Ljusstark projektor 16:9

Här kan du diskutera projektorer, linser, dukar mm.
Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Ljusstark projektor 16:9

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Anton Gildebrand skrev:Har tänkt lite i samma banor att det blir jättekonstigt att köra 4:3 på en 16:9 duk medans tvärtom inte gör så stor skillnad. Visst kommer det bli mer och mer 16:9 i framtiden, men det kommer ju funka bra att köra det på en 4:3 duk. Man blir ju avskräckt när man ser priserna på 16:9 pjäsarna.
Tvärtom, att visa 4:3 på en 16:9-duk är det naturliga, då blir bilden lika stor på höjden (Constant Height). Material
som är inspelat i ett bredare format blir bredare (och större).

Att visa 16:9 på en 4:3-setup gör att det större (16:9) formatet blir m i n d r e än det lilla formatet (4:3)...

Här är en intressant länk i ämnet: http://www.component.se/docs.php?id=28
Med en 16:9-bild återges både 4:3- och 16:9-bilder med full (vertikal) linjeupplösning! På en 4:3-bild visas endast 4:3-bilder med full upplösning eftersom alla bredbildsformat som 16:9 och dylikt måste visas med svarta “kanter” ovan och under bilden!
Här finns också lite att läsa: http://www.bigscreen.se/aob-fildukar_bildformat.htm

Bild
Vad är då fördelen med 16:9?
Med en 16:9-bild återges både 4:3- och 16:9-bilder med full (vertikal) linjeupplösning! På en 4:3-bild visas endast 4:3-bilder med full upplösning eftersom alla bredbildsformat som 16:9 och dylikt måste visas med svarta "kanter" ovan och under bilden! Ju bredare filmformatet är, desto tjockare blir dessa kanter (se nedan) och desto mindre blir själva bilden. Och ju mindre bilden blir, desto mindre upplösning använder projektorn för att återge bilden vi ser. Kika på illustrationerna här nedan som visar hur olika filmformat ser ut på en 4:3-bild respektive en 16:9-bild.
/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Ljusstark projektor 16:9

Inlägg av Anton Gildebrand »

Vart köper man motoriserade dukar med förhållandena 16:10 eller 15:9?

och justja, kanske inte projektor-relaterat men känner inte för att starta en ny tråd för det. Vad finns det för riktlinjer och regler vid nyinstallation utav rån? Det ska bara vara för att hänga projektorn i, och Inspecta ska ändå komma till skolan, så då kan de besiktiga det rået också.
Flest inlägg när den dör vinner!

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Ljusstark projektor 16:9

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Anton Gildebrand skrev:Vart köper man motoriserade dukar med förhållandena 16:10 eller 15:9?
Jag kan lämna offert på både duk och projje till er lokal.

/Magnus

070-5225523
magnus (a) mediateknik.nu
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Ljusstark projektor 16:9

Inlägg av Anton Gildebrand »

Nu har jag ioförsig redan hittat en projje som jag tycker verkar bra. Epson EB-5200WNL tror jag den hette, den hade inte så dyr lins heller. Men om du tror att du kan göra något bättre paket med projektor och en duk med bredden 4 meter så är offert naturligtvis mycket välkommet. Justja, det där med pengar, ser gärna att det kostar under 60'000, och efter att ha läst dina tidigare inlägg så verkar det inte som att det skulle bli så fasligt dyrt. Vi är dock bara i planeringsstadiet än så länge så man vet aldrig när vi ska sätta igång, kan vara nästa vecka, kan vara om ett år.
Flest inlägg när den dör vinner!

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Ljusstark projektor 16:9

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Hej!

Skicka mig dina kontaktuppgifter i ett mail till mig så hör jag av mig (se adress ovan).

mvh

M
_________________
T b a

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster