Projektor för installation i clubmiljö

Här kan du diskutera projektorer, linser, dukar mm.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Projektor för installation i clubmiljö

Inlägg av Jonas Larsson »

Tänkte bara höra mig för om det är någon här inne som har lite mer koll på projektorer i clubmiljö, projektorerna ska användas för att visa effekter (typ winamp/mediaspelaren), livekamera, vimmelbilder, karaoke, kortare filmsnuttar etc.

Vad krävs det för ljusstyrka för att få ett acceptabelt resultat? Det handlar ju om ganska mörka miljöer, men samtidigt är det ju oftast lite rök i lokalen som gör det svårare för bilden att tränga igenom.

Följdfrågan är väl hur bra projektorerna klarar av miljön, lär bli ganska varmt eftersom de kommer sitta monterade i taket, samtidigt som just röken kanske blir ett problem då den tränger in i projektorn och skapar beläggning, eller är detta inget problem?

Någon som vet lite mer eller har några konkreta tips?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Det är ingen som har erfarenheter av projektorer i clubmiljö?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

jag har sålt 4st ACER XD1280D till en krog här i stan. en riktigt ljustark (2600 ansi) burk för små pengar....tror det var 6800kr

Mattias Lifberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 56
Blev medlem: mån 14 maj 2007, 12:19
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av Mattias Lifberg »

Min enda erfarenhet är att linsen kan brännas "sönder". Fick erfara det när vi hyrt två projar och båda var suddiga (Det hjälpte inte att putsa linsen...). Uthyraren sa att hyrestagaren innan hade kört med dem i rök-miljö. Det blev full fart till Centas och hyra nya.
Detta var iofs projar i 10000 ANSI klassen. Vet inte om det blir annat med svagare apparater.

Mattias Lifberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 56
Blev medlem: mån 14 maj 2007, 12:19
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av Mattias Lifberg »

Detta borde ju alla rena bild-uthyrningsfirmor kunna svara på. De har väl säkert alla hyrt ut till disco. Ring Centas och fråga (osäker på stavningen Centas...).

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

sitter två på dansgolvet i trossen å ena rökmaskinen är typ bara 5m bort å inte har dom problemen

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

ljus styrkan är ju ganska beroende på hur stor projektionsyta du skall ha... men som nicke säger runt 2500-3000 så borde det täcka dom flesta normala ytorna....

Det man bör ha med i beräkningarna om det skall sitta fast monterat är
att den lyser upp ganska bra om kring villket kan ta efekt från övrigt ljus... men det beror ju bercis på vart den skall hänga som om man skall ha flera....
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Okej, har kikat lite på olika modeller runt 2000 lumen, men det kanske är i underkant då?

Förvånansvärt många projektorer verkar vara i 800x600, har inte utvecklingen kommit så mycket längre på projektorer om man jämför mot vanliga skärmar, eller behövs det helt enkelt inte bara för att det är en projektor?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

2000k funkar nog hyfsat men det beror ju på storlek och ljus runt om kring...

måste rekomendera:
http://www.projectorcentral.com/

Dom har en klockren kalkylator där du kan räkna ut avstånd och storlekar...

Man väljer typ projjen man har tänkt sig och sedan kan man räkna på det...

Beroende på vad man skall köra så kommer man hyfsat långt på 800x600... dock är ju dom mesta 1024x768 villket kanske är lite bättre...

Jag har kört en del med NuVJ och då räcker 800x600 helt okej...

och kör man dessutom det genom en bildmixer så har det ingen betydelse för då matar du ut typ s-video som ändå är såpass lågupplöst.... (om du nu inte kör med en hd mixer)

Edit: 2000k blir nog lite väl ljustarkt... 2k menade jag.... :p
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

Sen är det ju faktist som så att det kan vara en nackdel att ha för starkt ljus och särskillt på en klubb... då det kan vara välldigt irriterande för det blir ju ganska skarpt ljus....
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Du måste ta in dukens storlek i beräkningarna. Har du en duk som är 4*3m så behöver du 4ggr så stark projektor jämfört med en duk som är 2*1,5m. På nattklubbar räcker det ofta med 2000ansi om du inte behöver större dukar än ca 2,5*1.8m. Givetvis så varierar det beroende på hur ljust det är i lokalen, men se det som en fingervisning. Om du tänkte visa bilder eller filmer med låg kontrast (läs mörka bilder) eller om du ska ha en större duk så borde du satsa på en proj med större ljusstyrka. Enbart projektorer med XGA upplösning eller högre är intressant. Hoppas det hjälpte dig lite.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster