allmänljus i lokal

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
Användarvisningsbild
Johan Tofftén
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 122
Blev medlem: tor 17 jan 2013, 22:02
Presentation: Egen företagare inom eventteknik, Jobbat med tekniska lösninar för event m.m. på ps-communication sen 1993
Ort: Sätra/Stockholm

allmänljus i lokal

Inlägg av Johan Tofftén »

Hej.

Håller på och skall byta ut all belysning i en event/konferenslokal.
idag så sitter det ca 8 st par64 1000w och 5 st fresneller 650w som används både som allmänljus och eventljus.
Vi har problem att lokalen blir väldigt varm med 150 personer och ljuset igång.


Jag vill byta ut all detta mot led.

Lokal 300 kvm
Takhöjd 2.6-3.6m (lutande tak)
Vitt golv
Nästan inga fönster.
Vill ha ett bra jämt ljus när man kör konferenser men vill även kunna dimma ner och färgsätta lokalen utan att klättra på stege med filter.

Testade med RGB ledbar men det vita ljuset blir lite tråkigt blåaktigt.

Min tanke va att sätta upp ledbars i taket som grundljus. Några zoombara movingheads för effektljus.
Sen spara 2 fresneller och 2-4 parkannor som grundscenljus.

Några tips på armaturer?
Totalbudget för armaturer ca 130 000 sek ex moms.
Kostnad för ljusstyrning,kablage och montering ligger utanför denna budget.

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: allmänljus i lokal

Inlägg av Johannes Tegern »

http://www.chroma-q.com/products/color-one-100.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Det går att få fram riktigt snygga varmvita nyanser, och du slipper den stickande känslan som man ofta får med en "vanlig" LED armatur.

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: allmänljus i lokal

Inlägg av Jonas Areskough »

Du kan komma rätt långt med den budgeten, men skippa alla kannor och behåll alla fresneller i stället. Har ju även kommit hyfsade LED fresneller till humana priser som med ett filter skapar rätt vita ljus. Men frågan är just vilken typ av lokal det är, och hurdana event det kommer vara i framtiden, vissa effekter funkar ex inte i kyrkliga sammanhang och vissa lämpar sig mest för lugnare arrangemang. Med den informationen är det lättare att rekomendera rätt utrustning.

Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 188
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: allmänljus i lokal

Inlägg av Anders Plato »

Ni ska nog överväga att ta in en ljusdesigner som är kunnig inom belysningsberäkningar för allmänbelysning. Så att den personen kan titta på vilka ljusnivåer ni behöver, vilken ljusfördelning och hur ni bäst utformar belysningen så att den inte bländar konferensdeltagarna. Så att dessa orkar hålla sig fokuserade under hela konferensen.

Sedan tror jag ni ska tänka om när det gäller att använda RGBA-armaturer för att lösa allt. Det kommer garanterat inte bli bra, det blir en halvtaskig kompromiss där varken event eller konferensljuset kommer bli bra.
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: allmänljus i lokal

Inlägg av Niklas Elste »

RGBW då ?

Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 188
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: allmänljus i lokal

Inlägg av Anders Plato »

Om de vita dioderna i en RGBW armatur har tillräckligt bra färgåtergivning så finns det fortfarande andra specifikationer som den bör uppfylla.

En konferenslokal bör ha en ljusnivå på åtminstone 300 lux. Rekommendationen i belysningsstandarden är 500lux (ref. Ljus & Rum, tredje utgåva). Samtidigt med en jämnhet på 0,6.

Dessa förutsättningar behövs inte för ett event, då är det betydligt lägre ljusnivåer (troligen under 100lux) och jämnheten behöver inte vara i närheten av 0,6.
Det innebär i sin tur att med en RGBW-armatur installeras det en stor outnyttjad effekt i form av RGB-dioderna i armaturerna. Dessa kommer aldrig vara tända när det är konferens och vid event kommer dessa utnyttjas till kanske 25%.

Sen gäller det att hitta en RGBW-armatur som har en vettig ljusfördelning. Chroma-Q armaturen här ovan har t ex en spridningsvinkel på 20 grader och dessutom kommer den hänga ner 30cm. I en lokal med 2,6-3,6m i takhöjd tror jag inte det blir speciellt bra. Eftersom jämnheten kommer vara svår att uppfylla och taket kommer bli väldigt plottrigt av alla armaturer.
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
John Persson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 17:37
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: allmänljus i lokal

Inlägg av John Persson »

Varför inte RGBWA ?
John Persson/PAAB ljud & ljus entreprenör/tekniker sedan 1986.

Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 188
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: allmänljus i lokal

Inlägg av Anders Plato »

John, byt ut RGBW till RGBWA i min kommentar skriven 2015-01-09 så besvarar det din fråga.

Ytterligare ett argument mot RGB, RGBW eller RGBWA armaturer till allmänbelysning är nivån på bländningen de kommer orsaka i en lokal med den takhöjden. Om de samtidigt ska ge en ljusnivå på 500 lux.
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
John Persson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 17:37
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: allmänljus i lokal

Inlägg av John Persson »

Personligen skulle jag blanda olika typer ex lysrör för konferens, konventionellt glödljus att lysa på folk i ansikte i scensamamhang sen led för att kunna göra infärgning av lokalen...
John Persson/PAAB ljud & ljus entreprenör/tekniker sedan 1986.

Eric Holmberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 07 mar 2008, 16:36
Presentation: Jag jobbar på One Two Sales http://www.onetwosales.se med projekt. Jag är även frilands ljus och video knickedick. Tidigare har jag bland annat jobbat på Den Norske Opera & Ballet som ansvarig för video arbetet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: allmänljus i lokal

Inlägg av Eric Holmberg »

För dom pengarna kan du få ARRI LED fressar: http://www.arri.com/lighting/lighting_e ... ies/l5_tt/" onclick="window.open(this.href);return false;

Och ETC ColorSource-PAR som även ger trevlig vit och är LED droop kompenserande.
http://www.etcconnect.com/Products/Ligh ... tures.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Oavsett vad du väljer för en sån här lokal se till att det är flickerfritt och har vettiga TLCI( https://tech.ebu.ch/tlci-2012" onclick="window.open(this.href);return false; ) värden så att du inte får otrevliga överraskningar om någon ska använda kamera, det är trist att spendera 130 000:- och sen inte kunna filma i ljuset.

Johan Tofftén skrev:Hej.

Håller på och skall byta ut all belysning i en event/konferenslokal.
idag så sitter det ca 8 st par64 1000w och 5 st fresneller 650w som används både som allmänljus och eventljus.
Vi har problem att lokalen blir väldigt varm med 150 personer och ljuset igång.


Jag vill byta ut all detta mot led.

Lokal 300 kvm
Takhöjd 2.6-3.6m (lutande tak)
Vitt golv
Nästan inga fönster.
Vill ha ett bra jämt ljus när man kör konferenser men vill även kunna dimma ner och färgsätta lokalen utan att klättra på stege med filter.

Testade med RGB ledbar men det vita ljuset blir lite tråkigt blåaktigt.

Min tanke va att sätta upp ledbars i taket som grundljus. Några zoombara movingheads för effektljus.
Sen spara 2 fresneller och 2-4 parkannor som grundscenljus.

Några tips på armaturer?
Totalbudget för armaturer ca 130 000 sek ex moms.
Kostnad för ljusstyrning,kablage och montering ligger utanför denna budget.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster