JÄTTESTOR bild

Här kan du diskutera projektorer, linser, dukar mm.
Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

JÄTTESTOR bild

Inlägg av Tobias Norrfors »

Ponera att jag med hjälp av två projektorer skulle vilja belysa en ishockeyplan som mäter ca 30x60 meter i en nästintill kolsvart miljö. Med belysa menar jag projicera en film.

Vad skulle jag behöva för projektor?
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Barcon har väl det mesta :-)

Nalle Vikström
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 12 jan 2004, 01:00
Ort: Skellefteå / Malmö / Köpenhamn
Kontakt:

Inlägg av Nalle Vikström »

hur högt upp i taket kan du komma?

60x33,75 är ett 16x9 format som fungerar till dig, men om du ska göra detta med en enkel projektor (med 0,8 optik) så behöver du vara minst 48m ovanför isen, och precis i mitten av det hela.

Om du ska "dela upp" bilden på flera projektorer så kan det vara lite svårt att få en snygg blend, och detta kräver lite av användare och av mjukvara/hårdvara.

Så vad har du för förutsättningar?

/Nalle

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Björn...din gamle räv :) Long time no seen.

Jag kan inte sätta en projektor i mitten eftersom det sitter en fet mediakub i vägen. Jag pratade med en av Anaheim Mighty Ducks producenter och han sa att de körde med två projektorer, vilket jag tycker verkar rimligt. Några 48 meter finns heller inte, utan vi snackar kanske ca 20.

http://www.youtube.com/watch?v=pg4wNZej ... re=related

Han gav förslag på en projektor som de använde, men med en prislapp på ca 1 miljon/st tänkte jag att det kanske finns något liiiite billigare.
Birdstreet Production

Nalle Vikström
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 12 jan 2004, 01:00
Ort: Skellefteå / Malmö / Köpenhamn
Kontakt:

Inlägg av Nalle Vikström »

hehe... gamle räv var då rätt i alla fall :)

med 20m i takhöjd kan du komma upp i en bild på 25 x 18,75m med en 0,8 optik. Så du kan projicera totalt 50x18,75m med två projjar.

Två schyssta Barcos (minimum 10.000 ANSI när du ska upp i den storleken, skulle nog rekommendera kring 20.000 ANSI) kostar ca. 500.000 totalt med optiker, flygramar, glödlampor osv. Så behöver du bara något att spela upp från, Pandora mediaserver eller liknande.

Du skulle även kunna kolla på en Braco / highend DML-1200 eller DL-3 så får du lite andra effekter du kan använda dig av (lite eldflammor runt målet när pucken går in, reklam videos i pausmomenterna osv osv.)

Hoppas det hjälper :)
/ljudfadern

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Kollade lite på Barco FLM HD14 nu och den skulle kanske fungera. Det är ju lite overkill att den klarar 1080p dock.

Med 0,8 optik verkar den klara av att ge ca 30x17 meter projektionsyta på 21 meters avstånd. Helt okej!

MEN...vi snackar fortfarande ca 1,5 miljon för 2 st projektorer + ngn typ av mediaserver. Jag tror jag får öva på mina försäljningsargument innan jag lägger fram det förslaget :)
Birdstreet Production

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 381
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 19:57
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Thomas Nilsson »

Hej.
Mitt tips är att prata med Abstract (http://www.abstract.se) i Sthlm om projektorer. De har bra kunskap och en hel del stora projaroch olika linser. Där finns också möjligheten att hyra eventuell pandorasbox så man får snygga övergångar mellan två eller flera projar..
/Thomas

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Tack för tipset Thomas!
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Om du använder projektorer från Barco så behöver du ingen extra hårdvara eller mjukvara för att göra en snygg soft-edge blend. Det finns inbyggt i projektorerna.

Val av uppspelningskälla är viktigare i detta läget så du får rätt upplösning att mata projektorerna med.

Ett budgetförslag på projektorer kan vara Sanyos senaste LCD-maskin på 15000 ANSI Lumen. Endast XGA upplöst men det kan nog funka i detta läget. Var bara beredd på att stoppa undan pengar för att byta LCD-paneler och polarisationsfilter efter ett år.

Eller så går du halva vägen och köper CLM R10+ från Barco. Det är deras Sanyo dödare. Jättefin bild och mycket ljus, 10000 ANSI Lumen och SXGA+ upplösning. 1-chips DLP. Det är samma maskin som sitter Barco DML-1200 moving light/proj.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Nu börjar vi prata en helt annan prisklass, 20-25k dollar, vilket troligtvis är betydligt mer genomförbart. Frågan är om 10000 ansi räcker för att belysa en yta på 15x30 meter? Lokalen kommer iofs vara helt nersläckt när projektorerna ska användas.

Mats, du pratar om livslängden på Sanyon. Gäller det även en projektor som ska användas max 35 x 10 min per år? Hur tror du att en LCD-panel klarar "kylan" som är i en ishall (dvs som lägst ca +10 C)?
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Tobias, jag pratar om livlängden på LCD-paneler generellt. De slits betydligt mer än en DLP. De är också billigare.

Kolla med Sanyo direkt om vad de rekommenderar för omgivningstemperatur för sina produkter.

Är du bara ute efter ljusstyrkan så ger Sanyo mest för pengarna. Är du ute efter bildkvalitet ihop med upplösning och smarta funktioner så är Barco ditt val. Ligger du någonstans mittemellan kan Panasonic vara ett bra alternativ. De gör robusta och bra DLP-projektorer men ligger inte i Barcos klass.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

I grund och botten handlar det väl mest om ljusstyrka. Materialet som ska visas är inget Planet Earth-material (dvs välproducerat och detaljrikt) och eftersom "projektionsduken" är en is med lite reklam på så lär det knappast gå att få ngn finfin bild ändå.

Dessutom handlar det alltså om några ynka minuter per gång, ca 30 ggr per år. Att inhandla utrustning för 400.000 är därför enklare att motivera än något som kostar upp mot 1,5 miljon.
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

Nicke:

Hur tror du att din Nec WT600 skulle sköta jobbet?

Den är troligen för svag, men när det gäller att få stor bild på kort avstånd.
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 11 sep 2004, 01:00
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Sebastian Silvén »

Är det någon som vet vad som körs på "Stjärnor på Is" där ser man ju också lite grafik snurra :D
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Vi åkte med Liberty of the Seas i våras och de körde med 2 st High End DL.2 i sin isarena. De hade dock inte speciellt högt i tak så de kunde ej fylla upp hela isen med video, men snyggt var det ändå.
Birdstreet Production

Jörgen Börling
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 10 sep 2007, 14:51
Presentation: Jobbat i branchen sen 1984. Partner AV1 AB.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Jörgen Börling »

Det är vi på Massteknik som gör projektorlösningen. Det är 3 Barco R12 med 0,8 lins och spegel. Ingen överbländning alls. Bilden kommer från en Hipotizer där vi har samma utgång till alla 3 projjarna. Bilderna ligger kant i kant. Pelle Larsson på LightLand äger och kör hippon.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Om ni tittade noga i fredgas så syntes själva Hippotizerdatorn i bakgrunden i en av påorna innan reklam!
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Mats, du pratar om livslängden på Sanyon. Gäller det även en projektor som ska användas max 35 x 10 min per år? Hur tror du att en LCD-panel klarar "kylan" som är i en ishall (dvs som lägst ca +10 C)?
Om projektorn sitter uppe i taket så är det väl gansla mycket varmare där än i övriga nivåer i hallen?
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Kanske, förmodligen, ingen aning, hurså?

Vart vill du komma?
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Det är varmare under taket, men fortfarande rätt elakt, och det varierar mycket, beroende på om det är träning, match, tomt, service, sommar, is/betong, osv. Ishallar är elak++ miljö för installerad utrustning. Nästan som utomhus, värre ändå ibland, på grund av fukten.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster