Ljudsystemet Friends Arena

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Magnus Söderman
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 05 okt 2006, 06:48
Ort: Dalarna
Kontakt:

Ljudsystemet Friends Arena

Inlägg av Magnus Söderman »

hej hopp !

är det nån som vet vem som fick leverera installationsljudet till Friends Arena ?

på byggkamerabilderna ser det ut som det hänger lite småbananer där

// magnus
Magnus Söderman, envis men snäll

I want everything louder than everything else (Ian Gillan, Deep Purple)

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Ljudsystemet Friends Arena

Inlägg av Jonas Jansson »

Vart hittar man dem kamerorna?

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Ljudsystemet Friends Arena

Inlägg av Magnus Lindgren »

Jonas Jansson skrev:Vart hittar man dem kamerorna?
Snabb googling och på första träffen: http://friendsarena.se/Arenan/Byggarbetet/" onclick="window.open(this.href);return false;
//Magnus - Fegge & Mattes

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Ljudsystemet Friends Arena

Inlägg av Johan Fälth »

Tror standard audio fick jobbet
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Ljudsystemet Friends Arena

Inlägg av Jonas Jansson »

Känns som om det skulle sitta lite EV där ja... Men det är nog inte S-A som satt upp och installerat etc..

Användarvisningsbild
Daniel Aronsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 25 dec 2008, 20:55

Re: Ljudsystemet Friends Arena

Inlägg av Daniel Aronsson »

http://www.tm-ljudkonsult.se/2012/04/fr ... ank-arena/" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Ljudsystemet Friends Arena

Inlägg av Marcus Sandberg »

Ska det inte bli bose som det e i alla andra arenor hur kan det va?
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: ons 19 apr 2006, 07:45
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ljudsystemet Friends Arena

Inlägg av Eric Hising »

Tjena,

Malbeck har vad jag vet inget att göra med installations-ljudet. Han var där och spelade lite PA för olika bokningsbolag (Blixten, US, Livenation etc).


/Eric

Fredrik Setterberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 03 dec 2008, 23:08
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Ljudsystemet Friends Arena

Inlägg av Fredrik Setterberg »

Det är ett engelskt företag (LBI tror jag de heter) som gjort installationen med EV-lådor.
Hälsningar
Fredrik Setterberg
Soliflex Svenska AB
http://www.soliflex.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 07 jan 2004, 01:00
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000
Ort: Leksand

Bara att börja räkna :-)

Inlägg av Bengt Norling »

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/m ... 6757729.ab" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: Ljudsystemet Friends Arena

Inlägg av Markus Hammerin »

Hört från flera håll om att det inte var något vidare ljud på konserterna med Brus Sprängsten. Någon som var där och vill bidra med sin syn på saken?

Obligatorisk AB-länk:
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/m ... 6757729.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
Det var inte mitt fel!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Sv: Bara att börja räkna :-)

Inlägg av Per Johanson »

Hoppas de inte menar att jämföra komplexiteten mellan Springsteen och SHM utan att det var en kommentar att SHM lagt ner mycket tid på ljudet.

Jag har sett Springsteen 3 gånger på Ullevi, 1985 var första gången i fjol sista. Det har inte låtit "bra" någon av gångerna. Däremot har två av gångerna låtit som man kan förvänta sig med tanke på instrumentering, arrangemang och övriga förutsättningar.

Den tredje gången var basutbredningen så ojämn att det var plågsamt. Eller kanske praktiskt, gillar man bas står man på ett ställe, gillar man inte bas flyttar man sig ett par meter.

Tror tyvärr ingen som kommenterar i tidningen har en aning om hur svårt det är när giggen blir sådär stora.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Ljudsystemet Friends Arena

Inlägg av Gustaf Gagge »

jag var där på bandyfinalen och det ljudet var riktigt illa men det berodde nog snarare på den bakom spakarna än anläggningen. den trådlösa micken som speakern hade under presentationen tappade signal och det rundade ett par gånger. lite ironiskt är det att man köper grejer för miljoner och sedan används 1 mick för tal och det låter skit och rundar. Detta inför 38000 i publiken. nu kanske det var bandyförbundet som stod för tekniken och inte friends arena men pinsamt var det iaf. nu sysslar jag inte så mycket med ljud men illa lät det.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Ljudsystemet Friends Arena

Inlägg av Svante Gustafsson »

På SHM klagade mängder med folk på dåligt/lågt ljud.. är det lagar på DB-nivåer man är rädd för i sverige? Snålar man på Pa pga ekonomi? Eller skiter man helt enkelt i om det låter bra för publiken som eventfirma som får dessa stora jobb?
Senast redigerad av 1 Svante Gustafsson, redigerad totalt 0 gånger.
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Torsten Endrell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 62
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 20:03
Ort: visby. bor i växjö

Re: Ljudsystemet Friends Arena

Inlägg av Torsten Endrell »

I fotbollsallsvenskan håller det installerade systemet bra klass som speaker och inmarschlåt-system.

Någon här som jobbade på eller var på mello-finalen? Aftonbladet har inte publicerat lika många "fansen-rasar"-artiklar om ljudet på det evenemanget. Hade varit intressant med reflektioner därifrån.

Frågan är väl: har produktionerna brustit eller är det skrytbygget som är ett fuskbygge?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Ljudsystemet Friends Arena

Inlägg av Per Johanson »

Jag har gjort ett gigg i Friends, men bara på halva ytan. Den låter fantastiskt bra, mycket lite reflexer och till och med basen är hyfsat snäll. Men det är väldigt mycket dämpmaterial därinne, dvs det går åt extremt mycket saker för att få det att fästa ordentligt.

Detta sagt så tycker jag att det är märkligt att jämföra ett gigg med tre skivspelare och en skrikmick, ett gigg med tracks och ett några vokaler (där komplexiteten ligger i det är en stor tv-produktion) och ett gigg med 14 pers på scen där alla spelar hela tiden. Klart som tusan att det är svårare att få ihop Springsteen-gigget än några av de andra? I alla fall till njutbart välljud. Och då menar jag inte att något av de andra giggen är lätta för det...

Enligt min uppfattning så har vi för länge sedan rundat punkten där giggen blir riktigt bra på grund av att de är för stora. Resurser tillgängliga eller ej... Hur det var i detta fall eller SHM har jag ingen aning om, det kan mycket väl varit för snålt tilltaget med saker.

100/115 dB regeln bör inte vara ett större problem vid denna typ av arrangemang. Men det är givetvis så att 100 dBA för Springsteen (gitarrer i massor, blås, massa vokaler osv) är en större utmaning än en musikstil som i princip bara innehåller 30-150 Hz och sen saker över 4 kHz. Lite tillspetsat men ändå.

Lyssna gärna på valfri Springsteen platta, inte ens i studio med full kontroll över saker och ting låter det speciellt bra, det är liksom inte meningen verkar det som.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Fredrik Gräslund
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 24 feb 2006, 22:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ljudsystemet Friends Arena

Inlägg av Fredrik Gräslund »

Per Johanson skrev:
Enligt min uppfattning så har vi för länge sedan rundat punkten där giggen blir riktigt bra på grund av att de är för stora.
Den där var svårförståelig !
Men om det menas att det blivit för stort för att det ska gå att göra bra, var går gränsen ?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Ljudsystemet Friends Arena

Inlägg av Per Johanson »

Ja vad ska man säga. Ett väldimensionerat Line Array kanske klarar att spela 70 meter (eller rättare sagt, min erfarenhet säger mig att runt 70 meter går någon slags gräns). Men inom 50 meter så hänger det ihop riktigt bra. Delay system i all ära men ju fler ljudkällor desto större soppa. IMHO. YMMV.

Friends arena är väl sisådär 130 meter antar jag?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Ljudsystemet Friends Arena

Inlägg av Johan Fälth »

Per Johanson skrev:Ja vad ska man säga. Ett väldimensionerat Line Array kanske klarar att spela 70 meter (eller rättare sagt, min erfarenhet säger mig att runt 70 meter går någon slags gräns). Men inom 50 meter så hänger det ihop riktigt bra. Delay system i all ära men ju fler ljudkällor desto större soppa. IMHO. YMMV.

Friends arena är väl sisådär 130 meter antar jag?
Har du varit med när dom/ni kört med Leo i friends?
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Ljudsystemet Friends Arena

Inlägg av Svante Gustafsson »

Lika bra att man går tillbaks till "riktiga" högtalare igen så det blir tryck i hela arenan.. ;)

Enligt Guiness rekordbok (.. 1990 uppl. s. 155) : Störst PA-system: Aug 20, 1988 vid Castle Donington ”Monsters of Rock ‘Festival” 150 meter lång, 35 meter hög, 300 TMS-3s och 60 TSW-124s , utgjorde det största frontmatade PA systemet

Den genomsnittliga ljudtrycksnivån vid mixerplatsen under showen var 118dB, med en topp på
124dB under Iron Maidens spelning. Under injustering nådde man 130dB genomsnitt / 140dB topp. Märk väl, detta mäts 90 meter ut från scenen!


Lineup: Iron Maiden (som ägde ungefär hälften av systemet), KISS, David Lee Roth, Megadeth, Guns N ‘Roses och Helloween.

Det tog fem dagar att montera systemet.

Källa:
- Jesse Graffam
-Guiness rekordbok

Bild
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster