Avlånga LED-paneler

Här kan du diskutera LED-/videoväggar, tillbehör mm.
Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Avlånga LED-paneler

Inlägg av Toiva Savolainen »

Håller på att designa ljuset inför ett projekt i sommar.

Jag vill ha ett gäng LED-paneler, av modellen avlånga. Tex 1-2meter X 1-2decimeter.

Vill kunna köra grafik på dessa, antingen via server, inbyggda mönster eller möjligheten att programmera egna mönster. Alltså inte bara RGB över hela panelen, utan grafik i alla möjliga former och färger.
Jag har vart i kontakt med denna typ av produkt förut och sett sånna på gigg, så dom finns ju.

Är det någon som kan dela med sig av vad det finns för produkter gör detta? och vem är supplier av dom?
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Re: Avlånga LED-paneler

Inlägg av David Oxe »

Hej Toiva,

vi har en del olika lösningar som kan göra det du vill.
På melodifestivalen för två år sen hade vi pelare med Olite 510 som var 4 meter höga och 15 cm breda. Fördelen med att bygga med Olite är att upplösningen blir hyfsat hög, nackdelen är priset.
Ett annat alternativ om upplösningen inte är lika viktig är att använda MiStrip. De är 150 cm långa och 2,4 cm breda, så kan man sätta så många man önskar i bredd.
Det går även att göra strängar med Mitrix, blir dock lite bredare.

Observera dock att alla dessa lösningar bygger på Barcos kreativa LED, vilket också märks på priset.
Vi har även en del andra produkter som inte är Barco, men då blir det bredare än 2 decimeter.

Mvh
David

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Avlånga LED-paneler

Inlägg av Toiva Savolainen »

Här är lite bildexempel, så alla pratar samma språk.

..och tack David för förslagen.
Bilagor
Image6.jpg
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Henrik Källsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 93
Blev medlem: tis 04 nov 2008, 00:23

Re: Avlånga LED-paneler

Inlägg av Henrik Källsson »

vilka priser rör det sig om?

kan man koppla ihop tex tre och ställa de brevid varandra för att få större sammanhängade yta?
går det att styra med en vanlig laptop?

är själv intressrad av något liknande, kanske 120cm h samt 40 cm bred.

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Re: Avlånga LED-paneler

Inlägg av Tobias Norrfors »

+1
Birdstreet Production

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Re: Avlånga LED-paneler

Inlägg av David Oxe »

Henrik: Det är väldigt svårt att sitta och diskutera priser på ett forum som detta. Om du är intresserad av en lösning så är det bättre att du tar kontakt med oss så syr vi ihop en offert. Vad gäller det tekniska så används en digitizer för att skapa bilden på led-panelerna. I digitizern så sätts alla paneler samman till en sammanhängande skärm, sedan matas digitizern med signal från exempelvis en mediaserver eller OB-buss beroende på vad för typ av gig man gör.

Ni kan även titta på Blåsningen som går på TV3 nu. Där används 200 Mistrippaneler sammansatta till en jättestor skärm med mellanrum mellan varje panel.

Mvh
David

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Avlånga LED-paneler

Inlägg av Toiva Savolainen »

David Oxe skrev: Vi har även en del andra produkter som inte är Barco, men då blir det bredare än 2 decimeter.

Bland era andra produkter, finns det något som styrs via DMX? Dom armaturer som är på bilden jag postade styrs via DMX, men jag vet inte vilka armaturer det är.

Kan tillägga att det behöver inte vara hög upplösning åt alla håll på panelen, bara man kan göra mönster, tex om panelen är uppdelad i 10 sektioner med RGB.
Senast redigerad av 1 Toiva Savolainen, redigerad totalt 0 gånger.
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Re: Avlånga LED-paneler

Inlägg av Tobias Norrfors »

David Oxe skrev:Henrik: Det är väldigt svårt att sitta och diskutera priser på ett forum som detta.
Det förstår jag, men det går ju åtminstone säga ett pris mellan tummen och pekfingret? Är det i trakterna 1k eller 100k per strip? Vilket slutgiltig pris det blir beror ju självklart på hur stor produktion, hur länge, hur många tekniker, osv osv, men det man vill veta är om man överhuvudtaget spelar i samma liga.
Birdstreet Production

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Re: Avlånga LED-paneler

Inlägg av David Oxe »

Toiva: Samtliga produkter vi arbetar med är grafikled, vilket innebär att de måste matas med signal utifrån via exempelvis DVI. Fördelen med detta är att du får en betydligt mer anpassningsbar rig än om du använder DMX-ledprodukter som är rätt begränsade.

Tobias: Det man kan konstatera är att grafisk kreativ led är dyrt att använda, då det kostar mycket pengar att ta fram en lösning (bygge ställningar, projektering osv) och produkterna är fruktansvärt dyra att köpa in. Därför blir det också svårt att estimera ett pris utan att veta förutsättningarna.

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Avlånga LED-paneler

Inlägg av Toiva Savolainen »

OK!

För att vara ännu tydligare i vad jag vill göra så kan jag visa denna bild från wygen.

ett 20-tal LED´s monterade på detta vis på tross.
Bilagor
Image1.jpg
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Henrik Källsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 93
Blev medlem: tis 04 nov 2008, 00:23

Re: Avlånga LED-paneler

Inlägg av Henrik Källsson »

David Oxe skrev:Henrik: Det är väldigt svårt att sitta och diskutera priser på ett forum som detta. Om du är intresserad av en lösning så är det bättre att du tar kontakt med oss så syr vi ihop en offert. Vad gäller det tekniska så används en digitizer för att skapa bilden på led-panelerna. I digitizern så sätts alla paneler samman till en sammanhängande skärm, sedan matas digitizern med signal från exempelvis en mediaserver eller OB-buss beroende på vad för typ av gig man gör.

Ni kan även titta på Blåsningen som går på TV3 nu. Där används 200 Mistrippaneler sammansatta till en jättestor skärm med mellanrum mellan varje panel.

Mvh
David
Tack för ditt svar, men listpriser på en enhet borde väl endå gå att få fram,
alla vet ju att det är ingen som får betala listpriser, men ger ett humm iaf.

Finns det många olika modeller på digitizers? Tex om man bara vill köra 3 paneler så kan man komma undan med en mindre.

Media server, är det stor skillnad på en sådan och en vanlig laptop pc?

tack på förhand!

sondre bry glevoll
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 13 nov 2006, 14:14
Kontakt:

Re: Avlånga LED-paneler

Inlägg av sondre bry glevoll »

alkalite.jpg
Alkalites

Robert Carlberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 55
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 11:04
Presentation: Arbetar på Hofmann Teknik AB. Support på ArKaos och ChamSys.
Kontakt:

Re: Avlånga LED-paneler

Inlägg av Robert Carlberg »

Hej!

Med ljusbordsmjukvaran ChamSys MagicQ så kan du enkelt styra LED. Du kan tex köra filmer, bilder, live kameror, göra en "screen capture" på din dator skärm (där du tex spelar upp en effekt till ljudet eller en film osv.) arbeta med flera lager, lägga på effekter osv. ChamSys MagicQ ligger hela tiden i framkanten när det gäller att styra LED. MagicQ är gratis och finns att ladda ner på http://www.chamsys.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false;.

Hör av dig om du behöver hjälp med att komma igång med det.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Avlånga LED-paneler

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Titta på Pixelline 1044. Väl beprövad för det du vill göra. Kräver ingen digitiser, DMX rätt in och ström rätt in samt vidarematning av de båda.

Hur du ska styra dina Pixelline, eller motsvarande, går att göra på många sätt. Ska du bara gör effekter kan det funka med ljusbord av lite mer avancerad typ. Jag förordar inte helt otippat Jands Vista för detta. Busenkelt att göra LED-matriser, och det blir ännu enklare när Byron släpps till Vistan. Det går naturligtvis med andra bord också. E:cue är ett alternativ, Pharos Controls är ett annat. Dock är Pharos mer ett installationssystem.

Mediaserver är det mest kraftfulla sättet, kopplat till ett ljusbord. Rekommenderar Hippotizer i någon variant. Finns från två lagers upp till åtta lager i HD. Finns naturligtvis andra servers också så som Archaos och Pandora.

Lycka till!
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Re: Avlånga LED-paneler

Inlägg av Tobias Norrfors »

PixelLine 1044 såg riktigt grymma ut! Synd bara att priset är där efter.
Birdstreet Production

Henrik Källsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 93
Blev medlem: tis 04 nov 2008, 00:23

Re: Avlånga LED-paneler

Inlägg av Henrik Källsson »

Tobias Norrfors skrev:PixelLine 1044 såg riktigt grymma ut! Synd bara att priset är där efter.
Var hitta du priset?

Tack för alla svar, detta kommer bli ett intressant projekt!

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Avlånga LED-paneler

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Ni sa inte att det skulle vara så billigt det bara går ;-)
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Re: Avlånga LED-paneler

Inlägg av Tobias Norrfors »

Jag har bara hittat ett pris: http://www.lighttrade.de/index.php?temp ... t=61&ukat=" onclick="window.open(this.href);return false;

43.500 kr/st
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Avlånga LED-paneler

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Är du intresserad kan jag sälja Pixelline 1044 betydligt billigare än så, nya i kartong.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Avlånga LED-paneler

Inlägg av Toiva Savolainen »

Jag är kort sagt intresserad av att hyra 20 st Pixelline eller liknande armaturer i sommar.

Om någon tror sig ha lösningen så hör gärna av er!
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster