Hjälp!!

Här kan du diskutera projektorer, linser, dukar mm.
Willy Björkbacka
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 39
Blev medlem: fre 13 jul 2007, 19:04
Ort: Norsjö Västerbotten

Hjälp!!

Inlägg av Willy Björkbacka »

Ska köra video vid en show men jag får ingen bild.

Kör via en PC med ett GeForce FX5600, där jag kör i Dual View och har ställt in så att jag får videon i helskärm på min sekundära skärm. Allt funkar klockrent om jag ansluter en gammal skärm på sekundära vga:n. Alla videoklipp fungerar och allt är precis som jag vill. Om jag istället kopplar in Projektorn på samma VGA utgång så kan jag ibland få bild, i bland får jag en stillbild men oftast blir det bara svart. Stänger jag ner VLC:n eller Windows Media Player så visar projektorn skrivbordsbilden. Så det verkar ju inte vara tex ett kabelfel. JAg har testat olika upplösningar på sekundära utgången, men ingen skillnad. På monitorn syns allt, men inte om projjen är inkopplad. VAd beror detta på?

Projektorn är en Benq W500

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mikael Hedman »

Har haft samma problem när jag kört video ut, har inte hittat någon lösning! Känns som ett upplösningsfel eller så att mediaspelarna man använder inte klarar av att visa den upplösningen?!?! :o

Användarvisningsbild
Anders Herbertzon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 84
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 01:13
Presentation: http://krafty.se
http://highvoltagedesigns.se
Ort: Rättvik

Inlägg av Anders Herbertzon »

testa att byta så projektorn är primärskärmen
/ Hebbe

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Uppdaterat till de senaste drivrutinerna för grafikkortet?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Jag har vart med om liknande, fast då satt det en y-split på vga utgången, ena gick till en skärm och ena till projje. just med det grafikkortet så gick inte detta, utan då fick varken projje eller skärm bild, när jag ryckte skärmen fick då projjen bild. löste det hela med att byta grafikkort.
Flest inlägg när den dör vinner!

Johan Karlström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 19:14

Inlägg av Johan Karlström »

Hur gick det?
Löste det sig??
HUR löste det sig... om det löste sig..?

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Jag bytte grafikkort så funkade det.
Flest inlägg när den dör vinner!

Willy Björkbacka
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 39
Blev medlem: fre 13 jul 2007, 19:04
Ort: Norsjö Västerbotten

Lösning

Inlägg av Willy Björkbacka »

Jag hade ett GeForce 6500 i min burk. Med andra ord, inte det senaste. Men att köra dubbla skärmar i studion har det lyckats med.

Saker jag upptäckte med det kortet.

Jag kunde visa video precis som jag ville om jag anslöt en monitor till kortet. Även om jag kopplade på min ybergamla Philipsprojje från tidigt 1700 tal. Men inte i någon nyare modell. Prövat en från Benq, en Panasonic och en Optoma, alla ur samma prisklass. Men icket.

Bytte kort till ett 6800gt, då kunde jag köra video, men inte på fullskärm. Dels hade jag inte valmöjligtheten att automatiskt visa i fullskärmsläge på den sekundära skärmen, och sen kunde jag inte heller maximera mediaspelaren eller vlc spelaren i sekundära skärmen. Då utförde spelarna en förbjuden åtgärd och frös.

Hämtade efter det min obyggda 2,2 ghz quadcore med nått typ 9500 pci expresskort. Och den käkade videon typ som jag käkar hamburgare. Dock saknar jag även på detta kort möjlighet till automatiskt fullskärmsläge. Men nu kan jag flytta spelaren till projektorutgången och maximera den där. Så nu, 20 timmar innan premiär så har jag kört ett genrep som fungerade klockrent. Så när som på ett missljud, som jag tror beror på ett USB ljudkort som pressats för långt under latencygränsen.

Så gick den historien.

Willy Björkbacka
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 39
Blev medlem: fre 13 jul 2007, 19:04
Ort: Norsjö Västerbotten

Inlägg av Willy Björkbacka »

Hm... Ett 5600 xt var det jag hade från början, inget annat.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

windows Mediaspelare måste man flutta över till det sekundära skärmen om man ska visa det där. Jag har försökt klura ut pånågot sätt att ha kontrollen på sen primära och visning på den externa vilket inte verkar funka med det programet. Jag har löst det så att jag använder DVD spelar program som även spelar film filer. Där kan man ha bild på en skärm och styr panelen på en annan.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Prova kör VLC... Oftast kan man i grafikkortsinställningarna välja om den sekundära (eller primära) utgången ska köra fullskärmsvideo...

VLC (och andra program) känner av detta och matar ut videon i fullskärm på den utgången man valt.
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

vlc är ett litet problem med bara det lägger sig överst i full skärms läge det vill säga att man måste stoppa det programmet fullständigt innan man visar nått annat

det kan man lösa igenom att använda winamp men då måste man dra ut video rutan i visnings skärmen sen förstora den Tyvärr (om det inte går att ändra nånstans i inställningarna)

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Du ska inte behöva köra VLC i fullskärmsläge ifall du har konfigurerat grafikkortet rätt (Primär + Sekundär utgång)...

Då ska du kunna ha din primära skärm som "preview" medans din sekundera är "program"...

Jag har då aldrig haft problem med detta.
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Niklas: Har du kollat senaste versionen av VLC? Verkar som om det har fått en hel del nya finesser. Dessutom på svenska.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

den jag kör är nog ett år gammal nu så jag får kika på men ny

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

När jag gör bildjobb nuförtiden så använder jag Numark NuVJ. Bild till projen går via externutgången på min bärbara och på den interna skärmen så kan jag förse filmer även under annan films gång. Allt styrs via extern panel.

http://nuvj.arkaos.net/nuvj/video_pres.php
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

DVI Detective är rätt bra att ha.

http://www.gefen.com/kvm/dproduct.jsp?prod_id=4714

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Magnus Jerkrot skrev:VLC (och andra program) känner av detta och matar ut videon i fullskärm på den utgången man valt.
Sanning med modifikation. Bildskärmsdrivrutinen lägger ut video som går som overlay på den bildskärm man valt hos många tillverkare. VLCs defaultutmatning är just overlay. VLC har ingen aning/bryr sig inte vilket grafikkort eller inställningar du har.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster