Proj till ArKaos

Här kan du diskutera projektorer, linser, dukar mm.
Magnus Jonsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 19:06

Proj till ArKaos

Inlägg av Magnus Jonsson »

Håller på och kollar lite på projektorer och undrar om det finns nån tumregel på hur mycket ljus man förlorar för varje meter projektionsavstånd med tex haze i lokalen ? Ska projecera på en grå 9x6m backdrop bak på en scen och klurar på om jag ska sätta två projar i fronttrossen som splittar på bilden eller en proj på FoH för hela bilden. Problemet med två projar är att förhållandet mellan bredd och höjd skiljer sig från backdroppen som nästan i 4:3 format. Ska köra material från ArKaos så det är inga extrema krav på kvaliten. Lite förslag på prisvärda projar hade också varit intressant. Har än så länge kollat på projar i prisklassen 10 kkr. Har hittat Infocus IN38 på 3500ANSI och Acer P7280 på 4500ANSI. Nån som använt sig av dessa ?

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Vi kärde två stycken 6000 Ansis projektorer till två 4*3m dukar i helgen med en Martin Maxedia lösning. Då hade vi som sagt riktiga dukar och resultatet blev mycket bra. Med grått backdrop försämras reflektionen avsevärt. Med tanke på att våra dukar var 12m2 och din kommer att vara 54m2 så har jag svårt att tänka mig att ens den större projektorn kommer att göra jobbet bra. Vi körde ganska mycket haze, och man tappade ljus både mellan projektorn och duken samt mellan duken och ögat. Det var en avsevärd skilnad mellan en tom lokal och en hazefylld. Jag tycker att idén låter riskfull, så om det finns möjlighet att prova så skulle jag definitivt gjort det.

MaZe
Rookie
Rookie
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 02 mar 2005, 01:00

Inlägg av MaZe »

Finns det några riktvärden att gå på vad gäller ansi per m2 ? Efter att ha kollat runt på nätet så verkar de flesta föredra minst 200 ansi per m2. Är mer inne på att köra två projektorer som står för halva bilden var. Blir mycket enklare att rigga dessa i fronttrossen och kortare projektionsavstånd. Kommer inte behöva fylla hela backdroppen med bild utan låta varje proj köra en 3-4m bred bild dvs 12-20 m2 var. Skulle det bli något vettigt av detta med 2500 repsetive 4500 ansi på projarna.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Är MaZe och Magnus Jonsson samma person? Det var väl kanske inte så bra lösning att ha två användarnamn?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster