Vibrationsdämpad upphängning av projektor i tross

Här kan du diskutera projektorer, linser, dukar mm.
Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Leif Baltazars skrev: Om nu inte betraktaren är upphängd i trossen också :-)
Problemet löst, då låser vi den här tråden! :D
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Johan Eriksson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 12:02
Presentation: Allt i allo med dansbands-familj i ryggen.
Har varit med på de mesta från barndom.
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Johan Eriksson »

Anders Brandén skrev:
Leif Baltazars skrev: Om nu inte betraktaren är upphängd i trossen också :-)
Problemet löst, då låser vi den här tråden! :D
De blir den nya "it" grejen, folk som hänger o dinglar från biltemas förtöjningsfjädrar! Vilken cunning plan! klart imponerande :lol:

De finns inte möjlighet till bakprojjeduk månne? De skulle väll lösa problemet om möjligheten till plats bakom duken finns dvs.

Vet att grabbarna i Blackjack kör med projje på deras backdrop. Hur dom förtöjer den till landgå,,, eh jag menar trussen har jag inte kikat så nära på.

De ända andra alternativet jag kan tänka mig är någon form av vibrationsdämpare typ som motorkuddestucket eller liknande, de skulle ju dock inte äta upp svängningarna i de stora hela.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

http://www.hofmann.se/produkter/gyro/index.htm

Den skulle ju kunna va nåt... Kanske...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Går det inte att göra nån slags upphängning med cykelslang och så säkrar man med wire?
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Anton Gildebrand skrev:Går det inte att göra nån slags upphängning med cykelslang och så säkrar man med wire?
Ska väl se någorlunda bra ut med???
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Skaffa en LEDVÄGG .-)

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

nu kom jag på vad den där stabiliseraren hette den RSC Light Lock här är länk till en video.

https://www.rsc.org.uk/content/7328.aspx
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Vibrationsdämpad upphängning av projektor i tross

Inlägg av Jonas Areskough »

Tyvärr så har jag svårt att tro att du kommer att hitta en mekanisk lösning på detta problemet,
Då en konstruktion som skulle förhindra den rörelsen skulle bli aldeles förstor med motorer och liknande,
Den lösning jag kan se på problemet är att man hittar en projektor som har bildstabelicering precis som små video kameror.
Men vågar ju inte påstå att det finns sådan projektorer ute i handeln, men skapar man efterfrågan så är säkert inte lösningen långt bort då tekniken finns

I dags läget det du kan göra är att förankra hela stativkonstruktionen, och göra den tyngre, det kan lösa dom värsta problemen.
men i många fall inte möjligt tyvärr. ett vevstativ med vire kan även svikta upp och ner (likt en fjädring) värt ett försök kan vara att med spännband spänna trossen neråt stativet för att undvika dom vibrationerna. man tror det inte men små vibrationer i ett dansgolv kan förstärkas av stötdämpande funktioner (som viern) så stummhet i konstruktionen kan vara lösningen

hittar du en enkel lösning så får du berätta om den

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Vibrationsdämpad upphängning av projektor i tross

Inlägg av Mikael Thieme »

Jonas Areskough skrev:Tyvärr så har jag svårt att tro att du kommer att hitta en mekanisk lösning på detta problemet,
Då en konstruktion som skulle förhindra den rörelsen skulle bli aldeles förstor med motorer och liknande
Det Gustaf syftade på (sett på Plasa) var faktiskt en elegant mekanisk lösning. Den byggde förvisso på "motorer och liknande" - kraftiga servomotorer som drev balansvikter - men hela kalaset var inbyggt i en låda stor som basen till en stor viftlampa. Konstruktören berättade att det gick fint att optimera för antingen små vibrationer eller långsammare gungningar, och den praktiska demon var tilltalande. :)

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Vibrationsdämpad upphängning av projektor i tross

Inlägg av Jonas Areskough »

Ja fast tror inte att den klarar av att häma dom små och snabba rörelser som vibrationerna i ex en tross ger, den bromser ju mer upp en större rörlig massa,
Projektorn kommer ju aldrig att röra sig så mycket att den kommer aktivera en sådan givare ens som aktiverar motrörelsen. men iden är ju den samma men borde ju sitta inbyggd i projektorn (med ett stabilicerande "bildrör") Vet ju att det finns laser optimering i andra samman hang, men skulle kunna funka så här, du har 4 punkter på skärmen, projektorn läser av dessa punkter med hjälp av ngn form av optisk kännare väldigt ofta, och parerar ev avvikelser gentemot ursprungs positionen, detta skulle ju i sig vara skit dyrt kan jag tänka mig, säkerligen lika dyrt om inte dyrare som "set på Plasa" mojängen, tror mer det handlade om en enkel lösning för att få det så bra som möjligt med befintlig utrustning, alternativt ngn billig lösning, men som i filmen, den är ju idealisk till movingheads.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Vibrationsdämpad upphängning av projektor i tross

Inlägg av Gustaf Gagge »

den var konstruerad för att motverka pendelrörelser i korta rån och trossar. den funkade men det är klart att tog ett par sekunder innan den stannade.
jag frågade dem hur det fungerade det ville de inte berätta. men jag tror de använd accelerometrar för att mäta rörelser. att det fungerade såg jag med egna ögon.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Vibrationsdämpad upphängning av projektor i tross

Inlägg av Mikael Thieme »

Jonas Areskough skrev:Projektorn kommer ju aldrig att röra sig så mycket att den kommer aktivera en sådan givare ens som aktiverar motrörelsen.
Jag tror tvärtom; det finns väldigt känsliga accelerometrar (som jag också är övertygad är vad som används). Titta bara på vad som går att göra med en iPhone, och där är ju accelerometerfunktionerna inte på något sätt prioriterade.
Jonas Areskough skrev:detta skulle ju i sig vara skit dyrt kan jag tänka mig, säkerligen lika dyrt om inte dyrare som "set på Plasa" mojängen, tror mer det handlade om en enkel lösning för att få det så bra som möjligt med befintlig utrustning, alternativt ngn billig lösning, men som i filmen, den är ju idealisk till movingheads.
Ja, inbyggd skakstabilisering tror jag inte skulle vara någon storsäljare på projektorer - med tanke på både kostnad och komplexitet/driftsäkerhet. De allra flesta projektorer för ju en rätt stillastående tillvaro, alternativt hänger stadigt. Däremot kanske en generisk projektorplatta/-fäste med samma teknik som kompensatorn på Plasa kunde vara något...

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Vibrationsdämpad upphängning av projektor i tross

Inlägg av Jonas Areskough »

Ja att det finns teknik för att lösa detta råder inget tvivel om, och det finns givare som känner av det mest, men att se det som en lösning att "röra" hela projektorn i stället för en så liten del som möjligt för att motverka vibrationer (dvs optiken) känner jag är onödigt, detta är ju dock inget alternativ för någon att bygga om en projektor, det är ju upp till tilverkarna att tillgodose men då funktionen inte finns så verkar det ju inte vara ett stort problem i branchen, att få en 7-20 kg tung projektor att hänga utan vibrationer över ett dansgolv i tross lyft från stativ med en "mot ballans" känns till viss del som en bra ide, men den skulle ju få arbeta konturnueligt, och tror inte att den är så snabb att den kommer att klara av att kompensera dessa vibrationer, när den ska motverka en rörelse så skapar den ju även en rörelse om det går för snabbt, sen är ju frågan om den kompencerar vibrationerna i alla leder eller bara i sido rörelsen??. tror heller inte att priset är så tilltalande, men den skulle säkerligen klara av att kompencear en pendelrörelse i en "rå" på en teater men sen tar det nog slut, mer tror jag för stunden inte att den klarar av, men det kommer väll.

Användarvisningsbild
Johan Söderberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 15 dec 2010, 00:22
Presentation: Mr Distingo Scenproduktion.
Ljus och scendesign för scen och event.

Nu i Malmö!
Kontakt:

Re: Vibrationsdämpad upphängning av projektor i tross

Inlägg av Johan Söderberg »

"x-formade uppblåsbara kuddar"
tycker jag låter som bästa förslaget hittills.

Om man vänder principen för dessa upp o ner får man ett fackverk av diagonalt och mot varandra strävande gummistroppar.
Gör två plattor förbundna med en "gummitross" och skruva fast projen i den undre plattan med ytterligare fjädrar/bussningar :)

Skulle kunna funka kanske

Användarvisningsbild
Johan Söderberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 15 dec 2010, 00:22
Presentation: Mr Distingo Scenproduktion.
Ljus och scendesign för scen och event.

Nu i Malmö!
Kontakt:

Re: Vibrationsdämpad upphängning av projektor i tross

Inlägg av Johan Söderberg »

Alternativt:

Lägg en trossbit till uppe på den befintliga och låt den vila på mjuka kuddar, helst med ett par meters mellanrum.
Häng sedan projen med gängstav från mitten av denna, ner genom den befintliga trossen.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst