Köpa projektor, vad bör man tänka på?

Här kan du diskutera projektorer, linser, dukar mm.
Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Köpa projektor, vad bör man tänka på?

Inlägg av Mattias Carlsson »

Vi funderar på köpa in 2 st projektorer nu, vad bör man tänka på?
Bild är man rätt nybörjare på endå och jag komma nog fråga en massa saker här snart, men vi kan juh börja med projektor köp.

Man bör väl köpa in projjar kanske med lite tryck i iaf en 3-4000 ansi lumen? men vad bör man mer tänka på måntro?
Alla nya projjar kan väl "flippa" bilden så man kan köra bakprojektion med dom också?

Bra tillbehör att skaffa är väl fjärr(följer väl me alla), bärväskor, dukar bland annat bakprojektion och nått bra hängfäste som man enkelt kan justera projjen på. Nått mer som är bra att ha? Som sagt är inte alltför hajj än så länge på detta men komma satsas lite på det nu framöver.

Vad ska man titta på?

En grej jag funderat på (speciellt då man kör bakprojektion) är juh att det måste va super att ha såna "fish eye" linser på projjarna. Måste man köpa en projektor som har sån lins från början eller kan man på något sätt byta ut till sån lins sedan? Beror kanske på modell också om detta kan gå?
Ha sett detta tidigare och det verkar hur smidigt som helst då man ha liten scen att röra sig på tex, man kan ha projjen en meter från duken och endå få helbild på duken. Måste va jäckligt användbart på små ställen.

Tacksam som bara den på alla tips ni vill dela med er. Små som stora.

Tack på förhand

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Köpa projektor, vad bör man tänka på?

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Beroende på användningsområde så kan Auto Keystone vara praktiskt (justerar bilden så att
den inte blir trapetsformad ifall projektorn skjuter snett). Dock så kan bilden bli deformerad
om det justeras för mycket.

Utbytbara linser kan vara praktiskt eftersom du får fler möjligheter till placeringar, extra
linser kostar tyvärr i de flesta fall lika mycket som projjen (eller mer).

Ska du ha projjar utan utbytbara linser och ska köra bakprojektion så bör du kanske ha
maskiner med kort kastlängd. Det är dock svårare/dyrare att få riktigt bra optik som är
anpassat för korta avstånd.

De fysiskt minsta projektorerna kan inte alltid takmonteras (saknar både gänghål för
takfäste och möjlighet att "vända " bilden 180 grader. Detta då de i första hand är
tänkta som portabla business-projjar.

16:10 eller 16:9 kan vara lämpligt format då allt fler video- och data-presentationer skapas
i dessa format.

En riktigt trevlig burk som kan vara bra att komplettera med är den nya Scalern VP-728 från
Kramer. Där kan du välja vilket format och vilken signal som ska skickas ut från scalern
oavsett format, upplösning och signaltyp på insignalen. Kramer har även videoväxlar,
matriser och alla möljiga splitar och övriga användbara burkar. 7 års garanti på allt också.

För frontprojektion i icke optimala förhållanden så är en Stewart Firehawk eller Euroscreen
ReAct att föredra. De förhindrar ströljus från att reflekteras mot tittarna och gör att svärta
och kontrast inte blir grådaskiga och bleka.

Dessa dukar är EJ att förväxla med "vanliga" grå dukar som du INTE bör använda. Dessa dukar
kräver dock att projektorn monteras på minst 1,7 x dukbredden och att tittavståndet också är
minst 1,7 x dukbredden (kan vara 1,8 x dukbredden, kommer inte riktigt ihåg).

Firehawken är "originalet" och ReAct är den enda kopian som fungerar. FH är bättre, men
å andra sidan är ReAct mycket billigare.

http://www.stewartfilm.com/

http://www.bjurab.se/ (Euroscreen)

Vad gäller projjar så kan lampgarantier vara intressant att titta på, det skiljer väldigt mycket
i villkoren där.

Bland bildkablage är det Kramer som gäller. Inte billigast, men långt ifrån dyrast. De presterar
oftast klart bättre än vad långt dyrare och flashigare sladdar gör. Kramer finns med på LLB-
mässan nästa vecka. http://www.kramersweden.com

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Re: Köpa projektor, vad bör man tänka på?

Inlägg av Mikael Hedman »

Vad ska du använda den till?
Visa data eller video? En data projje på 3-4k ansli lumen är nog inga problem, men tror inte dom för video är uppe i dom klasserna än!
4:3 eller 16:9 format?

Själv skulle jag idagsläget satsa på en DLP om man inte är kännslig för flimmer, annars tror jag dom har bäst bild fortfarande! (kan ha fel) Men beror som sagt vad man ska använda den till!

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Köpa projektor, vad bör man tänka på?

Inlägg av Magnus Gustafsson »

En "data-projje" går utmärkt att visa video på också... :wink:

Hemmabio-projjarna är visserligen bättre, men långt ifrån lika ljusstarka (precis som du säger).

Data-projjarna finns i 16:9 (lite ovanliga) och 16:10 (kommer fler och fler nu). Inte bara 4:3
således. :)

/M
_________________
T b a

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Köpa projektor, vad bör man tänka på?

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Missade frågan om "fish-eye".

Hitachi var först med "ultra-short-throw". Nu har även Optoma och Epson m fl motsvarande modeller.

Det går inte att eftermontera dessa linser, projjarna är ofta helt annorlunda uppbyggda.

De är perfekt att montera permanent på väggen ovanför duken där det är riktigt högt i tak. Snabb och
enkel montering, korta kablar och inget fläktljud ute bland åhörarna som stör. Merkostnaden (de är
lite dyrare än motsvarande vanliga projjar) sparar kunden lätt in på installationen ifall det är en svår
lokal.

Ljusstyrkan på dessa i dagsläget är dock ca 2-2.500 ANSI-lumen, vilket fungerar bra i ett klassrum eller
konferenslokal. Utomhus på en scen är det dock fel apparat.

/M
_________________
T b a

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Köpa projektor, vad bör man tänka på?

Inlägg av Mattias Carlsson »

Tack för mycke bra svar.

Användingsområden är väl igentligen allt men kommer nog mest att avändas på discotek att visa musikvideos med mera,men även till karaoke och andra saker. Tanken är att jag ska använda mig av arkaos sedan, ha snegla lite på det och komma ha 100 frågor om det sedan men jag tar en sak i taget nu:P

Autokeystone ha väl nästan alla projjar idag?
dom vi ha kolla på står det att man kan ha dom både på bord framför och bakom duken samt hängandes både framför och bakom duken.
FInns också "sideshot" där man tydligen kan ha projjen lite snett och endå få rak bild om jag fatta det rätt.

Förstog nästan att fish eye inte va så vanligt än och att dom va dyrare, jag hitta ingen ny som det står ha sån lins:( vet att det finns även att benq ha nån sån projje. Men det få bli utan sån lins,hoppas man kan få rätt stor bild endå på korta avstånd.

Kollade på Scalern VP-728 från kramer, den såg riktigt nie ut,dock lite dyr i första läget, lärbli en senare fråga isf:P

PÅ dom modelller vi kolla på kan man köra både 4:3 eller 16:9. Och det lär man väl köra olika beroende på duk och format.
Dlp är det vi är mest inne på också faktiskt.

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Köpa projektor, vad bör man tänka på?

Inlägg av Mattias Carlsson »

Vart 2 st såna här till att börja med: http://www.ciao.se/BenQ_SP820__626512" onclick="window.open(this.href);return false;
tror vi kan ha bra användning för dom. synpunkter?
Iaf köpt och klart nu :P

Per Clementz
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 23 maj 2006, 07:56
Kontakt:

Re: Köpa projektor, vad bör man tänka på?

Inlägg av Per Clementz »

Hitachi har tidigare haft en mindre projektor med ultra wide lins i det mindre segmentet. Dessa gick ej att byta. Till installationsprojektorer med lite högre ljusstyrka så gick det förr att byta linser (skulle vara förvånad om det inte går fortfarande). De ultra wide linserna var inte offset linser. De projecerar alltså lika mycket uppåt som neråt. Så för att få en korrekt bild så var man tvungen att ställa projektorn antingen mitt framför eller mitt bakom duken.

Det man bör tänka på med keystone är att den ger en digitalt förvrängd bild, vilket ger en sämre upplösning. De finns alltså inte helt plötsligt massor av nya pixlar i bilden. Utan projektorn förvränger och försämrar bilden så att den blir skev. Många av dagen projektorer gör detta riktigt bra, men det är fortfarande en sämre bild.

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Köpa projektor, vad bör man tänka på?

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Javisst finns det projjar med utbytbara linser att köpa fortfarande (som jag skriver ovan). Linserna finns då med olika kastlängd och egenskaper. Men det som vi (i a f jag) diskuterar är de nya ultra-short-throw-modeller som projicerar en 80"-bild på under 1m avstånd (eller 60" på 42cm avstånd som Hitachin nedan).

http://www.hitachidigitalmedia.com/prod ... country=GB

...och precis som du skriver så ska Keystone användas måttligt för finjustering, inte överdrivet mycket då bilden blir lidande.

/M
_________________
T b a

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster