Ljudsystemet Friends Arena

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Johan Holst
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 21:51

Re: Ljudsystemet Friends Arena

Inlägg av Johan Holst »

Per Johanson skrev:Jag har gjort ett gigg i Friends, men bara på halva ytan. Den låter fantastiskt bra, mycket lite reflexer och till och med basen är hyfsat snäll. Men det är väldigt mycket dämpmaterial därinne, dvs det går åt extremt mycket saker för att få det att fästa ordentligt.
Det var intressant. Jag var på Maiden där igår och slogs av vilken enorm efterklang det är i arenan (taket var stängt). Jag stod rakt framför vänster front-array i höjd med FOH. PA-ljudet var hyfsat OK men det känns som att akustiken sabbade allt. Några polare satt på läktaren nere i ena hörnet. De sa att ljudet var bedrövligt där. Mitt intryck är att det verkar vara väldigt svårt att få till ett vettigt liveljud på Friends. Någon här som har fler erfarenheter från arenan?

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Ljudsystemet Friends Arena

Inlägg av Svante Gustafsson »

Iron maiden fansen verkar överlyckliga över ljudet i Frends ;)

Aftonbladet:
Sämst: Ljudet är arenaburkigt och bullrande oömt, stundtals närmast olidligt bedrövligt.

Markus Gustavsson
Aldrig mera Friends Arena!
Vi var nog minst 15 000 som drog efter "Fear of the Dark" om inte tidigare. Jag stod längst fram, i mitten och längst bak och ljudet var precis lika dåligt överallt. Jag har sett många spelningar i mina dar', men denna hade nog det sämsta ljudet. Jag ska fasen kräva pengarna tillbaka.

Rebecca Sjöblom ·
Med öronproppar pressade in till trumhinnan flanerade vi runt arenan för att försöka hitta någonstans att stå där ljudet inte studsade så vansinnigt att det trycktes ihop till ett enda oväsen. En plats där man faktiskt, från första takt, skulle kunna höra vilken sång de spelade. Den här konserten var rakt igenom ett hån mot ett av världens, genom tiderna, bästa liveband. Jag har aldrig tidigare upplevt ett sådant antiklimax. Alla förväntningar, all extas jag känt det senaste halvåret försvann i ett enda andetag. Att behöva betala för det här katastrofala arrangemanget känns bedrövligt. Vanligtvis lämnar Iron Maidens konserter mig i ett rus som varar i veckor efteråt. Nu känner jag mig bara enormt lurad och hånad, av en arena som ironiskt nog kallas Friends.

osv osv
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Torsten Endrell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 62
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 20:03
Ort: visby. bor i växjö

Re: Ljudsystemet Friends Arena

Inlägg av Torsten Endrell »

De budgeterade bygget till 2 miljarder, den kostade nästan tre. Det utlovades en toppmodern arena i världsklass både för konserter och fotboll, de försökte bygga en kompromiss och nu verkar få vara nöjda, varken konsertbesökare eller hyresgästen AIK med 10-års kontrakt.

Bra jobbat SvFF, Peab och Solna stad!

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Ljudsystemet Friends Arena

Inlägg av Svante Gustafsson »

http://www.rocknytt.net/nyheter/11916-l ... ends-arena" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster