Styrka på projektor

Här kan du diskutera projektorer, linser, dukar mm.
Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Marcus Sandberg skrev:På de flästa biografer här i sverige som visar reklam från SF media så sitter där en projektor från ProjectionDesign.
Japp, och det ser ut därefter också, mörkt och pixligt... :-p (Har inget med PD att göra)
Svårt att slå gammal hederlig analogteknik, så när som på snabb och billig distribution.

Niklas, har du kommit fram till någonting i din fråga?

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Att det blir pixligt beror på att man använder en sådan tup av projektor till en så pass stor duk. Men måste upp i en riktig bio projektor för att komma upp i någorlunda samma kvalitet som med en riktig 35mm projektor.

en 1,5 timmes film översatt till DVD med samma kvalitet dlir typ 600DVD skivor bara för bilden. Så det e inte bara styrkan man bör se på om man ska visa film på en sådan stor duk även upplösningen på projektorn utan även upplösningen på mediat som ska visas.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Ok men dom är väll inte billiga???

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Marcus, javisst, det var precis vad jag försökte säga! :-)

Niklas, nej, verkligen inte. För de pengarna hade jag hellre köpt mig en begagnad BARCO eller Electrohome.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Jag har insett att en projektor som är lämplig till mitt ändamåv är inte billig!

Och om det inte finns nån beggad, så lär jag inte ha råd att använda så mycke större en vad jag har nu

Vart kan man hitta billiga stora högupplösta bra projektorer? utopi???

Jag antar att det bir ännu dyrare att använda duken som backdropp och projektera på dagen under ett gigg.

Man får nog drömma vidare tills man ramlar på en billig stor och bra projektor.

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Niklas,

Säg inte det! En ärkestor CRT-projje som väger massor och bildkvalité därefter kan man få för en spottstyver. Alla vill ha tvåkilos saker som får plats i ryggsäcken nu för tiden. Bara att börja leta!

Annars har du denna:
http://www.thomann.de/se/optoma_ex774_d ... jektor.htm
"4000" lumen. Stämmer det ska jag ha en själv :-)

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

mycke ljus för pengarna
Men det står inge om optoken vad jag kan se och hur stor bild man kan få upp de ntill

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

F'låt en nyfiken fråga. -Vad skall du använda projektorn till? Fullstor bioduk riggar man ju inte var som helst. Tänker du starta Drive-In bio?
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Körde i heljen (mindre projektor) och det var en suckse
Har tänkt att rikta in mig på företag skolor och föreningar
som vill ha nån fårm av jippo

men Drive-In har slagit mig men då skulle jag distrubuera ljudet via FM rundradiobandet

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

funderar lite på om man kan använda 4 projektorer?
Dator som delar signalen i 4 bilder som man sedan kan passa i hopp på duken igen.
Går det eller blir det fula skaver?

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Det går och finns projektorer speciellt avsedda för det, skulle dock inte testa det med en "vanlig" proj. Det behövs inte mycket avvikelse från rätt position för att det ska bli förvrängningar och konstiga ljusförhållanden.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

ok ok

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Vae? De gånger jag sett sådana setuper har de använt standardprojektorer.

Jonathan, vad skulle skilja dem rent tekniskt åt?

En roliga aspekt av att länka flera projektorer är att man kan få till 2.35 på ett mycket raffinerat sätt med två 4:3-projjar, men som alltid med sådana här setuper så får man räkna med att ha ett ganska väl tilltaget projektorrum för att få det bra utan att fuska med keystone.

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Andreas Vinnberg skrev: [...] men som alltid med sådana här setuper så får man räkna med att ha ett ganska väl tilltaget projektorrum för att få det bra utan att fuska med keystone.
Det kanske fungerar om du kan placera dem ortogonalt mot varje del av bilden, men som du säger - med fyra projektorer skulle det bli mycket svårriggat. Jag utgick från att det behövs en projektor som klarar mer/bättre tilt/shift/keystone än de flesta "vanliga" konsumentprojektorer.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

i min tankevärd skulle jag montera projektorerna på tross så att det skulle bli satabilt
men det är fortfarande en stor kostnad

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Som tidigare nämnts i tråden så beror valet av projektor helt av i vilken miljö du kommer att projicera. Är rummet helt mörkt så behövs inte så stor projektor som om rummet hade varit upplyst. Utomhus i dagsljus funkar bara LED-vägg.

Projektorerna på SF är än så länge 35mm Xenon-projektorer för filmvisning, e-Bio kommer senare, och Projection Design DLP-projektorer för reklamvisning.

Bra projektorer för filmändamål. Välj DLP framför LCD pga bättre kontrast och svärta. 1-chips DLP har färghjul för att göra färgerna i bilden och de kan ge en regnbågseffekt vid panoreringar, färghjulet hinner helt enkelt inte med. 3-chips DLP-projektorer har inte det fenomenet. LCD är billigare och kan ge större färgmättnad, slits fortare.

Bra projektorer:
Barco
Panasonic
Projection Design

I den ordningen. Därefter kommer alla LCD-projjar.

Till sist: Jag har en Barco 9200 data LCD-projektor från mitten av 90-talet som jag inte vet vad jag ska göra med. Den är jättestor, låter mycket och ger 5000 Ansi lumen i 800x600 upplösning. Ge mig ett förslag på vad du, eller någon annan vill ge för den, så ska jag ta det i allvarligt beaktande. Det följer med de tillbehör jag har kvar i form av olika linser, flygramar, case etc.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Hur stor bild kan man få med den projektorn?
och hur upplevs en så låg upplösning på stor duk?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster