lampkylning

Här kan du diskutera projektorer, linser, dukar mm.
Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

lampkylning

Inlägg av Johannes Olsson »

Hej!
Jag funderade på en sak, och det är stor chans jag har fel, men jag måste vädra min teori här:

Enligt "standard" ska man lämna projektorer och lampor med fläkt på efter man har stängt av dem för att kyla ner lampan. Detta är jag fullt med på om man ska flytta armaturen efteråt.

Men om den ska hänga kvar i riggen t.ex. så vore det inte ok om den får kylas långsammare utan fläkt? eller tar lampan skada av detta?

Bara en liten tanke jag hade i värmen... ;-)

Johannes

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: lampkylning

Inlägg av Adam Ander »

Lampan överlever säkert, men tänk på all elektronik och annat som också kyls av fläktarna ... Glödisen är ju fortfarande varm ett bra tag efter att den släckts, och står luften still i armaturen så blir det nog ganska varmt för andra delar.
Alla projektorer jag stött på kör ju fläktarna nån minut efter att man stängt av dom, lär ju finnas en bra anledning till det mer än att lampan ska bli kall, för speciellt kall blir den ju ändå inte.

Det kostar ju inget extra att låta armaturerna stå och blåsa lite en stund även om man inte ska röra dom ...
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: lampkylning

Inlägg av Johannes Olsson »

Tack för svaret!
Den övriga elektroniken är en bra anledning att låta kylningen gå! jag var för enkelspårig då jag bara tänkte på lampan och inte armaturen i helhet.

Anledningen till frågan/tanken är att flera ställen jag jobbar på så bryts strömmen vid hemgång, och jag undrar bara hur "farligt" det är när man gör det för fort, och missar kylningen.

t.ex. där jag är nu så bads jag bryta ljudströmmen efter show, men det glömdes att sägas att 2 projar var inkopplade på samma ström. ;-) så jag fick tanken när jag satt på tåget hem.

Jag gillar att veta varför jag gör saker, inte bara göra för att någon sagt så! Nyfiken av mig helt enkelt. :roll:

Johannes

Henrik Albinsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: sön 02 nov 2008, 18:59
Ort: Stockholm

Re: lampkylning

Inlägg av Henrik Albinsson »

Vad jag förstått så är det mest dom optiska delarna som gör själva bilden i projektorer och " Heatshilds " som tar stryk... elektroniken ( kretskort mm ) klara av den värmen som lampan genererar efter släckning ganska bra om den inte sitter för nära rent fysiskt...

I tex moving heads och liknande strålkastare med elektronik så kan man släcka armaturen med att stänga av strömmen utan att elektroniken tar skada...

Henrik

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster