Seriös LED-armatur?

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Seriös LED-armatur?

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Jag kollar lite efter en LED-armatur med ungefär samma ljusutbyte som en Par64 1000W.

Har använt Showtech med 3W dioder rätt mycket och ska jag vara ärlig så har de krånglat nästan varje gång. Jag förväntar mig mer av en lampa som kostar flera tusen.

Så vad kan man titta på som känns lite gedignare än showtech/stairville/eurolite? är ju en fördel om den inte är alldeles för dyr.
eller för att ställa frågan på ett annat sätt: vad köper en firma som behöver en LED-P64 men inte vill ha "eurolite" eller "stairville" i sitt sortiment?

vad säger ni om den uppsjö av avlånga/fyrkantiga LED-produkter som man ser marknadsföras? vilka användningsområden har egentligen dessa? är det nåt man använder på en scen eller är det dekor-/interiör-produkter alltihop?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Vi använder Elation Opti-Par RGB från Elation (8 1W-ledar av vardera färg). Vid mättade/mörka färger hänger den med en Par64, men ju ljusare deto mer drar ju Parkannan ifrån. Har haft några exemplar som strulat, men snabbt fått dem utbytta och över lag tycker jag de funkar kalas. Listpris på den är 4300+moms

Det kommer en liknande armatur från Elation nu med 3W "tre i en"-ledar nu som verkar riktigt intressant. Kostar typ 6700+moms list om jag inte minns fel.

Vi provade en Stairville med exakt samma utseende och specar (och då menar jag exakt kopia) som den från Elation. Tanken var att bägge förmodligen var tillverkade i samma fabrik, men såldes under olika namn. Stairvillen var dock inte i närheten vad gäller ljusutbyte, så innehållet (kvalitén på LED'arna) var definitivt inte samma.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Patrik Lekengård
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 15:25
Ort: Stockholm/Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Patrik Lekengård »

Enligt mej är den enda Led PARen JTE PixelPar men dom är ju så dyra att dom knappt går att köpa........
Tror inte att det är någon i sverige som har dom.
Elation Opti Tri är helt ok. Men som med alla kina grejer så kan man ju inte vara säker på mjukvara eller färgerna på ledarna....
Enligt mej är det Martin/JTE/Selador Series(ETC)/ColorKinetics/Ipix som är dom riktigt seriösa. (kan ha glömt någon)

Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 188
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Anders Plato »

Jag kan tipsa dig om att kolla på Studio dues LED-armaturer, har sett dem på ett gig. Och även känt på dem lite grann när jag riggat ner dem.

Den känns robust, har bra dioder och verkar ha bra kylning. (det största problemet med LED är värmen, eftersom för hög värme kortar ner livslängden och minskar ljusutbytet) Källa: www.ljuskultur.se


Dessutom har den utöver RGB även dioder med färgen Amber, vilket gör att du kan få mycket snyggare färger. Speciellt när du ska få fram ljusare nyanser eller vitt.


Modellen heter Archiled RGB+A
Ingen aning vad den kostar... men ska du ha tag på bra LED-armaturer så bör du nog vara beredd och betala uppåt 10 000 listpris per armatur.


showtech/stairville/eurolite är enligt min mening värsta skitet.


Sen alla avlånga armaturer är jättebra, till rätt användningsområde. En avlång armatur som är smalstrålande kan man använda för belysning av fasader. Det blir mycket energieffektivare och man kan enklare få ett jämt ljus över fasaden jämfört med bredstrålande armaturer. Dessutom med lägre energiförbrukning, vilket spelar stor roll för en fast installation som brinner ca 4000h om året.
Fast man bör se upp med fasader med utstickande partier eller ojämn yta, då kan det bli mycket skuggor i fasaden. Och med lite otur för man skuggor i RGB.


Man kan använda dem för scenbelysning, det gäller bara och lära sig hur deras ljus är och prova sig fram. En backdrop kan bli jättesnygg om man belyser den med LED-lister. Eller så kan den bli jätteful om den är skrynklig.


Så mina tips när det gäller LED är följande:

* Kolla vilken diod det sitter i den, Luxeon, Osram och Cree är exempel på bra dioder. (kollar t ex vad SGM, Martin, High End har i sina armaturer)

* Kolla så att kylningen är tillräcklig

* Satsa helst på en armatur med RGB+A färgmixning. Du kommer få en mycket flexiblare armatur.
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Patrik Lekengård skrev:Enligt mej är den enda Led PARen JTE PixelPar men dom är ju så dyra att dom knappt går att köpa........
Tror inte att det är någon i sverige som har dom.
Elation Opti Tri är helt ok. Men som med alla kina grejer så kan man ju inte vara säker på mjukvara eller färgerna på ledarna....
Enligt mej är det Martin/JTE/Selador Series(ETC)/ColorKinetics/Ipix som är dom riktigt seriösa. (kan ha glömt någon)
Kan hålla med om ovanstående. Armaturen från Elation jag nämner ligger ju i skiktet "har inte riktigt råd med the king shit, men det måste ändå funka bra att göra riktiga gig med".
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Danne Persson »

GLP Impression.
Dyr? Ja!
Men ack så värd den är pengarna.
Lyser minst som en CP61.
Som en 575 HMI säger tillverkaren.
Syns nu i ett program nära dej.
(Melodin)

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4339
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

är detta samma armatur som ni andvänder?

http://www.ljudoljus.net/viewtopic.php? ... hlight=led

Björn Starfelt
Rookie
Rookie
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 02 apr 2007, 15:40
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Björn Starfelt »

Med risk för jäv, smygreklam m.m, etc. vill jag bara länka till ett par ytterligare alternativ.

http://www.chauvetlighting.com/legend-6500.html

http://www.chauvetlighting.com/legend-4500.html

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Danne Persson »

Nicke Löfgren skrev:är detta samma armatur som ni andvänder?

http://www.ljudoljus.net/viewtopic.php? ... hlight=led
Nej. Det där är något annat, mycket klumpigare.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Elation ser ju faktiskt rätt intressant ut.
Speciellt det där med att få strulande exemplar snabbt utbytta är en bra grej.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Danne Persson »

Anton Stjärnbrandt skrev:Elation ser ju faktiskt rätt intressant ut.
Speciellt det där med att få strulande exemplar snabbt utbytta är en bra grej.
En parantes bara.
GLP Impression säljs under namnet Elation i USA.
Så att ni vet.

Användarvisningsbild
Victor Göransson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: fre 23 jun 2006, 09:46
Presentation: Frilansande ljustekniker/operatör/designer - http://delitesolutions.se

Inlägg av Victor Göransson »

Martin Stagebar 54 är ju rätt grym annars!

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 17:06
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige
Ort: Linköping

Inlägg av Krister Hedgren »

Stagebaren är ju inte riktigt i samma pris klass som Led par kannorna och kanske inte har riktigt samma användnings område, beror ju på lite vad man vill göra. Men visst det är en bra armatur.

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 240
Blev medlem: sön 19 mar 2006, 17:22
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Jocke Hammar

Användarvisningsbild
Henrik Rydell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 17:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Henrik Rydell »

Nu har vi GLP:n på hyran som Danne använder på melodin!
______________________
Ljusgrossisten i Scandinavien.
It´s Easy 2rent.se
08-702 02 22

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

va tror ni, kommer priserna att sjunka på "mellandyra" LED-armaturer den närmaste tiden i takt med att de blir vanligare?

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Danne Persson »

Henrik Rydell skrev:Nu har vi GLP:n på hyran som Danne använder på melodin!
Kul Henrik.
Hur många har ni köpt?

Jag har 18 st om ni behöver komplettera.
som oxå självklart finns att hyra om någon är intresserad.

Användarvisningsbild
Henrik Rydell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 17:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Henrik Rydell »

12 st har vi just nu!
noterar dinna 18 så jag vet, det är kanon!
______________________
Ljusgrossisten i Scandinavien.
It´s Easy 2rent.se
08-702 02 22

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster