Vem bär ansvaret för dåligt ljud!!!

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag tror inte man flyttar runt steg på det sätt du påstår, men det kan vara jag som inte har varit på så många halvstora firmor. Jag har mest varit på pyttesmå, några få halvstora, och någon enstaka jätte. En stegvagn är en stegvagn och den plockar man inte sönder bara för att man ska ut med B-riggen och A-riggen är ledig.

Återigen: Du ser bara antalet Watt/antalet steg som sitter fast i oanvända lådor. Det finns enligt mitt förmenande riktigt stora fördelar med att exakt matcha högtalare med stärkare och det är att man kan garantera "perfekt" beteende från sina riggar på ett helt annat sätt än om oppfinnarjocke ska trimma processorer. Systemet blir bättre än varje enskild komponent, det är det som är vitsen. Du påpekar en stor nackdel med detta sätt att bygga system och jag påtalar en stor fördel.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det jag menade var inte att skruva steg fram och tillbaka. Firman jag framför allt tänker på gör inte så, utan har några få steg i mindre cases och några större stegvagnar.

Självklart har du rätt i att systemen är väl avvägda. Beror helt enkelt på vad man gör för grejor om det är ett klockrent system eller ett mindre klockrent system!

Matcha högtalare med stärkare? Nu är jag inte med på vad du menar. Det är väl inte högtalaren man matchar med steget utan effektbehovet man matchar med steget, och sedan ser man till att hitta de optimala DSPinställningarna?

Användarvisningsbild
Jovi
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 13 jan 2004, 01:00
Ort: Lidköping

Inlägg av Jovi »

Eftersom vi nu bytt ämne och pratar lite om d&b så vill jag vara med!
Efter att ha andvänt de flesta av d&b´s lådor och följt utveklingen under många år så tycker jag att d&b har vågat ligga lite före under ganska lång tid, om man ser till den nordiska marknaden så har det väl tyvärr lett till att dom har fått en svår tid att slå sig in på den svenska marknaden det är väl först nu som det börjat vända.
Problemet är lite som du säger Dawen att det är svårt att kombinera med något annat system när du köper olika märken, men det är ju det som är lite av idén bakom d&b att du köper allt i ett vilket medför en hel del fördelar som tex. inga lösa prossesorer, delningsfilter, delay, mm och en mycket specifik övervakning och logg av systemet som är oslagbar om du använder mycket steg och lådor allt finns i steget och allt går att övervaka och manuvrera med PC styrningen Rob och bevisligen funkar det efter att ha andvänts på några större turnéer i europa under det gångna året.
Vidare så finns det ett färdigt riggning´s system från det största systemet till det allra minsta, lådorna är dessutom anpassade för europeiska trailer mått vilket gör det otroligt lätt att lasta och det bästa av allt en grym support d&b lämnar hela fem år´s garanti på prytlarna!
men allt detta hamnar ju då tyvärr på prislappen.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

En sak är säker: jag vet alldeles för lite om d&b's sortiment :oops: :)

Det är kul framför allt att utvecklingen inte står stilla. För varje dag som går blir våra förutsättningar att göra ett bra jobb ännu bättre.

Trist att utvecklingen ska synas även på prislappen, men smakar det så kostar det. Kul att svenska firmor vågar satsa trots att det ser mörkt ut!

Vad finns det för stora företag som åker runt med d&b?

Gäst

Inlägg av Gäst »

Jovi: Jag har iofs lite andra teorier om varför d&b har sålt som det gjort och det har inte med teknologi att göra, så mycket kan jag ju säga.

Många andra har minst lika avancerade övervakningsmöjligheter. Min favorit är Meyers RMS.

Dawen: Klantig formulering från min sida. Du vet ju vad jag menar, tydligen :roll: Dessutom skrev jag ju faktiskt trimma processorer i meningen efter.

Vad gäller stegvagnar så missuppfattade jag väl dig antar jag. Systemet är väl lika väl avvägt vad det än används till? Däremot kan ju användningsområdet vara mer eller mindre rätt.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Ingo skrev:Dawen: Klantig formulering från min sida. Du vet ju vad jag menar, tydligen :roll: Dessutom skrev jag ju faktiskt trimma processorer i meningen efter.
Jo, fast OppfinnarJocke är ju suverän på allt han gör, så jag fattade inte riktigt :wink:
Ingo skrev:Vad gäller stegvagnar så missuppfattade jag väl dig antar jag. Systemet är väl lika väl avvägt vad det än används till? Däremot kan ju användningsområdet vara mer eller mindre rätt.
Det är gissningsvis inte bara du som formulerar dig mindre lämpligt, jag är nog snäppet värre kan jag tro :)

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

är det någon som har några åsikter om ARVA som har d&b-agenturen?

Gäst

Inlägg av Gäst »

Har du?

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

Ingo skrev:Har du?
nä jag har aldrig handlat från dom, så jag har inga erfarenheter av dom alls. tänkte om man själv ska gå och handla d&b är det ju trevligt att veta hurdan importören är (nästan lika viktigt som att produkterna är bra är ju servicen).

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Några exempel på andra märken som Arva kränger?

Jag tror att risken för att d&b krängs av en agentur som inte är bra på service är relativt liten faktiskt. Fungerar inte servicen lär de inte få behålla agenturen, liksom.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Inte för att jag personligen handlat från ARVA utan firman jag jobbar för, så det jag kan säga är att det fungerar finfint och killarna på ARVA vet vad det är för utrustning dom säljer.

Har dom inte svaret på frågan direkt, så dröjer det inte länge förräns man får ett svar.
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

För mig handlar inte service framför allt om att man ska kunna ringa och fråga om hur grejorna funkar o.s.v., utan att om något pajar så har man prylen senast samma vecka. Svar på frågor är någonting som varje agentur borde ha, menar jag.

Vet du hur de är på den biten? Qsc har ju svart bälte i både driftsäkerhet och snabb service, vad jag har hört.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Precis... Under dom åren jag har varit på firman så är det inget som gått sönder...

Tror det va i början på första riggen som några element i subbarna gick, och då berodde det på fabriktionsfel. Efter några dagar stog det en pall med nya element till lådorna. Sen dess har det fungerat felfritt...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag har inte så mycket erfarenhet av ARVA, men den jag har är positiv. Behövde ett delningsfilter till en MAX en gång och sumpade en TC D2 i backen vid ett tillfälle. Bägge gick på under en vecka, och då kom filtret ändå direkt från Tyskland.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jovi
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 13 jan 2004, 01:00
Ort: Lidköping

Inlägg av Jovi »

Min uppfattning av support på d&b´s produkter är den att återförsäljaren inte har jätte stort ansvar eftersom d&b sköter den mesta supporten själva därimot så har dom mycket god kunskap om produkterna och de mindre driftstoppen kan oftast klaras upp per telefon.

Åf. lagerför nästan inga reservdelar utan dom skickas oftast direkt från fabriken i tyskland, sedan bygger ju hela deras systemkonsept på att allt i systemet kommer från d&b vilket är en stor del av den höga driftsäkerheten.

d&b garanterar dig som användare att om något skulle gå sönder så ska du ha en utbyttbar produkt 2dagar efter informationen komit till deras kännedom!

Erfarenheten av ARVA är att det finns bra kännedom av produkten och att dom vet vad dom säljer!
Trevliga snubbar dessutom...!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Bara ett litet påpekande för att stoppa förvirringen. ARVA är inte en återförsäljare. ÅF är sådana som t.ex jag, vilka köper av t.ex ARVA. ARVA (och andra som XL, Allba, Septon m.fl) är distributörer/importörer.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

har generellt bra erfarenheter av avra. Lite väl sälj-k*ta om ni ursäktar uttrycket. Hade en av dem på besök på jobbet (skåning, kan inte för mitt liv komma ihåg vad han heter) där han demade lite d&b, dpa och shure-prylar. Det var lite för mycket snack om hur fruktansvärt bra alla grejjor var för att jag skulle känna mig bekväm och lita på honom.
Det lilla jag handlat med arva har dock fungerat ypperligt.
Q.E.D

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

olof hette han ja!
Q.E.D

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Vänta nu! Jag kom på svaret på frågan. Det är ju JAG som har ansvaret för dåligt ljud. :wink:

/HenrikH
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

HenrikH skrev:Vänta nu! Jag kom på svaret på frågan. Det är ju JAG som har ansvaret för dåligt ljud. :wink:

/HenrikH
Skönt då vet man vem man kan skylla på...

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster