Val av Par-LED???

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
Användarvisningsbild
Gustaf Berwebrink
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 22:58
Presentation: Jobbar som elektriker och driver ljud och ljusfirma vid sidan av.
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Inlägg av Gustaf Berwebrink »

Jakob Carlsson skrev:Gustaf: läs noga innan du svarar, ingen här som kör några led-kannor på dimmer, diskussionen var om det skulle vara möjligt eller inte. Skulle tippa på att alla äldre som har mätt tid och så på kannorna har ett "dmxbord" eftersom dom har egna firmor eller jobbar på någon firma som hyr ut ljus. Sen är det ju också så att alla moderna dimmers kontrolleras med DMX eller liknande digitalt protokoll (en del kan köras över ArtNet eller liknande säkerligen) så att snacka skit om dimmers fungerar inte.
Jakob: läs noga innan du svarar, de var inte fårågan om att köra dom på dimmer utan "vanliga husbrytare" typ eljo, elko. De vet ja väll att de flesta kör på DMX. De gör ja ju själv och varför jo för att de är smidigare. Skäll inte ut mej för att du inte läser tillräckligt noga! Och förresten denna sidan är till för alla som är intresserade av ljud och ljus för scenbruk. Det finns allt från folk som jobbar heltid med de till dom som kör en konsert om året! Så de finns folk i alla klasser så alla kanske inte har DMX bara för du och jag kör med det! Förlåt om ja låter arg men så är de inte, bara lite för att du hugger så!!!
Glödande blinders

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Gustaf: du läste inte vad jag skrev, jag läste vad du skrev, det gjordes ett test på dimmers med takbelysning, men ingen kör med det ute på gig, diskussionen var huruvida det var möjligt att köra led-kannor på dimmers eller inte. Jag vet att det finns folk av alla typer på forumet, men jag har ganska bra koll på vilka som jobbar heltid och vilka som jobbar lite då och då. Den enda som egentligen hugger på folk är du själv, du började hugga på folk om att dom kanske skulle få bättre tider om dom använde "dmxbord".

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Leif Baltazars skrev::!: Gjorde även ett experiment idag. Jag kopplade in en PAR64 LED ställd i 100% rött på en Clas Ohlson dimmer (inte switch) för hemmabruk. Det funkade att köra. Toningen upp/ner upplevdes lite (då menar jag lite) ryckig. Detta kan kanske bero på att lasten för dimmern var för liten. Har läst någonstans att denna typ av dimmrar/switchar kräver en minimilast för att fungera. Det fungerade i alla fall för stunden. Om det fungerar i det långa loppet utan skador på lampa eller dimmer får ni testa själva. Observera att alla expriment utförs på egen risk, och att jag svär mig fri från all tänkbar skada. (Blir väl snart som i USA, att man måste gardera sig mot allt). :-)
Skulle tro att det är precis som du säger och att den behöver en viss minimilast för att fungera.

Användarvisningsbild
Gustaf Berwebrink
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 22:58
Presentation: Jobbar som elektriker och driver ljud och ljusfirma vid sidan av.
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Inlägg av Gustaf Berwebrink »

Jakob Carlsson skrev:Gustaf: du läste inte vad jag skrev, jag läste vad du skrev, det gjordes ett test på dimmers med takbelysning, men ingen kör med det ute på gig, diskussionen var huruvida det var möjligt att köra led-kannor på dimmers eller inte. Jag vet att det finns folk av alla typer på forumet, men jag har ganska bra koll på vilka som jobbar heltid och vilka som jobbar lite då och då. Den enda som egentligen hugger på folk är du själv, du började hugga på folk om att dom kanske skulle få bättre tider om dom använde "dmxbord".
Förlåt om ja verkar huggit. Men det var ju just att köra med swithat inte dimmrat! Det var de Leif använde ute på gig. Inte "hemmadimmrar". Jag förstår bara inte varför du idiotförklarar mej när ja inte ens pratar om dimmrar. Det kvittar om du har DMX eller analogt bord. Det hänger på den som sköter det!
Glödande blinders

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

...och jag återgår till en av mina funderingar... hur stor skillnad är det på ljusstyrkan mellan en PAR56 LED och en PAR64 LED av samma fabrikat, exempelvis Stairville. Varför jag undrar är dessa kommentarer som jag hört i tredje och fjärde hand. Alltså inte direkt från källan...

1. PAR56 LED lyser som en bra ficklampa... man "måste" ha 64:or

2. PAR56/64 LED med reflektor runt varje diod är bäst, resten är skit...

3. Antalet dioder i armaturen, ju fler desto bättre.

Men är inte även effekten på dioderna också avgörande? Borde det inte vara en formel där antalet dioder X (gånger) effekt per diod = (är lika med) Ljusstyrka? För att slippa inlägg i onödan så kan vi byta ut "effekt per diod" mot lumen, lux (illuminansen), candela, kanske även kelvin or wathever.



Jag har ett gäng Stairville PAR64 LED som jag hyr ut till kunder som "bara vill ha lite ljus". Allt från bröllop till rockparty. Därför har jag och kunderna inga stora krav på dessa armaturer. Men lite negativa saker upplever jag med dessa kannor.

1. Köra sound to light med inbyggda micken. Verkar hopplöst. Blir rena flipperspelet. Både till live och och mekanisk musik. Ja, ja, ja, ja, ja jag vet att via ljusbord och DMX signal funkar det, men nu var det med inbyggda micken!!!

2. Stairville kannan är väl en DTS armatur eller liknande. Känns robust och bra, men saknar det viktigaste, skivbroms. Låsrattar i all ära, men en riktig skivbroms vore väl bättre?
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Gustaf Berwebrink
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 22:58
Presentation: Jobbar som elektriker och driver ljud och ljusfirma vid sidan av.
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Inlägg av Gustaf Berwebrink »

Tack Leif för att du går tillbaka till ämnet i detta inlägg!

Jag hörde någonstans ifrån (vet inte varifrån) att eurolite:s par56-led motsvarade ca 125w "par-halogen" och eurolite:s par64-led motsvarade 300w "par-halogen". En till sak jag snappat upp är att stairville:s verkar vara starkare enligt folk som gämfört.
En tanke som jag hade när ja skrev detta inlägget va att få det bekräftat eller tillrättavisat.
Jag har funderat på att satsa på LED nu, men då vill jag göra det rejält!

Men du Leif tycker att dina 64:or kastar ut tillräckligt gämförelse par56, par64?

Går det att trigga micken? finns det något vred på baksidan till det?
Glödande blinders

Per Moneeo
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 08:07
Presentation: Arbetar som ljudtekniker i livesammanhang, komponerar och producerar musik för event, media och smakupplevelser. Kolla gärna in vår webb www.tasteofsound.se för mer info.
Kontakt:

Inlägg av Per Moneeo »

Leif Baltazars skrev:...hur stor skillnad är det på ljusstyrkan mellan en PAR56 LED och en PAR64 LED av samma fabrikat, exempelvis Stairville...
Vi skulle ju kunna göra ett test, jag bor ju också i Gävle och har Stairvilles 56'or.

Användarvisningsbild
Gustaf Berwebrink
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 22:58
Presentation: Jobbar som elektriker och driver ljud och ljusfirma vid sidan av.
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Inlägg av Gustaf Berwebrink »

Det tycker jag ni ska göra:) meddela mej sen. Testa också att gämföra med vanliga par56 med olika färgfilter.
Glödande blinders

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Per, du är välkommen... Ring efter 12.00 bara

Rätt uppochner tycker jag att PAR64 LED, utan att ha jämfört, har styrka som en 300 watts traditionell PAR56 MFL

Beträffande färgfilter är detta svårt då man inte vet vad RGB färgerna i LED lampan har för motsvarigheter i Rosco, Lee m fl.

Enklast är väl att köra RGB fullt på LED kanan (=vitt ljus) och jämföra med en PAR 56 Trad. Tyvärr har jag inget kvar av Trad. lampor.

Angående triggning så sitter det en vridpot vid muspianot. Den har dubbelfunktion beroende på inställningen speed/sound. Kör du sound så lever det rövare i lampan. Det går inte att trigga så att det blir ett behärskat sound to light, utan färgerna bara ändras i ett rasande tempo.

*Trad. (before LED)
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Leif Baltazars skrev: Enklast är väl att köra RGB fullt på LED kanan (=vitt ljus) och jämföra med en PAR 56 Trad. Tyvärr har jag inget kvar av Trad. lampor.
Då får du nog använda dig av nått CTO filter på leden om du ska kunna komma i närheten av en tungstens värme i ljuset.

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Gustaf Tydén: Det var bara en sketen A-B test vi ville göra.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jo men ska ni jämföra färgen "vit" i led vs tungsten så märker ni snart att det inte går att jämföra då den ena är gul och den andra blå. (typ).

Då kan det bli svårt att ens göra ett "SKETET" A-B test (äpplen/päron)

Edit: Det är inte PA-Nissar som kör ojordat det är musiker, ett helt annat släkte :)

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Gustaf Tydén: Läs gärna våra inlägg igen. Eller be Janne H läsa åt dig och förklara hur vi gamlingar genomför A - B tester för att kolla skillnaden på PAR56 LED och PAR64 LED, för det var det frågan handlade om från början och inte din lösryckta mening ur sammanhanget. 8)

Angående edit: Det är PA-nissar som kopplar ur jorden med hjälp av eltejp eller på annat sätt för att slippa brum, eller? Inte gitarristen vad jag vet, om han inte blir ombedd av PA-nissen. :-) För den brummar ju oftast bara när han skall använda den ihop med PA-nissens anläggning. :-) Du själv förresten, jobbar du på haverikommissionen? Svarta lådor? Observera, Ironi och ett försök att vara lustig från mig på en stackare som vågade klandra min Edit.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jodå jag har läst igenom inläggen. Det var möjligt att det var frågan från början men när jag la näsan i blöt så var det tal om både färgjämförelser och ljusutbytesjämförelser mellan ledkannorna och tungstenkannor. Det pratades om att hitta filter från lee som skulle stämma överens med färgerna på ledkannan, men eftersom detta var svårt så skulle det köras "vitt" från båda källorna. Då la ungtuppen näsan i blöt och sa att detta är lite som att gämföra päron med äpplen (färgmässigt)

Men om det känns obekvämt för någon att jag försöker ge tips från den begränsade erfarenhet jag besitter så kan jag givetvis ta bort mina inlägg.

Jag har haft bedrövliga svensklärare under hela min skolgång men läsa har jag iaf. lärt mig. (skriva är det värre med). Så Janne behöver inte hjälpa mig i den frågan, han tar för övrigt inte i en lampa om han inte måste så någon kurs i A-B testande av lampor lär jag inte kunna få heller.

Ang tejp på jorden: Rest my case..
Och jag hoppas du la märke till smileyn som är det ungdomliga sättet att ge en hint om ironi :D (pass på där är den igen)

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Forumet är fritt. Men vi klargjorde från början att det var en jämförelse, inte en doktorsavhandling. :D
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

...och jag återgår till en av mina funderingar... hur stor skillnad är det på ljusstyrkan mellan en PAR56 LED och en PAR64 LED av samma fabrikat, exempelvis Stairville. Varför jag undrar är dessa kommentarer som jag hört i tredje och fjärde hand. Alltså inte direkt från källan...

1. PAR56 LED lyser som en bra ficklampa... man "måste" ha 64:or

2. PAR56/64 LED med reflektor runt varje diod är bäst, resten är skit...

3. Antalet dioder i armaturen, ju fler desto bättre.

Men är inte även effekten på dioderna också avgörande? Borde det inte vara en formel där antalet dioder X (gånger) effekt per diod = (är lika med) Ljusstyrka? För att slippa inlägg i onödan så kan vi byta ut "effekt per diod" mot lumen, lux (illuminansen), candela, kanske även kelvin or wathever.

Men vi håller denna diskussion på en lägre nivå, då det inte är fråga om en doktorsavhandling, utan en enklare jänförelse, för att kunna veta skillnaden något så när.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Gustaf Tydén skrev:
Leif Baltazars skrev: Enklast är väl att köra RGB fullt på LED kanan (=vitt ljus) och jämföra med en PAR 56 Trad. Tyvärr har jag inget kvar av Trad. lampor.
Då får du nog använda dig av nått CTO filter på leden om du ska kunna komma i närheten av en tungstens värme i ljuset.
Drar man ner den blå lite så får man en varmare färg även om den inte är fullt lika varm som en vanlig glödis men det tror jag inte man kan få fram ens med filter
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Trixet var nog att dom som kör det lite enkla racet, kör utan DMX bord, och bara petar lite i muspianot.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Per Moneeo
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 08:07
Presentation: Arbetar som ljudtekniker i livesammanhang, komponerar och producerar musik för event, media och smakupplevelser. Kolla gärna in vår webb www.tasteofsound.se för mer info.
Kontakt:

Inlägg av Per Moneeo »

Leif Baltazars skrev:Per, du är välkommen... Ring efter 12.00 bara
Då siktar vi på Måndag eftermiddag.

Användarvisningsbild
Gustaf Berwebrink
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 22:58
Presentation: Jobbar som elektriker och driver ljud och ljusfirma vid sidan av.
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Inlägg av Gustaf Berwebrink »

Hur har det gått?
Har ni lyckats jämföra de olika LED:arna?
Glödande blinders

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster