fast du slipper väl dem flesta värmeproblemen som man får med vanliga acl:er. Vad är det för vinkel på "vanliga" acl och vad kan man få för lägsta vinkel på en 56:a?

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

50watt med en sån snävgrad funkar nog iaf tror jag.
En dummy är bara en vanlig parkanna vad jag förstått, som tänds samtidigt? Någon kanske kan rätta mig?
Du kan titta i katalogen på www.bellalite.se , där har dom allt :)
Sidan 284 eller nåt tror jag. Under ljuskällor iaf.

Daniel Börjesson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Daniel Börjesson »

det vanligaste när man använder acl är att man har två 4-bars men par64 kannor på. I dessa har man sk. acl glödisar som är på 28v 250W. man kopplar ihop barsen (hur skriver man :S) med en 110v kabel med gula cee don på, och så har man en 230 kabel in i den ena baren. Alla glödisar är seriekopplade.



rätta mig om jag har fel

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Men då kan du bara tända alla 8 samtidigt.
Fick det där förklarat för mig av "Angry" på arvika, men jag kommer inte ihåg exakt hur det var. Där hade dom dummys under scenen iaf, vanliga par64or.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

När du använder "dummies" så är det väl oftast pga. att du endast vill kunna styra en ACL-bar i taget, inte dubbla...

Då kopplar du på en 110V dummy i slingan vad jag förstått så kan du styra varje 4BAR för sig själv. Eller har jag fel?
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

TommyToad: Stämmer. För att ingen lampa ska få mer än 28V (d.v.s. 230/8, ungefär) seriekopplar man dem.

Däremot tycker jag inte att man ska kalla det dummies. En dummy är något som ser likadant ut men inte fungerar, tycker jag. Barlastkanna är nog en bättre benämning :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Det borde bero på dummyns resistans hur mycket spänning som kommer ligga över den om man kopplar en "vanlig" i serie med acl:erna. Om det man kopplar i serie med 4 acl:er har mer eller mindre resistans än acl:erna tillsammans kommer dem lysa mer eller mindre än om man hade använt 8 acl:er. I värsta fall kommer det väl bli för hög spänning till dem och dem brinner upp för tidigt... Men det kanske funkar med en vanlig. Någon som kan förklara för mig?
Vet någon om det är någon skillnad, förutom storlek på acl-glödis till par 36 jämfört med par 64? Vinkel osv...

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Så om man vill köra dom i 4-bars så lägger man 4 28volts plus en 110 volt, vilket blir 222 volt. Då kan man tända 4 i taget. Blir nog så jag gör då jag max vill ha 12 st.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Jag håller med dig där dawen att dummy ger lite fel förklaring på vad den används till.
Johnny Andersson

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Där har jänkarna det lättare än oss, eftersom dem redan har 110V. Inga dummies, jajadå, barlastkannor.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Degen: Fördel om man vill använda acl:er exempelvis, men har du schuko överallt där? Inte mig veterligen...
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

TommyToad skrev:Så om man vill köra dom i 4-bars så lägger man 4 28volts plus en 110 volt, vilket blir 222 volt. Då kan man tända 4 i taget. Blir nog så jag gör då jag max vill ha 12 st.
Jag får för mig att ditt resomang inte riktigt håller. Som Degen var inne på har en lampa inte en viss spänning, den har en viss resistans. Om du vill ha 28 volt per ACL-lampa så borde du alltså koppla dem i serie med en lampa som har samma resistans som fyra ACL-lampor.

Det kanske blir rätt även om man tänker spänning istället, eller?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Vill man så kan man lägga en hel 4bar som barlast, så slipper man alla avancerad matte :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Dawen: dem har väl acl:er som har deras standardkontakt där eller? Bara för att en acl-bar har en schuko-kontakt här har den väl inte det där?

Över till elektronikdiskussionen:
Nu är jag inte så bra på växelström, fick bara 3:a i elektronik i våras, men borde man inte se till att det blir samma effektutveckling i dummien som det blir i hela 4-bar:et? Isf 1000W i en 110V lampa.
Men om man meckar lite med ohms lag och spänningsgrejset (P = U * I) så blir det lite andragradare över det hela. Känns som ett svårt sätt att räkna på, antingen måste man det, eller så är det inte så svårt...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Degen: Det var inte det jag försökte säga. Vi har Schuko, det är bra grejor. Deras kontaktstandard är ju inte alls lika bra, åtminstone tycker inte jag det.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

1000watt i en 110volt är väl inga problem, däremot att hitta en 110volts lampa. Hittar 120volts General Electric lampor till Par64, på 1000 watt. Dom lär väl funka?

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Dawen: Om det var att man inte kan använda schuko för dess överlägsenhet så, ok, i agree.

TommyToad: Det är väl ingen fara isåfall, det borde ge en relativt liten mindre ljusstyrka.

Love Olsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 12:18
Ort: Stockholm

Inlägg av Love Olsson »

Om man tänkt använda dem mycket kanske det kan vara värt att bygga om en dimmer för att maxa 110V, genom en resistor på styrstömmen, eller hur det skulle kunna tänkas gå till.
Eller är det mer komplicerat än så?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster