In-ear-systems (mono vs stereo)

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Jake
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 17 jan 2005, 01:00
Ort: Stockholm
Kontakt:

In-ear-systems (mono vs stereo)

Inlägg av Jake »

Vad är fördelarna/nackdelarna med att köpa ett mono-system jämfört med ett som kan leverera stereo, när det handlar om In-ear-monitorering?

Om jag förstått saken rätt så kan man i ett monosystem enbart få en ljudkanal skickad till båda öronen, medans jag i ett stereo kan få uppspelat två olika ljudkällor i båda lurarna alternativt en kanal separat på vardera öra.

Någon som testat detta och har lust att dela med sig av sina åsikter?!

Ställer också frågan om någon här har testat IEM1100 från db technologies (www.dbtechnologies.com). Eller alternativt storebrorsan IEM2200.

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

allt beror på hur kräsna dom som ska lyssna är.. stereo ger ju mindre "allt sitter i pannan"-känsla (om det mixas bra).

shure har ett finurligt system där man kan ha 2 mottagare till en sändare, allt i stereo.. så kan man köra t ex bara vänster kanal i mottagare etts bägge lurar, och höger kanals i mottagare tvås bägge lurar.. på så vis kan man alltså få 4 monosystem ur två sändare. eller 2 stereosystem. flexibelt värre :)
är säkert fler tillverkare som har liknande system, jag har bara använt shures.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 44 och 0 gäster