Splitta ett ljudkort till flera

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Splitta ett ljudkort till flera

Inlägg av Anders Alavik »

Jag har ett litet problem som jag tänkt att någon kanske har löst.

Vi har en dator med ett fint presonus ljudkort med flera in och utgångar.
Det är ju byggt för studio användning och det funkar det bra till. Men nu är det så att vi vill använda det för att spela upp flera olika saker från olika program till olika utgångar. Jag skulle helt enkelt vilja skapa typ 4 virutella stereo ljudkort i datorn som sedan styrs till ex. utgång 3 och 4 på presonus kortet.

Med en mac går det utan problem men nu är det tyvärr så att detta skall köras på en windows burk..

Så har någon några ideer så lyssnar jag gärna..

Det behöver alltså vara flera unika "ljudkort" i datorn. och inte ett flerkanaligt ljudkort.
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Splitta ett ljudkort till flera

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det är inga problem medc flera ljudkort i windows datorer. Bara att inspelning /uppspelnings programvaran har stöd för det.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: Splitta ett ljudkort till flera

Inlägg av Markus Hammerin »

Fast nu var det bara ett ljudkort han ville använda...

Jag är inte helt säker, men jag tror inte att det går att göra som du vill i Windows.

Men...
Kan ni inte bara använda valfritt multikanalsprorgram och spela upp ljudet från det?

Ett annat alternativ som skulle kunna fungera... Nope, nu när jag läste lite till så insåg jag att det inte skulle gå. Tänkte att http://software.muzychenko.net/eng/vac.htm" onclick="window.open(this.href);return false; kunde hantera flera olika strömmar...
Det var inte mitt fel!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster