Bra ljud, vad är det?

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Gäst

Bra ljud, vad är det?

Inlägg av Gäst »

Hej!

Som ni kanske läst så hade jag en diskussion på ett annat forum om (ljud)kvalitet på Behringerprocessorer. Senare kom tråden att handla om kompetensen på ljudteknikerkåren och om även ljudkvalitet vid konserter. Jag diskuterade det sistnämnda med Cyber här på forumet härom dagen och tänkte höra era åsikter.

Vad är bra ljud vid en konsertsituation? Har det något med ljudet på en cd-skiva att göra? Ja, helt enkelt vad konstituerar bra konsertljud egentligen?

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Tycker faktiskt inte man kan säga att så här låter bra ljud. Alla olika musikstilar och alla olika artister ska låta på ett individuelt sätt. Ställer man ljudet så det låter "bra" för ett band så kan det ju låta piss för ett annat band. Så det finns inga direkta saker man kan säga att ett bra ljud ska innehålla då det beror helt på vad det är som låter.

Hmm blev ganska invecklat men jag hoppas ni förstår hur jag tycker.

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

bra konsertljud för mig är när det låter bra.. och det innebär ju kanske ofta att man inte hittar nått att störa sig på, utan snarare hittar detaljer att njuta av. istället för för torrt/blött sångreverb, ett perfekt reverb som blir skitsnyggt. istället för pumpande behringerkompressorer en diskret bra inställt bra burk som man förstår jobbar men som inte hörs. trummor som låter som dom ska til musikstilen, utan att något varken sticker ut onödigt eller låter tamt..

det är så vansinnigt många kriterier.. de där tomtarna som snackade om överstyrt och sånt.. det är ju bara löjligt.

log stort när jag såg en som skrev på det där andra forumet om SM57:or :) orkade inte regga mig och svara. kanske man borde gjort.
tänkte skriva att på soundtracks of our lives senaste skiva har den mesta leadsången spelats in med SM58. dock inte genom en sunkig behringerpreamp ;)

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Intressant diskussion!

Självklart har alla lite olika preferenser på vad som är bra ljud, särskilt om man själv är i branschen. Men jag tycker ändå det finns ett antal grundläggande principer för att det inte skall vara dåligt ljud. Ett antal krav ska uppfyllas för godkänt, sedan finns det alltid detaljer som kan diskuteras, varav många är artistens åsikt om hur denne vill presentera sin musik. Smaksak helt enkelt.

Tillbaks till de grundläggande principerna för godkänt resultat.

- Rundgång är verboten. Period. Sånt sysslar man möjligtvis med på soundcheck, men under show får det inte hända. I festivalsammanhang, med endast en linecheck, kan jag möjligen gå med på en antydan till att det bär iväg lite grann.

- PA:t ska inte dista. Dist är en effekt som skapas innan ljudet når PA:t, och därmed bastu.

- Det skall inte göra ont att lyssna på musiken. Det är en anledning till att det sällan låter, och enligt mig inte alls behöver låta, som CD:n.
För att skapa en upplevelse av att det är "tryck" i musiken, men utan att mörda publikens öron, så är det fullt OK att "tilta" frekvensspektrat en hel del så att basdelen av matrialet blir mer framträdande än på CD:n. Detta gäller egentligen alla typer av populärmusik och lite till.

- Förstår man inte vad sångaren sjunger (förutsatt att man kan språket) så är sången i de allra flesta fall för svag (undantag beroende på musikstil existerar naturligtvis). Det är väldigt lätt att som tekniker begrava sången för att man själv har hört låtarna väldigt mycket och vet vad som sjungs utan att egentligen höra det.

- Varje instrument skall ha sin självklara plats i mixen. Det handlar inte om nivåer, utan om att frekvensmässigt placera instrumenten så att de inte tar upp samma plats i frekvensspektrat som flera andra instrument. Varje instrument skall gå att urskilja utan att det överröstar något annat.

- Överanvändning av signalprocessorer. Bara för att det sitter femtioelva kompressorer i racket betyder det inte att man måste använda dem. Jag körde en hel festival i helgen utan att använda en enda kompressor (ok, det var folkmusik, men ändå...). Använd dem för att laga något som behöver lagas, eller med måtta för att sätta en "signatur" på soundet. Dynamik har blivit alldeles för underskattat.


Bara mina 50 öre värt av åsikter... andra må tycka annorlunda.
Senast redigerad av 1 Hasse Queisser, redigerad totalt 0 gånger.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jag brukar nöja mig med devisen "ingen dog och ingen kastade hårda saker på oss". Iaf på rockbanden där man inte hört bandet innan och helst inte vill höra dem efter.

Fast jag håller väldigt mycket med Cyberpunk. Det jobbiga är dock att veta om sången hörs eller inte i situationer där man är alldeles för bekant med texten. Då är det skönt med bisittare, helst såna som inte sett produktionen och gör det för att det är roligt.
"This is the updated input list"

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Jag är ingen tekniker och har heller inget jätte intresse av att ratta livegig heller för den delen. Men jag går på dem ofta och gillar att höra musik live. Ljudet är för mej viktigast, det ska va i bra balans/harmoni utan att bli skrikigt. Tyngd i rätt instrument och glöm inte sången. Visst det ska spelas högt men att göra det snyggt och med kvallite är för mej ett teken på att maskinisten har koll.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Grunden är väl att man är där för att förstärka det som kommer från scenen. Artister använder väl dom tekniker som gör det på ett sätt som passar dom.
Och kanske för att dom är snygga också.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster