Starkt ljud!!

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

DrRydén skrev:Men en fråga (till de som använder sig av denna typ av skydd): är det inte lätt att öronpropparna hoppar ur. Tänkte på om man är ute och dansar lr någe på någon klubb, kan dte inte vara lätt att de hoppar ur då?
Det är det som är det fina med gjutna proppar. I och med att de är just formgjutna så sitter de perfekt i öronen. Du kan förmodligen slå trippelvolter utan att de ramlar ut (det som hindrat mig från att prova är inte rädslan att sumpa dem, utan fysikens lagar :lol: ).

När man provar ut Bellmans proppar så har man ett par veckor på sig att känna efter att de sitter som de ska. Skulle gjutningen mot förmodan inte blivit bra så gör de om den gratis (men de är stenhårda på tidsgränsen).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

jo.. gjutna är nog en mycket bra investering för framtiden och man ska verkligen värna om sin hörsel. Speciellt eftersom man jobbar i en branch där hörseln är ett mycket viktigt redskap.
Men än så länge får nog Vansito papperskedjans EAR 500pkt gå bra. :P
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Hörseln handlar grymt mycket om psykologi.
Har man haft tendens till tinnitus en gång så blir man nojig och lyssnar extra mycket efter konstiga ljud i öronen.
Stress, huvudvärk osv kan också framkalla tinnitus så det finns många olika orsaker.

Men man kan aldrig vara nog försiktig.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Dom kritisk momenten med propparna är att sätta i dom och ta ur dom och ner i fodralet. då är det lätt att sumpa dom och det är lätt att filtrena i proparna ramlar ut! Jag lyckades sumpa en propp men det var för att fodralet hade gått sönder så när jag öppnade det så ramlade proppen ur och ner i festival gräset på natten. Men det ersatte faktiskt belleman symfoni kostnadsfritt.

Mycket bra investering!

Jonas Nordstedt
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 24 nov 2003, 01:00
Ort: Östra Ryd

Inlägg av Jonas Nordstedt »

cyberpunk skrev:
DrRydén skrev:Men en fråga (till de som använder sig av denna typ av skydd): är det inte lätt att öronpropparna hoppar ur. Tänkte på om man är ute och dansar lr någe på någon klubb, kan dte inte vara lätt att de hoppar ur då?
Det är det som är det fina med gjutna proppar. I och med att de är just formgjutna så sitter de perfekt i öronen. Du kan förmodligen slå trippelvolter utan att de ramlar ut (det som hindrat mig från att prova är inte rädslan att sumpa dem, utan fysikens lagar :lol: ).

När man provar ut Bellmans proppar så har man ett par veckor på sig att känna efter att de sitter som de ska. Skulle gjutningen mot förmodan inte blivit bra så gör de om den gratis (men de är stenhårda på tidsgränsen).
hehe okej så det är så pass alltså. Men vad är priset för dessa öronproppar, ligger de runt 2000kr? Jag ringde och hörde vad de kostade på ett annat ställe, men det lär väl vara samma pris på bellman?!
::Din doktor här i cyberspace::

Peter_New
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00

Inlägg av Peter_New »

Jag har varit hos en läkare som sa att det jag hade förra gången när det var dåligt är en form av tinitus. Han tyckte inte jag skulle ge upp det jag vill göra med för det, utan han sa att jag skulle vara medveten om problemet och ta det så lungt med volymerna som det går.

Men hur är det för er andra har ni haft några känningar efter ni gjort ett jobb med rätt så starkt ljud, och hur länge brukar det sitta i? Är det vanligt att man har det?

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Ja, jag kan absolut få känningar när man gjort nåt jobb med stark volym och lång exponeringstid.
Jag går och kollar min hörsel en gång om året.
Känns skönt att veta att man inte har dåligt frekvensomfång på sin hörsel iallafall.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Ett par gjutna proppar kostar c:a 2000 spänn, det stämmer.

Visst kan jag också känna av i trattarna att jag vistats mycket i starka ljudtryck. Precis som Newbee säger, långa festivaldagar och liknande känns det absolut.

Jag har även en liten tinnituston i högerörat (tack för det Marky Ramone), men den har jag vant mig vid. Likaså kan jag ha svårt att uppfatta enskilda röster i väldigt stimmiga miljöer (vilket tydligen ska vara första tecknet på hörselskada). Sist jag gjorde ett hörseltest hade jag dock ingen hörselnedsättning på någotdera örat, utan mätkurvorna såg mycket bra ut enligt audiologen.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Är också stolt över mina mätkurvor, ovanligt att dom är så raka sa audiologen.

Har ni gjort testet när man ska höra vad en röst säger samtidigt som man har ett irriterande ljud som stör.
Hjärnstams..... vad det nu heter.
Ganska jobbigt.

ZeCute
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 28 jan 2004, 01:00
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av ZeCute »

Har faktiskt själv ett liknande problem som Peter skulle jag tro.
Har absolut känningar efter jag har gjort ett gig med starkt ljud och lång exponeringstid. Men det går över efter ett par dagar.
Har också varit hos läkare och gjort tester och det är ingen fel alls på min hörsel den är hör bra som helst, men det är någon form av tinitus eller känningar jag har ibland. Mycket tror jag absolut sitter i hjärnan. Vilket iofs inte är så konstigt när det instrument man använder sig av inom yrket inte fungerar som det ska.
Just för tillfälligt hör jag lite sämre i öronen efter helgens arbete.

Men använd öronproppar så ofta det bara går, dvs då du inte mixar. Hörseln är det viktigaste inom det här yrket.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Newbee skrev:Har ni gjort testet när man ska höra vad en röst säger samtidigt som man har ett irriterande ljud som stör.
Hjärnstams..... vad det nu heter.
Ganska jobbigt.
Nope, det fick jag aldrig göra, men förmodligen skulle resultaten varit sämre än vid den vanliga hörseltesten.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

cyberpunk: Enligt vad jag har hört är Bellman och återförsäljare faktiskt inte stenhårda på den här utprovningstiden. Det kanske var ett undantag för min återförsäljare, det ska jag låta vara osagt, men helt klart så är Bellman måna om sina kunder.

Min vänsterpropp har en tendens att släppa igenom massa bas då man haft den i ett tag. Frågan är, såhär ett år efter, får jag en ny omgjutning? Jag uppmärksammade problemet i somras, men p.g.a. återförsäljarens öppettider och min sysselsättning har jag inte haft någon möjlighet att besöka återförsäljaren. Tror ni att det här kan gå på någon form av garanti? Jag ska försöka iaf, och annars får det helt sonika ta och bli nya proppar. Även om jag inte använt dem speciellt mycket så är de underbara.

DrRydén: Propparna kostar runt 2500, oavsett om du väljer Bellman eller någon annan tillverkare. Det är propparna i sig som är den stora kostnaden, men även filter med annan dämpning kostar. Tror att Bellman tar 800 för sina, åtminstone gjorde de det när jag hälsade på hos återförsäljare senast.

Peter_new: Jag är också känslig för vissa ljud! Det behöver inte vara speciellt starkt, och ibland kan det vara väldigt starkt men att jag inte känner speciellt mycket alls! Jag har tinnitus, till stor del ärftligt, och har lagt märke till att olika omständigheter påverkar massvis. Onykterhet, stress, trötthet är viktiga faktorer. Efter att ha jobbat natt i somras på en festival så var det i princip omöjligt att sova eftersom det tjöt så mycket! Fast, jag hade som sagt jobbat natt, och sex på morgonen var man rätt seg. Då hade ljudnivån legat på 100dB(A) hela kvällen, och jag hade mina 15dB-proppar i nästan hela tiden. Exponeringstiden var antagligen busen i det här fallet, kombinerat med min trötthet.

Känsligheten mot ljudet kan man nog inte göra så värst mycket åt, men något man kan förhindra är att utsätta sina öron för ljud som kan orsaka skador.

I små lokaler får man helt enkelt vara ljudnazi ibland. Jag har varit med om cymbaler som utan PA mätt 103dB, fast jag mätte 20 meter från scen. Hur ska man kunna ha sången på en bra nivå strax framför scen då? Det är i princip omöjligt!

Försök, i den mån det går, att säga nej till gig som är dömda att misslyckas. Det slutar bara med att du får problem med hörseln, publiken är inte nöjd och liknande saker.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Christoffer Gustafsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: fre 20 feb 2004, 01:00
Ort: Örebro

Re: Starkt ljud!!

Inlägg av Christoffer Gustafsson »

dawen skrev:

ER-20 är säkert en bra propp, men den sticker ut löjligt mycket per sida. Musikbörsen (och antagligen en hel del flera) säljer en propp från Alpine som kostar 200 ungefär, och då får man med en bra förvaringsask, liknande den man får då man beställer formgjutna Bellmanproppar.
Jag spenderade en halv natt på Södersjukhuset får nåt år sen p.ga. alpine propparna.. Man får passa sig för att tycka in dom för lång om man har trånga hörselgångar, dom kan nämligen försvinna....

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster