Vill ha tips på db-mätare

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Vill ha tips på db-mätare

Inlägg av Henrik Hansson »

Tja!

Det är nog dags att skaffa in en db-mätare så jag undrar vad en prisvärd men ej jättedyr kan tänkas kosta. Är inte intresserad av rackmonterat.

Sen undrar jag även var man kan hitta information om db-gränsvärden som gäller för krogar, diskotek och konserter.

Tack på förhand!

/HenrikH

ps. rolig incident här nyligt på disko vi levererade till. Ansvarig för lokalen gick runt med db-mätare och påpekade vikten av att hålla nivåerna. Personen i fråga ville även lägga sig under gällande rekommendationer och tyckte att 5 db under vore lagom. Efter en kortare föreläsning för personen i fråga drogs det önskemålet tillbaka.

(följande är en lös beskrivning av vad som hände då jag just den gången var civil och faktiskt berusad på det arrangemanget :wink: )
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Ska du bara ha en handhållen för eget bruk så funkar Phonic PAA-2 bra. Om du däremot ska redovisa resultaten för arrangörer eller myndigheter så bör du ha en som kan spara resultaten och skriva ut dem, typ Klark eller liknande.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

På tal om dB mätare, numera kommer det ju dB mätare i fler o fler telefoner.. Dessa kan ju omöjligt vara lika bra som en professionell mätare, men är det någon som har ställt en telefons dB mätare mot en profesionell??? Vore skoj o veta hur mycket det skiljer mellan dem.
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Ha ha, precis vad jag gjorde i bilen härom dagen bara för att testa (och kolla hur mycket det lät i bilen).

Phonic PAA2 = 72 dBA

Mobiltelefonen = 86 dB (ingen info om det är någon vägning av resultatet).


Go figure... :roll:
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Ok... Här kommer ett nytt problem kring det hela. Socialstyrelsen (eller vad det nu är) pratar om ekvivalent ljudnivå (alltså Leq). Detta är alltså något man bör kunna mäta för att kunna motsvara de värden som rekommenderas. Vad finns det för vettiga dB-mätare som kan mäta Leq och vad skulle en sådan kosta? Tips uppskattas...

/HenrikH
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

PAA2 kan mäta Leq tillsammans med en PC och den medföljande mjukvaran. Klarken kan självklart också det, men den är ju rackmonterad (PAA2 blir iofs inte heller portabel när den används med PC).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

cyberpunk skrev:PAA2 kan mäta Leq tillsammans med en PC och den medföljande mjukvaran. Klarken kan självklart också det, men den är ju rackmonterad (PAA2 blir iofs inte heller portabel när den används med PC).
Edit: Jag hittade svaret på frågan jag ställde...

/HenrikH
Senast redigerad av 1 Henrik Hansson, redigerad totalt 0 gånger.
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Daniel Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00
Presentation: Technical sales och support på Gobo & Highlight A/S
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Löfgren »

Jag äger en nokia 5100 med dbmätare i...
Kollade på skojj med en klarkburk och jämförde resultaten på nåt gig jag var och gjorde för ett tag sen.
Om man ställer in det som heter "ljudinställning" på "låga toner" så stämmer den hyggligt +- nån db.

Ball grejj att visa för dom som kommer och skriker att det är för högt under gig :)


(Finns det nå lagar och förordningar om hur ljust det får vara... *solglasögon*)

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

DanneL:
Jepp det gör det! På trancefester blir det tjut om man kör förmycket open och ljusa färger...


Jaja, back to topic.
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Phonicen som cyberpunk nämner är en smutt liten sak. Liten och smidig, och visar även frekvensinnehåll. Har för mig att den inte är så dyr heller.

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

dawen skrev:Phonicen som cyberpunk nämner är en smutt liten sak. Liten och smidig, och visar även frekvensinnehåll. Har för mig att den inte är så dyr heller.
Jag fick just höra att Phonic=Behringer=skräp. Är det sant så är det inte lika intressant. :roll:
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja, det är nog lite sant tyvärr... Phonic är inte så kul grejor generellt. I nivå med t ex Behringer skulle jag nog säga. Men PAA2 har sin givna plats om man är ute efter en kompakt, mångkunnig burk (signalgenerator, dB mätare, RTA, polaritetstestare, kabeltestare tror jag också) för pengarna, för 4500 brutto inkl moms är det ett kap.

Men den kan inte mäta Leq i sig själv vilket gör den olämplig till ditt användningsområde. Om det ska vara någon vits i att lägga pengar på en dB mätare så ska du ju givetvis köpa en som motsvarar de krav som myndigheterna ställer. Det som alltid är problemet när det gäller dB begränsningar är Leq och inte peakvärdet (i alla fall är det min erfarenhet) och om du inte har en mojäng som har tillräckligt låga toleranser samt att den saknar den mest intressanta funktionen så är det ju pengar i sjön. Du måste kunna gå och mäta och veta, inte tro, att du är på rätt sida om gränsvärdena annars är ju mätningen värdelös.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Phonic är inte Klark direkt, verkligen inte. Däremot gör de inte som Behringer och kopierar hejvilt, åtminstone inte vad jag vet. Som sagt, en kompakt och vettig burk.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Precis som Ingo säger så är Phonicen inte direkt av överväldigande kvalitet, men å andra sidan så kan den faktiskt en del (särskilt då tillsammans med en PC) och den är BILLIG! Vad jag vet finns det inget annat som kommer i närheten i den prisklassen, utan allt som är bättre kostar mångdubbelt mer. Tyvärr verkar det vara så med dB-mätare, det finns ett segment upp till 5-6000 spänn, där Phonicen är den som verkar kunna absolut mest, och sedan finns det ingenting under 25000 förutom rena mjukvaruvarianter (som t.ex Smaart), men då måste man ju ha en PC där med. Det beror helt enkelt på hur mycket du är villig att betala och hur mycket saker du vill släpa på.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gäst

Inlägg av Gäst »

Jo, det finns en liten maskin som kostar rätt peng. Den är bara dB-mätare men är tillräckligt bra och kostar tillräckligt lite. Kommer inte för mitt liv på vad den heter bara... På måndag ska ni få ett namn och en prisuppgift.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Men klarar den att mäta Leq?

Kan det vara Terrasonde (eller vad den nu heter) du tänker på?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Fast, att kalla Smaart en db-mätare är ju litegrann som att kalla en Linearrayrigg stereo :wink:

Finns ju någon beige variant som kostar runt 3k och kan mäta 50-80, 80-100 eller 90 - jättemycket, typ. Funkar rätt okej, men den har ju en hel del brister också. Ingen upplyst display, inte speciellt enkel att placera plus att den verkligen bara mäter dB.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

dawen skrev:Fast, att kalla Smaart en db-mätare är ju litegrann som att kalla en Linearrayrigg stereo :wink:
Självklart är det så :D

Men om man skulle ha en PC med sig ändå, och Smaart är billigare än en hårvarumätare så får man ju liksom resten på köpet....
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Att ha en bärbar dator vid mixplats är inga problem men det blir ju lite jobb om man vill gå runt och mäta.

/HenrikH
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

HenrikH skrev:Att ha en bärbar dator vid mixplats är inga problem men det blir ju lite jobb om man vill gå runt och mäta.

/HenrikH
Absolut. Det är lite pest eller kolera över det hela. Det finns ju handhållna mätare som spelar in en sjuhelsikes massa information som man sedan kan analysera och skriva ut via PC, men de brukar i allmänhet också kosta ens förstfödde eller som minst ens högra hand :cry:
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster