Ljusstark projektor 16:9

Här kan du diskutera projektorer, linser, dukar mm.
Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Ljusstark projektor 16:9

Inlägg av Anton Gildebrand »

Hejsan!

Jag är på jakt efter en ljusstark projektor med bildförhållandet 16:9. Den ska sitta i Aulan på skolan och projicera på en fem meter bred 16:9 duk. Projiceringsavståndet är inte riktigt bestämt än. Det kommer sättas upp nya rån i samband med att scenen byggs om så då går det nog att anpassa efter projektor.

Har kollat lite på InFocus IN5106, det står att man kan ställa om bildförhållandet men man tappar väl mycket ljusstyrka där?
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Ljusstark projektor 16:9

Inlägg av Gustaf Gagge »

jag kan inget om infocus men om du ska proja så stort och ska ha något form av ljus kvar behöver du något riktigt rejält. jag skulle nog säga att du måste upp ett snäpp ytterligare. projade nyligen på en 8x4,5 meters yta och den 10000 ansilumen barco projen räckte precis.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Ljusstark projektor 16:9

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Om duken har förhållandet 16:9 så ska projjen ha det som "native"-upplösning, dvs 720x1280 eller 1080x1920. Ett alternativ kan vara 16:10-duk med lämplig 16:10-projje.

Välj projektor först, sedan duk så blir det enklare att få ihop rätt lösning.

Kolla på Optoma och Epson http://www.projektor.se eller Panasonic, Eiki och Hitachi http://www.wiktors.se.

Och ja, 4:3-projjar kan visa 16:9-bild, men det är inte det ni ska ha om ni vill utnyttja bilden och ljusstyrkan fullt ut.

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Ljusstark projektor 16:9

Inlägg av Anton Gildebrand »

Fast nu vill vi ju faktiskt ha en stor 16:9 duk. Fast kan nog funka med 16:10 också om det finns några stora sådana dukar.

Tror inte riktigt att vi har råd med en Barco projje, de kostar väl några hundra tusen?
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Ljusstark projektor 16:9

Inlägg av Anton Gildebrand »

Gustaf Gagge skrev:jag kan inget om infocus men om du ska proja så stort och ska ha något form av ljus kvar behöver du något riktigt rejält. jag skulle nog säga att du måste upp ett snäpp ytterligare. projade nyligen på en 8x4,5 meters yta och den 10000 ansilumen barco projen räckte precis.
8m x 4,5m = 36m2
10000ansilumen / 36m2 = 278

5m x 2,8m = 14m2
5000ansilumen / 14m2 = 357

Om jag bara kunde hitta en projektor med 16:9 som har 5000ansilumen.
Flest inlägg när den dör vinner!

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Ljusstark projektor 16:9

Inlägg av Magnus Gustafsson »

En wide-projje med 5.000-6.000ANSI hamnar omkring en hundring plus moms.

Nöjer ni er med 4.000-4.500ANSI kommer ni ner kring 25-35.000kr ex moms för en wide-projje.

...och som sagt: välj projektor först, och se ifall det blir en 16:9- el 16:10-modell, för att sedan
bestämma duk.

/M
_________________
T b a

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Ljusstark projektor 16:9

Inlägg av Mikael Thieme »

Ju mörkare i rummet desto mindre muskler (och pengar) behövs i projiceringen... :wink:

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Ljusstark projektor 16:9

Inlägg av Anton Gildebrand »

Jo, det ska ju in nya elektriska gardiner som man ska kunna mörklägga totalt med. Men det blir ju rätt mycket pengar ändå när man ska en så stor duk. Hittade den här fina guiden http://www.projectorpeople.com/resource ... -guide.asp" onclick="window.open(this.href);return false; . Så 4500AnsiLumen torde räcka, Hittade NEC NP4001, som inte var så fasligt dyr, och hade det lite udda bildförhållandet 15:9. Men det kanske går med en sådan? och en wide lins så jag slipper hänga den längst bak i lokalen.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Ljusstark projektor 16:9

Inlägg av Anton Gildebrand »

Lagen om alltings jävlighet. När man hittar en projektor som man gillar, och är billig, okej 24'000 är mycket pengar men prisvärt, SÅ VISST FAN SKA LINSEN KOSTA 10K MER ÄN SJÄLVA PROJEKTORN. Känns lite dyrt med 35'000 för en linsj*vel.

Men ja hä int bitter :D
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Ljusstark projektor 16:9

Inlägg av Gustaf Gagge »

Anton Gildebrand skrev:Lagen om alltings jävlighet. När man hittar en projektor som man gillar, och är billig, okej 24'000 är mycket pengar men prisvärt, SÅ VISST FAN SKA LINSEN KOSTA 10K MER ÄN SJÄLVA PROJEKTORN. Känns lite dyrt med 35'000 för en linsj*vel.

Men ja hä int bitter :D

fast det är vad det kostar. ska man ha riktiga grejer kostar det.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Ljusstark projektor 16:9

Inlägg av Anton Gildebrand »

Vad tror ni om en 4:3 projje på 6000AnsiLumen till en 250" stor duk på 8 meters avstånd? Räcker det?
Flest inlägg när den dör vinner!

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Ljusstark projektor 16:9

Inlägg av Magnus Gustafsson »

I en skola där projjen säkert kommer att användas till filmvisning så är en wide-projje given. Dessutom är det vanligast idag med wide-skärmar till datorerna vilket innebär att merparten av alla bildspel, powerpoints mm är producerade i wide-format (= wide-projje igen).

...och det lär inte bli mer 4:3-användning allt efter tiden går.

Det finns wide-projjar med lins som ligger kring 4.000-4.500 ANSI och som har en prislapp omkring 25-35.000kr ex moms.

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Ljusstark projektor 16:9

Inlägg av Anton Gildebrand »

Jag hade jättegärna kört på wide om det går att genomföra utan att spränga budgeten. Tänkte att jag går ner lite i storlek på duken till 226" om det blir wide. Men jag lär väl ändå ha runt 5-6000AnsiLumens?

Vilka wide-projektorer hittar du på 4500AnsiLumen för 35'000ex.moms inkl lins? Jag lyckas inte hitta någon :(
Synd bara att skolan av någon dum anledning är tvungen att betala moms.
Flest inlägg när den dör vinner!

Robert Witt
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 08 jun 2009, 09:07
Presentation: Frilansande visuell bandit
Tidigare anställd på:
Mediatec Solutions 2008-2012
Video Unlimited 2006-2008
Primetec STHLM 2001-2006
Ljus & Av-Teknik 1998-2001
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ljusstark projektor 16:9

Inlägg av Robert Witt »

Risken finns att du målar in dig i ett hörn om du installerar en Projektor med 16:9 platta på en plats du inte kan garantera mediet på. Ett 4:3 video/bild blir ganska liten på en 16:9 platta (+ att du förlorar ljus & upplösning) medans en 16:9 bild är full storlek på en 4:3. (även här förlorar du en del ljus & upplösning men vinner på bildyta).

Är det ett måste att köpa nytt?
En inte allt för sliten Sony FX-51/52 kan gott räcka.
RTFM!

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Ljusstark projektor 16:9

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Njae Robert, inte riktigt så blir det...

En 4:3-bild blir lika stor på en wide-duk som på en 4:3-duk, enda skillnaden blir svarta kanter på sidorna.

En wide-bild på en 4:3-duk med en 4:3-projje blir mindre än en wide-bild på en wide-duk med en wide-projje
(om höjden på bägge dukarna är densamma).

/M
_________________
T b a

Robert Witt
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 08 jun 2009, 09:07
Presentation: Frilansande visuell bandit
Tidigare anställd på:
Mediatec Solutions 2008-2012
Video Unlimited 2006-2008
Primetec STHLM 2001-2006
Ljus & Av-Teknik 1998-2001
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ljusstark projektor 16:9

Inlägg av Robert Witt »

Magnus Gustafsson skrev:En wide-bild på en 4:3-duk med en 4:3-projje blir mindre än en wide-bild på en wide-duk med en wide-projje
(om höjden på bägge dukarna är densamma).
Sant, som sagt förutsatt att höjden är den samma.
Det han pratar om är en 5m bred duk. En 5m 16:9 duk är 2,8m hög, en 5m bred 4:3 duk är ca 3,7m hög.
En 4:3 på en 16:9 duk i det här fallet blir 4x,2,8. Medans du på en 4:3 duk får en fullstor 16x9 bild och 4:3bild.
Att välja en 4:3 duk/proj optimerar bildstorleken för båda formaten.
RTFM!

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Ljusstark projektor 16:9

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Det som är fördelen med en wide-projje är att bilden blir lika hög oavsett om matrialet är 4:3 eller wide.

Med en 4:3-projje blir wide-matrial mindre på höjden än 4:3-matrial med samma projje.

...och som det ser ut idag så lär det dessutom bli mer och mer wide-matrial som används i framtiden (video, TV, presentationer etc).

Om något år kommer du inte kunna hitta några 4:3-projjar på marknaden, se t ex utvecklingen på tft-bildskärmar... idag är a l l t 16:9 eller 16:10.

/M
_________________
T b a

Robert Witt
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 08 jun 2009, 09:07
Presentation: Frilansande visuell bandit
Tidigare anställd på:
Mediatec Solutions 2008-2012
Video Unlimited 2006-2008
Primetec STHLM 2001-2006
Ljus & Av-Teknik 1998-2001
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ljusstark projektor 16:9

Inlägg av Robert Witt »

Magnus Gustafsson skrev:Det som är fördelen med en wide-projje är att bilden blir lika hög oavsett om matrialet är 4:3 eller wide.

Med en 4:3-projje blir wide-matrial mindre på höjden än 4:3-matrial med samma projje.
Sant, men knappast en fördel i det här fallet om man baserar det på bildstorlek.
Det jag menar är bara att OM det ska visas 4:3 material så blir det väldigt litet på en 16:9 duk/projektor medans 16:9 material är lika stort på en 5m 4:3 duk som en 5m 16:9 duk.
Faktum är att det fortfarande är väldigt mycket som visas och sänds i "letterbox" och på en 16:9 proj blir inte det så roligt om du inte har en scaler dvs.
Mig veterligen så brukar inte skolornas budget vara av den storlek att man köpt alla HD kanaler, producerar allt material anamorfiskt mm. En 4:3 projektor är framtidsäkrad i ett par år iaf.

Det bästa är kanske att köpa en 4:3 projektor samt en motoriserad duk för att anpassa efter bildförhållandet.
RTFM!

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ljusstark projektor 16:9

Inlägg av Johannes Tegern »

Panasonic PT-DW6300E är en 16:9 proj på 6000 Ansi och kostar ca 60 000:- Jag har testat föregångaren, och den är riktigt bra!

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Ljusstark projektor 16:9

Inlägg av Anton Gildebrand »

Har tänkt lite i samma banor att det blir jättekonstigt att köra 4:3 på en 16:9 duk medans tvärtom inte gör så stor skillnad. Visst kommer det bli mer och mer 16:9 i framtiden, men det kommer ju funka bra att köra det på en 4:3 duk. Man blir ju avskräckt när man ser priserna på 16:9 pjäsarna.

Samtidigt är det ju sjukt snyggt med 16:9 8)

Ska snacka lite med de som bett mig göra installationen och se vad de säger.
Flest inlägg när den dör vinner!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster