Vibrationsdämpad upphängning av projektor i tross

Här kan du diskutera projektorer, linser, dukar mm.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Vibrationsdämpad upphängning av projektor i tross

Inlägg av Jonas Larsson »

Finns det något vettigt sätt att hänga upp en projektor i en tross som står på ett dansgolv utan att få en massa skakningar i projektorn?

Även om projektorn bara rör sig lite så rör sig ju bilden den visar desto mer!

Finns det någon färdig vibrationsdämpad upphängning att köpa? Något gyro? (bara namnet låter dyrt) eller har ni byggt någon egen lösning?

Tips, tankar och idéer är välkomna, hur har ni själva löst liknande problem?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Förankra projjen i ett entons fundament och häng upp? Då borde du ha newtons andra på din sida. ;-)

Nej, men vilken skakning är det som går igenom, fundamentalfrekvensen från dansande och hoppande människor (~120 BPM) eller mer högfrekvent skak?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Är dansgolvet tomt så är det ju inga problem ;) Iom att det inte finns någon möjlighet att flyga trossen så måste den stå på stativ och när folk dansar så blir det ju en liten rörelse som forplantar sig ut i projektorn vilket ger en skakig bild.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag skulle tro att det problemet du beskriver inte kan hjälpas av även om man har någon form av elastisk upphägning på projen. Eftersom hela trossen gungar så kommer även upphägningen att gunga. En elastisk upphägning funkar precis som en stötdämparna på bilen. Stora stötar dämpas och blir flera små. Möjligt vis så skulle det fungera med wire upphägning där wirern sitter monterat i fast punkt och i projen via ett antal block. Möjligen då skulle projen va stabil.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Om man på något sätt kan montera projjen på ovansidan av trossen kanske man kan använda lite av de produkter som finns för djs som ska spela på vinylspelare typ de där x-formade uppblåsbara kuddarna etc.

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mikael Hedman »

Testa med dessa, Förtöjningsfjäder, biltema eller en liknande fjäder! Använd typ en carbinhake för att fästa konstruktionen.

Bild

Tross/fjäder/wire (om behövs)/fjäder som du fäster i plattan där projjen står

Vi använde en liknande konstruktion på våran DJ case på den tiden vi körde skivspelare. Kolla så du hittar en fjäder som dras isär lite av vikten bara eller i detta fall trycks ihop!

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Risken med en elastisk upphängning är väl att om det väl fortplantar sig några stora skakningar så kommer dessa snarare bli värre då fjädern fjädrar tillbaka.
Det finns ett Scrapheap Challange avsnitt som behandlar denna fråga fast i lite mer extrem form, men jag tror att de kom fram till att en elastisk upphängning snarare gjorde stjälpte än hjälpte.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mikael Hedman »

För att det ska kunna bli värre så måste projectorn flytta på sig, och det kommer den inte att göra i detta fall! Blir inte tillräckligt stora vibrationer för att det ska kunna fotplanta sig hela vägen. Däremot så kommer den att bli kännslig för förflyttningar i sidled!

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Fråga den som ansvarar för lokalen om du får skruva upp ett fäste på väggen, brukar oftast lösa sig....
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Ludvig Uppman »

Problemet med fjädrar och rörlig bild är oftast att det är svårt att få ner resonansfrekvensen på fjädringen till en nivå som inte är synbar. Även om du lyckas med konsten att få vibrationerna 100ggr långsammare så kommer bilden långsamt att röra sig runt. SD-kuddar är mitt tips om inte vibrationerna är för kraftiga, de äter det mesta. Men det är då inte upphängning, du får väl hänga upp en låda att ställa projektorn i så fall

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Går det inte att göra nån liknande gummiupphängning som man "hänger" hårddiskar i? Alltså man har ett antal skruvar som går ner till projektorn. Huvudena till skruvarna vilar på en silikonbussning (dämpar otroligt mycket). Silikonbussning sitter i sin tur fast i nån metallram. Borde vara väldigt enkelt att göra. Kan göra en skiss om du inte förstår vad jag menar.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Okej, tack för tipsen. Det får väl helt enkelt bli lite experimenterande.

Men det är aldrig någon som har råkat ut för samma problem och hittat någon lösning som fungerat?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Ludvig Uppman skrev:Problemet med fjädrar och rörlig bild är oftast att det är svårt att få ner resonansfrekvensen på fjädringen till en nivå som inte är synbar.
Absolut! Projjens massa och fjäderns fjäderkonstant agerar L agerar C så utan något R i systemet så kommer folkets dansande göra saken värre och värre om de prickar resonansfrekvensen. Det kan bli en intressant effekt. :-)

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

Mikael Hedman skrev:Testa med dessa, Förtöjningsfjäder, biltema eller en liknande fjäder! Använd typ en carbinhake för att fästa konstruktionen.

Bild

Tross/fjäder/wire (om behövs)/fjäder som du fäster i plattan där projjen står

Vi använde en liknande konstruktion på våran DJ case på den tiden vi körde skivspelare. Kolla så du hittar en fjäder som dras isär lite av vikten bara eller i detta fall trycks ihop!
Kreativ men
absolut livsfarlig att hänga en projektori då ingen vet vad de klarar. De har ju ingen spec någon stans. hoppas om den idén realiseras att ni säkrar med steels.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

öhmm, är inte det där en sån fjäder som man har för att förtöja båtar, eller är det modell klenare? Är det en sån så är är belastningen inget direkt problem. Nånting säger mig att en båt på 500kilo under sjögång utgör en lite större belastning än en projektor på ett dansgolv.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Holger Tistad
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 11:20

Inlägg av Holger Tistad »

Det stämmer nog som du säger Anton, men utan tillverkarens garanti för att man kan lyfta en viss tyngd i den är det den som hängt upp något i den som står som ansvarig om något händer. Även om det t ex är fråga om ett fabrikationsfel. Förövrigt säkrar man alltid en sådan fjäder med en extra förtöjningslina i båtsammanhang, eller borde i a f göra det (tips från förtöjningscoachen) :wink: .

Tillbaka till T: Kan du hänga duken i trossen också? Skulle det hjälpa?
The desperate assumption that somebody,
or at least some force,
is tending the light.

- Hunter S. Thompson

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Holger Tistad skrev: Tillbaka till T: Kan du hänga duken i trossen också? Skulle det hjälpa?
Nej, i detta fall blir det svårt.

Sedan är ju frågan om det kommer att hjälpa eftersom det blir en lite större trosskonstruktion i så fall och frågan är om vibrationerna fortplantar sig lika över hela konstruktionen.

Frågan är om det skulle hjälpa att hänga någon form av tyngd under projektorn, typ tross -> fjädrar -> projektorlåda med tyngd, om det skulle göra någon skillnad eller inte. Att tyngden skulle dämpa rörelserna.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

på plasa såg jag en grej som fick stopp på svängningarna om man hänger rörliga lampor på rån. kanske vore något.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Per Clementz
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 23 maj 2006, 07:56
Kontakt:

Inlägg av Per Clementz »

Om du hänger projektor och duk i samma tross, så kommer dessa att ha samma svängningsrörelse.
Sen är inte det alltid möjligt.

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Även om projektorn och duken har samma svängningsrörelse så hoppar bilden 8) Om nu inte betraktaren är upphängd i trossen också :-)
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster