Projektor utomhus. Vad ska ska man ha?

Här kan du diskutera projektorer, linser, dukar mm.
Henrik Kjellman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 00:19
Presentation: Har spelat skivor i 25 år, kör mobildisco och hyr ut ljud och ljus. Egen firma.
Ort: Arvika

Projektor utomhus. Vad ska ska man ha?

Inlägg av Henrik Kjellman »

Hej!

Vi funderar på att köpa eller hyra en projektor för att projicera mot en vit yttervägg på ett hus.
Ytan är ca 5X9 meter och belysningsavståndet är flexibelt. Dock är projektionsytan ca: 10 m över marken.
Projektorn måste vara väderskyddad och kommer att sitta ute någon vecka.
Kommer bara att användas kvällstid för lite info/reklam mm.
Finns det väderskyddade eller får man fixa detta på annat sätt?
Jag är fullständigt novis på projektorer... :D :D
Kom med tips eller offert!

Med vänlig hälsning
Henrik Kjellman
Arvika
Vad skall du med en luftvärnsstrålkastare till ? - Dummaste frågan jag någonsin fått !

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Projektor utomhus. Vad ska ska man ha?

Inlägg av Johannes Nordgren »

Kul projekt!

Är du helt novis skulle jag rekommendera att konsultera någon så det blir bra, i alla fall om du ska ta betalt för det :-)
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: Projektor utomhus. Vad ska ska man ha?

Inlägg av Markus Hammerin »

Räknas det inte som att "konsultera någon" att skriva i detta forum? =)
Rätt vad det är så skriver någon "Jo, men Tillverare A har ju Model XYZ123 som är både väderskyddad och ljusstark. Köp den av oss." Eller "Jag hade tagit "sån här" projektor och sen tejpat fast en hundkoja på en lyktstolpe."
Det var inte mitt fel!

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Projektor utomhus. Vad ska ska man ha?

Inlägg av Johannes Nordgren »

Markus Hammerin skrev:Räknas det inte som att "konsultera någon" att skriva i detta forum? =)
Rätt vad det är så skriver någon "Jo, men Tillverare A har ju Model XYZ123 som är både väderskyddad och ljusstark. Köp den av oss." Eller "Jag hade tagit "sån här" projektor och sen tejpat fast en hundkoja på en lyktstolpe."
Jo, till viss del. Men vad det gäller projektion har jag stött på så många exempel där utövaren hade behövt praktisk erfarenhet för att utföra uppdraget, inte bara erforderlig information.

Att läsa specar och räkna ut throw ratio är en sak, men att faktiskt få det att bli bra på plats är en annan :D

I all välmening mot Henrik tyckte jag att en varm hand på plats skulle kvalitetssäkra hans leverans om han nu själv inte är varm i kläderna :D
We make good music sound great!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster