Socialstyrelsen överväger att sänka gränsen

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Rikard Åberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 176
Blev medlem: mån 19 feb 2007, 01:46
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus

Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2
Ort: Örnsköldsvik

Socialstyrelsen överväger att sänka gränsen

Inlägg av Rikard Åberg »

usch och fy om det går igenom
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5077944" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Socialstyrelsen överväger att sänka gränsen

Inlägg av Nicke Löfgren »

"Ny forskning visar att ljudnivåer som i dag är tillåtna kan leda till hörselskador, som inte upptäcks vid ett vanligt hörseltest"

Intressant! Hur ska dom upptäckas då? Syns det på örat att örsnibben blivit längre? :)

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Socialstyrelsen överväger att sänka gränsen

Inlägg av Niklas Elste »

https://www.facebook.com/groups/3524378 ... tif_t=like" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Socialstyrelsen överväger att sänka gränsen

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det är väll inga problem det e bara att man får planera anorlunda och tänka på dely system så ska det inte va några problem för oss som jobbar med det. Det svåra är för landsorts öltälten som ställer en dubbel 15 rigg på marken och spelar gärnet för att det ska höras.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Richard Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 14 maj 2009, 17:43
Presentation: Ljusdesigner och programmerare för konsert, teater, musikal och liknande. Har varit i branchen sen 2006 och driver ett eget konsultbolag som subhyr personal till flertalet ljud- och ljusbolag i södra Sverige.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Socialstyrelsen överväger att sänka gränsen

Inlägg av Richard Jansson »

Om det nu visar sig att det är skadligt med de aktuella ljudnivåerna så är det ju helt enkelt så att det är SKADLIGT. Vore märkligt om socialstyrelsen i så fall inte agerade.
Richard Jansson
AWT Teknik
+46 768 10 64 61
richard@awtteknik.se
http://www.awtteknik.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Rikard Åberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 176
Blev medlem: mån 19 feb 2007, 01:46
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus

Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2
Ort: Örnsköldsvik

Re: Socialstyrelsen överväger att sänka gränsen

Inlägg av Rikard Åberg »

jasså det finns väl massor av tillfällen på små/mindre klubbar som det redan nu är problem med att hålla ljudnivåerna.
Marcus Sandberg skrev:Det är väll inga problem det e bara att man får planera anorlunda och tänka på dely system så ska det inte va några problem för oss som jobbar med det. Det svåra är för landsorts öltälten som ställer en dubbel 15 rigg på marken och spelar gärnet för att det ska höras.

Mikke Johansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 22 jul 2008, 20:48
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Socialstyrelsen överväger att sänka gränsen

Inlägg av Mikke Johansson »

"-Ikväll på scen; Mustasch! Och Mustasch trummis, som sitter i ett rum nere i källaren och spelar med via kameror och skärmar!"

Framtiden för rockklubbarna?

Användarvisningsbild
Dan Bävholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 22:53
Ort: Västkusten
Kontakt:

Re: Socialstyrelsen överväger att sänka gränsen

Inlägg av Dan Bävholm »

Sista ordet är inte sagt om detta. SOS håller på med en konsekvensutredning där de har frågat branschen. Det är Andreas Gustafsson (fd SP, nu Gärdhage Akustik) som är inblandad i detta. Han fick en lista med namn på arrangörer och ledande ljudtekniker av mig.
Personligen tycker jag inte man skall ändra något innan man är överens om en EU-standard. Det blir så mycket lättare för arrangörer och ljudleverantörer om alla gästartister och deras ljudtekniker har samma gränser överallt. (Eller har svenskarnas öron plötsligt blivit 3dB känsligare?)
Sen blev jag riktigt förbannad när SOS säger att rapporten som de grundat förslaget på inte är officiell ännu. Hur fasen kan man sätta igång med ett sånt här projekt om inte rapporten har blivit vetenskapligt granskad och kritiserad?

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Socialstyrelsen överväger att sänka gränsen

Inlägg av Anders Brandén »

Själv vill jag bara ställa mig på gatorna och skrika: Låt Dan sköta det här SOS!!!
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Socialstyrelsen överväger att sänka gränsen

Inlägg av Niklas Elste »

och vem är det?

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: Socialstyrelsen överväger att sänka gränsen

Inlägg av Markus Hammerin »

Niklas Elste skrev:och vem är det?
Kanske den Dan Bävholm som postat ett par inlägg upp...
Det var inte mitt fel!

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Socialstyrelsen överväger att sänka gränsen

Inlägg av Anders Brandén »

Niklas Elste skrev:och vem är det?
Nu är väl iförsig Andreas på Gärdhagen både duktig och trevlig, men är det någon som man bör lyssna till i debatten kring ljudnivåer och dyligt så är det Dan Bävholm. Träffar du på honom någon gång så insup all fantastisk kunskap denna man besitter.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Socialstyrelsen överväger att sänka gränsen

Inlägg av Per Johanson »

Nu är det väl så att rimligheten (om inte annat så med ekonomi som en avgörande faktor) i den redan satta gränsen om 100 dBA Leq är klart tveksam i många lokaler. Vart ska detta sluta?

Vore det inte bättre att totalförbjuda tobak, alkohol och bilar medans man ändå håller på om fullständig folkhälsa är det enda som är viktigt i livet? Efterlyser lite rimlighet i diskussionerna och hävdar med en dåres envishet att det är klubbar, barer och spinningpass som är de stora problemen för de flesta. Tillsammans med förskolor.

Med upplysning kring risker skulle man kunna komma väl så långt när det gäller konserter.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster