Starkt ljud!!

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Peter_New
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00

Starkt ljud!!

Inlägg av Peter_New »

Var på en konsert och hjälpte till i helgen som var, och hade inga öronproppar.
Undrar om ni som jobbar som tekniker vänjer sig med starkt ljud?
Jag har fortfarande känningar i öronen och konserten var i fredags.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Grattis, eller inte, du har nog fått tinnitus...

Ett tips är att alltid använda öronproppar, kanske inte så lätt om man själv kranar ljud, men jobbar man runtomkring så är det nästan ett måste...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Man ska nog inte måla fan på väggen riktigt än och förutsätta att du fått tinnitus. Risken finns föstås, men har du tur så fösvinner suset/pipet eller vad det nu är. Ibland kan det sitta i upp till ett par veckor och ändå försvinna. Ett tips dock, var VÄLDIGT försiktig med att lyssna på musik eller andra starka ljud de närmaste veckorna.

Precis som Querdoo sa, skaffa ett par bra proppar ögonabums om du ska jobba mer på konserter.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 24 jul 2003, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Jonas Hagelin »

Håller med tidigare inläggsskrivare.

Att ha skydd när man sköter grejerna runtikring är nog ett måste.
Annars brukar jag tänka på att hålla för närmaste örat när man
passerar närmast en högtalarstapel under spelning eller soundcheck.

Om man bara jobbar och inte ska lyssna så noga kan man ju använda
vilka proppar som helst. Men kör man disco bör man nog ett par justea
modeller. Jag använder några universalmodeller från någon dansk firma.
Kostar ca 200kr för ett par, men en fin liten plastask till.
Har för mig att Discoservice-grabbarna beställt personligt gjutna proppar,
de är nog ännu bättre.
Kranar man liveljud som foh-tekniker skall man nog inte ha proppar
förrän man vet att det låter bra och har något att jämföra med.
Annars blir det nog rätt fel. Fast jag har alltid fått för mig att gamla
ljudtekniker tappar känsligheten i övre mellanregistret. För dessa
frekvenser tycker jag nästan alltid låter illa på livespelningar.

Kan bara inte låta bli att berätta om upplevelser från två tillfällen
i somras.

1. Fyrisfestivalen i Uppsala.
Starlight
9toppar och 8basar per sida (Meyer linearray?).
E-type.
Det lät inte bra. De försökte kräma ur mer än vad systemet
klarade av. Jag stog bra långt från scen dock men antar att det lika
illa närmare också.

2. RixFM festival i Kungsträdgården, Stockholm.
Musikbygget (?)
16 toppar (inte säker kan vara några basar oxo) och ett antal
basar per sida. (jbl linearray)
Samme E-type, samma låtar.
Det lät bra. Och jag stog bra nära scenen denna gång.
Slitna casear betyder att man jobbar mycket, inte att man är oförsiktig ;-)

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jqg säger som så. Vad du än har att göra i närheten av en scen förutom ljudtecknikern (fho/monitor) själv så ska du ha proppar! sköter du skithusen eller är du micman så ska du ha proppar! Är det bygg hörselskydd, blött papper eller som i mitt fall Bellmans ER-15 så ska dom vara i när det spelas musik! Tryck in en snus i öronen om det krisar det är iaf bättre än ingenting!

Sabbar du din hörsel med tinnitus nu så är du slut innom ljudbranchen. Du kommer alldrig klara av att jobba i miljöer med starka ljud. Och man vänjer sig absolut inte vid starka ljud, det du gör är att du skadar din hörsel och det känns som att du vänjer dig men i själva verket så är du på god väg att bli lomhörd! Sabbar du din hörsel så hör du sämre dvs du är körd som ljudteckniker för det går inte att mixa om man har taskig hörsel!

Så köp dig ett par proppar spelar ingen roll vad du har för några bara dom sänker volymen. Vill du veta mer om proppar så kan du söka på forumet det har vart uppe förut!

Peter_New
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00

Inlägg av Peter_New »

Jag har inget pip eller brus alls, det känns bara som jag är lite känsligare för vissa ljud.
Jag brukar faktiskt alltid använda öronproppar annars. Men just den gången skulle jag prova hur det var utan.
Teknikern har ju inga proppar, och han har skruvat i hela sitt liv och det var väl och toppa på 100dB.
Hur kan teknikerna hela tiden vistas i denna miljö utan attt använda proppar?
Jag pratat med en hel del och det dom säger att det inte alls fungerar att mixa med öronproppar, vilket jag oxå förstår med det lilla jag har mixat.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Ah, den riggen har jag varit ute med hela sommaren, Meyer M3D alltså. Men jag hade 16st 650 subbar istället för M3D subbarna.

Ska inte försvara ett gigg som jag inte jobbade på, det är teoretiskt möjligt att det gick vad det pallade men ärligt talat tror jag inte riktigt på det. Efter ett gäng med gigg på den riggen så tror jag att jag har en god bild av hur mkt pulver det finns. Gert är förvisso en gasglad herre, men han har fullständig koll på hur starkt det går att spela och håller sig alltid på rätt sida gränsen. Problemet är till stor del att det är så otroligt mycket pyrosmällar hela tiden så han måste stå på en del för att spela ikapp med knallpulvret.

Med ett line array är skillnaden mellan var du spelar och inte spelar dramatisk. Är du helt säker på att du befann dig på en plats där det var menat att riggen skulle spela? Jag hade ett par sådana incidenter i sommar. Folk som befann sig på uteserveringar där det inte skulle täckas med ljud som kom fram och klagade på att det lät konstigt, vilket dom i och för sig hade helt rätt i, men det var aldrig meningen att man skulle stå där och lyssna. Där skulle man dricka öl och lyssna på coverbandet i tältet istället.

Musikbyggets VerTec rigg låter mycket bra, det är en firma som har koll på sina saker, så det är inte konstigt att det lät bra. Däremot är det konstigt att Meyer riggen inte lät bra, det ska den göra.
Senast redigerad av 1 Gäst, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Bra att du inte verkar ha fått några allvarligare skador. Fortsätt med propparna när du inte själv mixar.

Själv vägrar jag också använda proppar när jag mixar. Är det för starkt för mig så är det för starkt för publiken.

Däremot kör jag med proppar väldigt ofta när jag själv inte mixar (beror iofs på hur starkt det spelas och hur länge jag måste vistas i det). Skillnaden mellan oss som arbetar med ljud och publiken är ju att publiken vistas i det kanske 2 timmar, medans vi vistas i det kanske timtals dagligen dag ut och dag in. Det gör en jäkla skillnad i längden.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jag kör nånstans där också, möjligen när jag mixar monitor med hiphop och man inte behöver cue:a så mycket.

Fast sen är ju frågan om man ska köra på den filosofin när ljudet är bevisligen mycket starkare framme vid scenen där alla kidsen hoppar än där man själv sitter (jag har blivit bränd på det ett par gånger när folk på parkett tycker att det är för högt, medan jag på balkongen knappt hör sången pga allt applåderande/stampande mm...)
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 24 jul 2003, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Jonas Hagelin »

Detta blir ju lite off topic nu, men jag har ju inte så många inlägg
tidigare...

Vid Meyerriggen stog jag här:

--H--SSSSSS--H---



----------MM



---J

Dvs ungefär lika långt från mixplats (M) till mig (J) som från mixplats till
scen (S) Om jag minns rätt så befann jag mig strax utanför högtalarhäng (H) sett i vänster-höger-riktningen.

På JBL stog jag nog så här:

---H-SSSSSS-H---

--------------------J


----------MM

Dvs strax framför halvägs mellan mixplats och scen. Och något mer
utanför till höger om högtalarhäng. (Obs dessa ascii-bilder funkar nog
bara med fixed-width-fonter)

När du nu påpekar det så stämmer det nog att jag inte stog på en
optimal plats i Meyer-fallet.
Slitna casear betyder att man jobbar mycket, inte att man är oförsiktig ;-)

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Vi köpte oss ER-20 hörselskydd först, detta är den vanliga "granen", fast med en rakare dämpning över hela registret, dessa kostar runt 200:-/paret och det är väl investerade pengar, ljudet blir mycket klarare än de vanliga gula propparna, så dessa är att rekommendera om man inte jobbar som dj själv, utan bara springer runt på golvet.

Jobbar man som dj funkar inte dessa pga att de sticker ut ganska mycket ifrån örat (har man djupare hörlurar så kan det kanske funka) och då var alternativet för oss att gjuta personliga proppar, detta får väl anses vara en god investering då de sitter mycket skönt i örat och man märker knappt att de sitter i, dock känner man ett litet tryck mot örat när man har hörlurar på, vilket kan vara irriterande, men även detta är väl en vanesak, och har man större och djupare hörlurar så bör inte detta vara något större problem.

Skydda hörseln bör man ju göra så gott det går, sjukvården kan fixa det mesta i dag, men en förlorad hörsel går tyvärr inte att reparera helt...
//Jonas - ljudoljus.net crew

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Peter_New skrev:Jag har inget pip eller brus alls, det känns bara som jag är lite känsligare för vissa ljud.
Jag brukar faktiskt alltid använda öronproppar annars. Men just den gången skulle jag prova hur det var utan.
Teknikern har ju inga proppar, och han har skruvat i hela sitt liv och det var väl och toppa på 100dB.
Hur kan teknikerna hela tiden vistas i denna miljö utan attt använda proppar?
Jag pratat med en hel del och det dom säger att det inte alls fungerar att mixa med öronproppar, vilket jag oxå förstår med det lilla jag har mixat.
Så här är det peter att jobbar du på scenen eller runtomkring den så har du oftast en mycket kraftigare volym än om du står vid mixplatsen. Varför? jo för varje fördubbling av avståndet från ljudkällan så sjunker volymen med 6dBa. om ljudtecknikern håller sig till dom regler och förhållningssätt som finns så får han inte spela högra än 115dBa peak på det mest utsatta stället. Dvs att du inte alls har samma höga nivå vid mixplats. även om den kan vara hög så är den långt ifrån lika hög som på scen eller precis framfrö.

Sen finns det knepiga undantag, Minns en gång när vi körde partypistolerna i rättviksparken do hade vi 95db vid mixplats och då var det enbart monitor/scen ljudet *host* ja då är det inte lätt att heta ljudteckniker och sedan hållas sig på lagens sida.

Men som sagt jobbar du inte som teckniker på en scen så tycker då jag att propparna ska vara i!

Nån som vill/kan fylla på lite?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

jhsys skrev:2. RixFM festival i Kungsträdgården, Stockholm.
Musikbygget (?)
16 toppar (inte säker kan vara några basar oxo) och ett antal
basar per sida. (jbl linearray)
Samme E-type, samma låtar.
Det lät bra. Och jag stog bra nära scenen denna gång.
RixFM-turnén körs mycket riktigt av Musikbygget, fast Sthlmsgiget var ett samarbete med Wibban Produktion, som även levererade ett Innovasonbord på monitor hela turnén, om jag inte är ute och cyklar.

LineArray-lådorna är VerTec 4889, basarna gissningsvis JBL HLA eller egenbyggda lådor med element från RCF.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Re: Starkt ljud!!

Inlägg av David Wennberg »

Peter_New skrev:Var på en konsert och hjälpte till i helgen som var, och hade inga öronproppar.
Undrar om ni som jobbar som tekniker vänjer sig med starkt ljud?
Jag har fortfarande känningar i öronen och konserten var i fredags.
Man vänjer sig inte vid starkt ljud, men man vänjer sig att höra skillnaden på starkt ljud och ljud som låter illa. Bara för att det är starkt behöver det inte upplevas starkt - men det gör lika stor skada på öronen :cry:

ER-20 är säkert en bra propp, men den sticker ut löjligt mycket per sida. Musikbörsen (och antagligen en hel del flera) säljer en propp från Alpine som kostar 200 ungefär, och då får man med en bra förvaringsask, liknande den man får då man beställer formgjutna Bellmanproppar.

Om du fortsättningsvis ska hjälpa till på konserter och kanske så småningom även arbeta som ljudtekniker tycker jag att du ska investera i ett par formgjutna proppar, för som sagt är hörseln omöjligt att reparera, åtminstone i dagsläget. Har du inte råd med ett par formgjutna idag så köp när du har råd. Dessutom så är de formgjutna väldigt bra att ha på konserter när man går som lyssnare också - man kan fortfarande prata med folk *solglasögon*

Peter_New
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00

Inlägg av Peter_New »

Jag körde ljud i helgen på ett mindre ställe, och det blev otroligt starkt därinne. Men det var omöjligt att hålla nere om man skulle höra sången.
Efter gigget kändes det som man har vatten i örat, vilket det fortfarande känns som. Så här är det ungefär varje gång jag har gjort ljud på ett mindre ställe med starkt ljud, eller så är det bara att jag är känslig för ljud en tid framöver. Det går alltid över men det tar ett bra tag efter.

Är det fler än jag som känner så här efter konserter?
Just nu vet jag inte riktigt om jag ska satsa på det här eller inte.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Vila öronen tills det går över.
Släpper det inte, ring läkare och få det kollat.

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

Vet nån har vart man får tag på gjutna skydd ??själv kör jag med alpine från estrad funkar helt ok till och från men jag har väldigt små hörsel ingongar så jag ska ta och beställa ett par nu tänkte jag.
Fråga nr 2 vet nån nått om hur långt det har gått med läkningen av tinitus och hörsel ned sättning kan man bota det???
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 188
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Anders Plato »

www.bellman.se tillverkar gjutna skydd.

Och på deras sida så står det även vart man ska vända sig för och köpa dem.
Man kan inte beställa dem direkt av dem utan måste vända sig till en återförsäljare.

Jonas Nordstedt
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 24 nov 2003, 01:00
Ort: Östra Ryd

Inlägg av Jonas Nordstedt »

Det är synd att de här gjutna skydden ska vara så förbannade dyra, iofs så är det ju en investering för livet.

Men en fråga (till de som använder sig av denna typ av skydd): är det inte lätt att öronpropparna hoppar ur. Tänkte på om man är ute och dansar lr någe på någon klubb, kan dte inte vara lätt att de hoppar ur då?
::Din doktor här i cyberspace::

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

jag myser bara tryckare till dom sissta låtarna ;)
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster