In-ear-systems / Monitorlyssnig för sångare - tips?!

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Jake
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 17 jan 2005, 01:00
Ort: Stockholm
Kontakt:

In-ear-systems / Monitorlyssnig för sångare - tips?!

Inlägg av Jake »

Rösten är mitt instrument och mina öron mina hjälpmedel och nu när jag ska ut och börja spela live, vill jag spara både mina öron och min röst. Gillar inte dom klassiska problemen med dålig monitorlyssning vid rep och på scen.

Finns här någon som har erfarenhet av "In-ear-utrustning", dvs trådlösa system med öronsnäckor istället för golvmonitorer?

Jag har hört att kombinationen Bellman Musicora (specialgjutna hörlurar/hörselskydd) i kombination med In-Ear-systemet Shure PSM700 ska vara jättebra. Men som vi alla vet är kostnader också en fråga i sammanhanget.

All input på området välkomnas!

/Jake

ZeCute
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 28 jan 2004, 01:00
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av ZeCute »

Dom 2 systemen jag har en del erfarenhet på är Shure PSM-600 och PSM-400. Vilket fungerar väldigt fint. Men PSM700 har jag tyvärr aldrig testat men det finns säkert nån annnan här på forumet som har hållit på med dom.
Men det finns en hel del system att välja mellan. Vad är det för prisklass du har tänkt dig och vad är det för typ av konserter du ska sjunga på?

Jake
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 17 jan 2005, 01:00
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jake »

Det är väl mest klubbspelningar. Jag e rätt ny på livegiggandet, men tycker det är lika bra att börja med bra prylar från början.

Jag vill väl helst ha det bästa, men jag vet att det brukar kosta rätt mycket då. Har läst om att AKG har ett system som ska vara grymt också (AKG IVM-1), men det ligger på runt 19 000, vilket känns lite mycket så här i början.

Vill väl kanske betala max 6000 just nu, men samtidigt är det säkert välinvesterade pengar att köpa kvalitetsprylar. Vore grymt att kunna testa sakerna innan man köper dem - nåt tips om det finns nånstans i Stockholm man kan göra det?

Sen är det väl en annan sak också - vi är två sångare i den konstellation jag befinner mig i just nu, så båda borde väl ha IN-ear-prylar i så fall. Måste man köpa flera system då, eller kan man hålla sig till en huvudenhet och flera "headsets"?

Nån input på tankarna kring Bellman MusicOra?

Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag skulle i första hand rekommendera att göra ett par ordentliga avgjutningar till ett par lurar du gillar. Bellman MusicOra är ett förslag men det finns flera. Att köpa in sändare/mottagare för massor med tusenlappar tror jag inte riktigt på, det är få artister ens på nationell nivå som äger sådana saker. Det hyr man in när de behövs helt enkelt.

Antingen står du för kostnaden eller också kräver du att det ska finnas när du kommer till spelningen. Den stora skillnaden ligger inte i vilket fabrikat du väljer på radiodelarna utan om du trivs med lurarna. De stora fabrikatens system är alla bra och kostar ungefär lika mycket. Den stora skillnaden mellan dyra och billiga är hur många kanaler du har att välja på. Eftersom det inte är diversity så verkar det vara lite känsligare än när man talar om trådlösa mickar dvs du har större nytta av fler kanaler när det gäller IEM än vid WL mickar.

Shure, Sennheiser, Akg är det några av de stora aktörerna på marknaden och inom musiksvängen så verkar Shure vara klart störst i Sverige.

Vad är ni för typ av akt och har ni med er tekniker och mixplatser?

Jake
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 17 jan 2005, 01:00
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jake »

Du skriver att det finna andra förslag på specialgjutna lurar - har du info om sådana? Jag hittade Bellman Musikora via reklam i Musikermagasinet, men har inte hittat några andra som tillhandahåller sådant. Jag gillade tanken kring musikora, då det även är ett "skydd" och inte bara hörlur.

Det är just sådana saker som du skriver jag behöver veta, dvs vad som är viktigast att lägga pengar på. Kan tänka mig att inte alla artister äger IEM-prylar som standard, men jag känner väl mest att jag vill vara så bra rustad jag bara kan när jag kör ett framträdande. Då kan jag lägga energin på rätt saker. ;o)

Den akt jag är med i är ett soulband med lite blandat innehåll. Vi har nyligen börjat spela ihop (jag e nyast i ensemblen). Fast jag vill väl även köra på som solo-artist om det går så småningom. Mer info om mig finns på www.mbergman.com. De gig vi kommer ha i alla fall till en början, tror jag det kommer bli svårt för oss att kräva att man har IEM-utrustning på, så det är väl mest säkert att man äger sådant själv. I övrigt har vi PA och sånt.

ZeCute
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 28 jan 2004, 01:00
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av ZeCute »

Har tyävrr ingen erfarenhet utav Bellman MusicOra. Men jag rekomenderar precis som Ingo att göra avnjutningar, har hört att det är värt varenda krona att göra det.
Ska ni börja investera i en egen rigg tycker jag absolut att det är värt pengarna att börja investera i IEM. Det är verkligen kanon att jobba med, vilket ställe man än kommer till.

Jake
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 17 jan 2005, 01:00
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jake »

Fick just prisinfo på MusicOra....hmm...dom var inte billiga. Alla alternativ är alltså intressanta, så anyone - några tips om alternativ?

;o)

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.
Ort: Stockholm

Inlägg av Henrik Malmberg »

Billigt och bra är två parametrar som ytterst sällan mötas!

:(

Jake
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 17 jan 2005, 01:00
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jake »

Jo, jag vet. Det är också anledningen till att jag vänder mig hit, då det är en djungel att hitta rätt....men min inställning är väl egentligen att det är värt att betala för att få det bästa.... ;o)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster