Djembe, Cajón, Congas

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Djembe, Cajón, Congas

Inlägg av Jonas Jansson »

Hur mixas dessa instrument? vart ligger deras områden?
I förhållande mot Kör, Solist, Piano.
Hur har ni mixat dessa ihop?

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: ons 19 apr 2006, 07:45
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Djembe, Cajón, Congas

Inlägg av Eric Hising »

Hur långt är ett snöre......?

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Djembe, Cajón, Congas

Inlägg av Marcus Sandberg »

Har påven en rolig mössa?
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Djembe, Cajón, Congas

Inlägg av Anders Brandén »

Vad är skillnaden på en gren och en pinne?
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Börje Svenzon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 12:32
Presentation: DJ sedan slutet av 60 talet och firma för uthyrning av ljud och ljus sedan dryg 20 år.

Re: Djembe, Cajón, Congas

Inlägg av Börje Svenzon »

Trodde att detta va ett "seriöst" forum ! Eller som man ropar i skogen får man svar. :|

//B.

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: ons 19 apr 2006, 07:45
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Djembe, Cajón, Congas

Inlägg av Eric Hising »

Börje Svenzon skrev:Trodde att detta va ett "seriöst" forum ! Eller som man ropar i skogen får man svar. :|

//B.
Att berätta hur man mixar Djembe, Cajón eller Congas går ju liksom inte att svara på.
Det beror ju helt på vilket band det är, vilken musikstil, vilken musiker etc etc etc.

Därför tror jag inte att det går att få något svar på din fråga Jonas.


Om du däremot vill veta hur folk mickar dessa instrument tror jag att folk kan hjälpa dig här på forumet.


Det var inte min mening att verka dryg, men jag tyckte att frågan var så konstig.
Ungefär som att fråga hur en elgitarr eller ett piano mixas.... det går ju som inte att svara på tycker jag.


Hälsningar /Eric

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: Djembe, Cajón, Congas

Inlägg av Markus Hammerin »

Visst är informationen i frågan knapphändig, men jag gissar att frågeställaren med "vart ligger deras områden?" ungefär "Har ni några tips på hur man vrider till EQ:n för att de ska låta så naturligt som möjligt".
Och hur de mixas i förhållande till "Kör, Solist, Piano" beskrivs kanske med om de är svaga så de knappt hörs eller ligger starkt i mitten. Eller kanske någon brukar köra två mikar på congas och panorera dem fullt vänster resp. höger.


Själv undrar undrar jag vad det är för skillnad på en ost.
Det var inte mitt fel!

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Djembe, Cajón, Congas

Inlägg av Jonas Jansson »

Helt rätt som Markus sa!

Hittade lite tips på hur folk mikade congas (blev det instrumentet till slut) så det gick gött.
Satt som en smäck! CM3 1-2 fot över vinklad mot mitten

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Djembe, Cajón, Congas

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Man kan ju faktiskt teoretisera kring hur dessa instrument skall mixas, även om frågan inte var så tydligt ställd.

Hur man mixar instrumenten bör ju ha en utgångspunkt i deras roll i det musikaliska arrangemanget.

Nu utgår jag från att man använder instrumenten som sig bör enligt den afroamerikanska musiktraditionen. Samtidigt kan man hävda att fullständig konstnärlig frihet råder och att det inte finns några rätt och fel.

Vad gäller Cajun så har den ju i princip samma roll som baskagge och virvel, plus de små spökslagen däremellan som de flesta gör. En mic bak, en mic fram, filtrera tills det låter bra och mixa de andra instrumenten runt som om det vore ett trumset.
-
Congas är lite annorlunda, de fyller sällan baskaggens funktion. De ligger också ofta i dubbelt tempo gentemot trumkompet(Man räknar "struket" när man skall beskriva rytmen), "mellan" slagen så att säga. I princip innebär det att de inte har en lika fundamental roll i kompet, utan syftar mer till att fylla ut underdelningarna, och behöver därmed inte vara lika framträdande i mixen.

Djembe minns jag faktiskt inte, det märker man ju när man lyssnar på bandet. Tycker det är rätt ofta som just djemben inte har en tydlig roll.

Att förstå hur ett arrangemang fungerar tycker jag är det viktigaste och det leder ofta till svaret på "vilken mic skall jag använda" och "hur skall jag eq:a så att det låter bra?".

Hur lär man sig detta? Lär dig spela ett par instrument, läs en bra bok om studiomixning, jobba lite med inspelning, lyssna aktivt på massor av olika musik dygnet runt. Så gjorde/gör jag :)

För att svara på din andra fråga. En bra pianist som ensam kompar en kör kommer att lägga ganska stor uppmärksamhet på att agera basist och trummis i sitt spel.

Får han en trummis eller en cajun kommer han att spela mindre rytmiskt i vänsterhanden och fokusera mer på lines och harmonik. Får han också en bassist kommer han förmodligen att flytta upp en oktav, spela akord med vänsterhanden och antingen bygga vidare på klangerna, hjälpa till med melodin eller improvisera med högerhanden.

Det innebär att du kan fokusera på att få cajunens "baskagge" och "virvel" att bli framträdande, för pianisten kommer att lämna plats för detta och bygga sitt groove kring det.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Djembe, Cajón, Congas

Inlägg av Jonas Jansson »

Jorå, allt sånt har man fått kunskap om!
Man började ju trots allt som "musiker", så sånt är inge direkt problem.
Utan det är mest kanske områdena kring instrumentet som man brukar gilla att ha med ;)

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Djembe, Cajón, Congas

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Det som är intressant är i vilka frekvensområden instrumentets karaktär finns.

Congas - En del lågmid i de resonanta tonerna, en del "snap" i högmidden, inte mycket diskant förutom fingerljud
Cajun - Bas/midbas, "snap" från sejaren, inte mycket diskant eftersom sejaren sitter inne i trumman

Detta kan du roa dig med att framhäva/ta bort.

Det som avgör hur du filtrerar är ju främst egenheter hos instrumentet i fråga, proximityeffekten hos micen, rummet, PAt, snarare än rent kreativa/konstnärliga aspekter, även om det i och för sig spelar en viss roll roll vilka andra instrument som är med i arrangemanget.

Det enda man med någorlunda säkerhet kan säga är att du oftast är rätt intresserad av basregistret på en cajun, medan man utan problem kan högpassa congas.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Djembe, Cajón, Congas

Inlägg av Jonas Jansson »

Pretty basic japp!
Det var en stor conga, mycket värme och i eget ord, "basrymd".
Skippade HPF, bara lite letande på dåliga basfrekvenser, resten löste sig.

Dock så gick det helvete åt Nylonsträngade... "hatar" dem i live sammanhang.
Det där hårda sträng knäppet/attacken vid anslag är inte så roligt i mina öron.

Giget gick bra

Mikke Johansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 22 jul 2008, 20:48
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Djembe, Cajón, Congas

Inlägg av Mikke Johansson »

Måste bara flika in; just gällande instrumentens funktion:

OM det är en Djembe med kan den i o f s ha en mindre tydlig roll (om det t ex är som en krydda i en poplåt) men är det minsta lutande mot afrikansk folkmusik har den nog en HÖGST central roll. I västafrikansk musik är Djembe inte sällan det ENDA instrumentet som används förutom sången, och bör då släppas i "full frihet" för rätt upplevelse :)

När det gäller Congas förekommer de ju i olika storlekar (Tumba, Conga, Quinto - från lågt till högt) och inte sällan kan den största trumman (Tumban) ha en slags "bas"-funktion, speciellt om Congas är det enda rytminslaget. Bas-soundet kommer ju dessutom under trumman så det behöver inte vara fel att ta upp det med!



Jo, sen heter det Cajon, inte Cajun. Cajun är en maträtt, och musikstil, från sydstaterna i USA...

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Djembe, Cajón, Congas

Inlägg av Jonas Jansson »

Jorå, i'm aware!

Det står ju Cajón i rubriken :)
Samt är det också ett folkslag har jag hört, Cajun dvs.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Re: Djembe, Cajón, Congas

Inlägg av Ian Delahorne »

Jag fick en bra genomgång av ett salsaband exakt hur congas ska låta. Men sen glömde jag bort det. Vill minnas att man lägger mer vikt på tumban än congan. Att panna ut dessa lite lite hjälper en hel del.

(Cajun är inte maträtt. Cajun är ett folk från Lousiana som har god mat och har franska som modersmål (är till fjärdedel sådan). Cajones micade jag med Beta58. Cojones vill jag helst inte mic:a)
"This is the updated input list"

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Djembe, Cajón, Congas

Inlägg av Jonas Jansson »

Man får prova sig fram nästa gång instrumenten kommer upp igen!
Satte lite slap delay på den, lät ok.

Man får dra ihop sina egna instrument och köra lite...
Fräscha upp minnet

Ja men visst var det så ja! Kom ihåg rätt

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Djembe, Cajón, Congas

Inlägg av Marcus Sandberg »

Hur mixas det eller det är en väldigt svår fråga och svara på. Finns det något direkt svar på det? För det är väll så att är det 10 tekniker i ett rum så är det väll så att då blir dedt nästan 10 olika uppfatningar hur saker ska mixas mik val och mik plasering? Sen finns det mer lusande sätt och några mindre lysande. Som tex en frensman som jag såg han gaffade en SM57 på klubban till baskagen det lät inte bra. Tyvär så kan jag inte visa det på bild för det va tiden innan då man bara kunde ringa på mobiltelefoner.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster