Spöken i fast installation?!

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Daniel Noise Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 19:07

Spöken i fast installation?!

Inlägg av Daniel Noise Johansson »

Har stora problem med en fast anläggning på en lokal nattklubb..

Exempel:
Jag går ner o rattar in ljudet på fredagkväll, fotograferar alla inställningar för att ha bevis.
Riggen spelar på fredagen mellan 22-02, på lördagen så låter det inte alls likadant som på fredagen trots att alla inställningar på EQ och delningsfilter står exakt som jag ställt in dom dagen innan.

Anläggningen består av:
Pioneer DJM-500
Denon 2600F
Phonic delningsfilter
Yamaha 2x31bands EQ
SynQ PE-900
Ecler XPA-5000
JBL MPro 412
JBL MPro 2x15"

Nån som har någon typ av förklaring till varför ljudet förändras trots att inga parametrar ändras?!
Fan av 3Fas feat Nollan!

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Spöken i fast installation?!

Inlägg av Niklas Elste »

har haft problem ett JBL delnings filter som ändrade sig fullständigt i de flästa parametrar så efter soundcheck och första band så fick man ställa sig och stella in allt igen

det löste vi igenom att köpa en driverack

Användarvisningsbild
Alexander Glendestam
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 44
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 02:23
Presentation: Driver ljudfirman JP Ljudproduktion i Ystad.
Ort: Ystad

Re: Spöken i fast installation?!

Inlägg av Alexander Glendestam »

Det kan inte vara så att luftfuktigheten och temperaturen i lokalen ändras mellan fredag och lördag? Det påverkar ljudet en del.
Alexander

Daniel Noise Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 19:07

Re: Spöken i fast installation?!

Inlägg av Daniel Noise Johansson »

Niklas, ett vanligt delningsfilter? :O
Kanske ska kolla lite på det då!

Alexander, nej inte så pass mycket.
Vi pratar stora ljudskillnader.
Inte för att jag är vidskeplig men det snackas om spöken i kåken så dom försöker väll va roliga..
Fan av 3Fas feat Nollan!

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Spöken i fast installation?!

Inlägg av Niklas Elste »

bara en fundering vad i ljudet är det som förändras?

Daniel Noise Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 19:07

Re: Spöken i fast installation?!

Inlägg av Daniel Noise Johansson »

Niklas, ljudet tappar ork
ungefär som att nån går o pillar på EQn, drar ner 40-60Hz, skär vid 1kHz mm..
Har aldrig varit med om något liknade.

Frågar bara av ren nyfikenhet då jag tröttnat grymt på den killen som är ljud/ljusansvarig där nere, inkompetent :roll:
Fan av 3Fas feat Nollan!

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Spöken i fast installation?!

Inlägg av Niklas Elste »

det låter som det kan vara en av många komponenter
en driverack ersätter 2 av dessa så att testa att byta till driverack är ett tips men börja med att koppla bort eqn och kör rakt igenom ett tag och se om felet sitter där

(även en driverack kan förstöra ljudet använd inte feedback terminatorn i den om man låter den arbeta ett tag så kan det låta skit)

Philip Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2004, 01:00
Ort: Sjöbo
Kontakt:

Re: Spöken i fast installation?!

Inlägg av Philip Olsson »

Daniel,

Om du tror det är någon elektrisk parameter som förändras så kan du mäta upp systemet med ett hyffsat ljudkort och en dator. Kan du låta mätriggen sitta inkopplad så du inte förändrar mellan mätningar så är det bra. Lämpligtvis så mäter du innan delningsfiltret och innan slutstegen. Då klarar du dig med line in/ut.
Det finns också möjlighet att mäta detta under körning, men det förutsätter ju att någon kollar på mätriggen om man inte har loggning.

Vill du mäta efter slutstegen så måste du göra en nivåanpassning för att ditt ljudkort ska klara av utsignalen från slutsteget. Men jag tycker gott du kan börja med ovannämnt som första steg.

Om slutstegen blir varma så är det möjligt att det finns någon temperaturvakt som drar ner effekten. Det är dock vild spekulation då jag inte är bekant med någon av slutstegen du nämner.

Som vanligt är en systematisk felsökning det enda rationella.

Att det skulle vara något akustiskt som förändrar så mycket utan att det skulle vara uppenbart tror jag inte. Det går såklart att mäta det också, men är mycket svårare och är väl inte där man börjar felsökningen..

// Philip

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Re: Spöken i fast installation?!

Inlägg av Anders Ericsson »

Daniel Noise Johansson skrev:Har stora problem med en fast anläggning på en lokal nattklubb..

Exempel:
Jag går ner o rattar in ljudet på fredagkväll, fotograferar alla inställningar för att ha bevis.
Riggen spelar på fredagen mellan 22-02, på lördagen så låter det inte alls likadant som på fredagen trots att alla inställningar på EQ och delningsfilter står exakt som jag ställt in dom dagen innan.

Anläggningen består av:
Pioneer DJM-500
Denon 2600F
Phonic delningsfilter
Yamaha 2x31bands EQ
SynQ PE-900
Ecler XPA-5000
JBL MPro 412
JBL MPro 2x15"

Nån som har någon typ av förklaring till varför ljudet förändras trots att inga parametrar ändras?!
Händer detta var gång/kväll?
Har det alltid gjort så här?

Kan väll säga med erfarenhet att JBL MPro 2x15" basar inte lämpar sig till nattklubb då dom inte "orkar" jobba konstant i flera timmar. JBL är kända för att tappa kraft. Spec om dom är lite äldre och slitna. Lika så kan stegen vara slitna och tappa kraft efter ett par timmars pumpande.

Som vi brukar säga.
"Kör på systemet för fullt i 3timmar. Öppna sedan lådan och lägg ett ägg på talspolen. Kan du steka ägget? Släng ut basarna och köp nya" . Lite skämtsamt sagt. :-)

Men svar till din fråga är troligen utkänade steg och framförallt element.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Spöken i fast installation?!

Inlägg av Hasse Queisser »

Ovanstående är ärligt talat så urdumt att det inte ens är värt att argumentera med....
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Spöken i fast installation?!

Inlägg av Mikael Thieme »

Anders Ericsson skrev:Kan väll säga med erfarenhet att JBL MPro 2x15" basar inte lämpar sig till nattklubb då dom inte "orkar" jobba konstant i flera timmar.
Har du någon egen teori om vad orsaken till ett sådant fenomen skulle kunna vara? Tänker du på termisk (power-) kompression så är det en funktion av den momentana temperaturen i talspolen, och den ändras typiskt inom loppet av sekunder eller minuter - inte timmar.
Anders Ericsson skrev:JBL är kända för att tappa kraft.
Kända av vem/vilka?
Anders Ericsson skrev:Lika så kan stegen vara slitna och tappa kraft efter ett par timmars pumpande.
Skulle du vilja utveckla mer specifikt vad det är du menar blir så slitet i slutsteg att de kan "tappa kraft efter ett par timmars pumpande"? Tar elektriciteten slut?

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Re: Spöken i fast installation?!

Inlägg av Anders Ericsson »

Varför skulle detta vara urdumt?

Vi har haft över 10års erfarenhet av JBL och tyvärr har JBL problem med det orkar inte jobba flera timmar i ett sträck, dom blir "trötta". Så är det bara.

f.d United Stage hadde egenbyggda stackebasar med JBL element i. Dom blev erkända av US att dom klara inte måtten. Dom blev trötta.

Jag vet tyvärr inte varför det blir så, en teori kan vara att JBL använder för liten magnet. Lindningarna blir då lättare varma och b.l.a. ohm,en förändras.

Skulle det vara konstigt att ett slutsteg eller högtsalsarelement blir utkänat och slitet?
Absolut slits det och urdumt är att påstå att elektriciteten tar slut. Nej, men komponeneter och kondningar blir slitna. kopparlindningar blir varma, kalla,varma, kalla, då slits dem. Medflera andra händelser.

Har du ett element eller slutsteg som inte slits och aldrig går sönder så köper jag det direkt.

För övright söker jag lite mer ödmjukhet. Skall vi kunna lära varrandra och hjälpa varrandra här på forumet så bör ni lägga om stilen.
Besserwissers och hån mot andra är tyvärr vänligt här inne.
ÖDMJUKHET så kommer vi alla längre.

Mvh/ A

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Spöken i fast installation?!

Inlägg av Mikael Thieme »

Anders Ericsson skrev:För övright söker jag lite mer ödmjukhet. Skall vi kunna lära varrandra och hjälpa varrandra här på forumet så bör ni lägga om stilen.
Det har du säkert en poäng i, och mitt inlägg var inte menat som vare sig hån eller besserwissrande.

Men de påståenden du kom med - att JBL generellt är kända för att "tappa kraft" och att trådstartarens problem förmodligen beror på utslitna slutsteg - är litet svåra att ta till sig, lindrigt uttryckt.
Specifika modeller av högtalarelement är mer eller mindre känsliga än andra för termisk kompression pga olikheter i kylning, absolut, och har man underdimensionerade system märks det förstås mer. Men att JBL generellt som fabrikat är känt för att "tappa kraft" efter en tids användning stämmer helt enkelt inte.
Att slutsteg slits i sådan omfattning att det är märkbart i en nattklubbsinstallation, och i synnerhet så att det ger en markant skillnad i ljud från en dag till en annan, känns också litet främmande. Det som normalt påverkar slutsteg i nattklubbsmiljö är ju främst överhettning pga damm (igensatta luftfilter och/eller trasiga fläktar), inte slitage på komponentnivå. Att högtalarelement slits mekaniskt är en annan sak och inte särskilt kontroversiellt.

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Re: Spöken i fast installation?!

Inlägg av Anders Ericsson »

Kan tyvärr inte tala för mer än praktisk erfarenhet.
JBL är känt att tappa tryck. Lika så som att cervin vega är kända för att leverera otrolig mycket kraft men inte med renhet och kvalitet.

JBL är absolut ett bra och stort fabrikat. Men i nattklubbs miljö där du utsätter en bas för konstant arbete med att flytta luft timme efter timme med full effekt och helst lite till när Dj,n krämar på MER bas, då klarar inte JBL trycket. Ev för att dom har för små magneter.

OBS Nu gäller detta inte kanske deras senare teknologi med neodymmagneter. Detta kan kan inte svara på. Men de äldre JBL elementen kan jag tala för.

JBL klarar sig bättre i ett live sammanhang, men inte helt klart där med. Men nattklubb är eller kan vara rena döden för ett JBL element.

OBS! JBL skojar man dock inte bort i topp. Visst JBL låter JBL kanske inte helt i finsmakaren öra. Men JBL kan spela högt och starkt. Att köra JBL i topp på en nattklub är klockrent om man inte vill ha det där riktigt snygga ljudet.

Som trådskaparen skrev så ligger problmet i botten 40-60hz.

En annan teori är om basarna verkligen går der till 40-60hz i frekvensområde. Det fick jag faktiskt själv lära mig av en erfaren ljudtekniker. Tvingar du ner ett par basar till 40-60hz och elementet kanske slutar jobba vid 55hz så kommer du trötta ut elementet och du tvingar slutsteget att leverera mer kraft och tillslut är basen helt obefintlig efter ett par timmars kör.

Du kan aldrig åter aldrig mäta ljudkvaliten efter 10min kontra 2-3 timmar. Ljud kurvan och kvaliten kommer att ändra sig med tiden om du inte har triggat ditt system optimalt. Ref till vad jag skrev ovan. Är delningen fel från början är detta en bidragande faktor med efter 2-3timmars kör.

Tänk dig själv att en bas är det tyngsta jobbet i hela riggen.
Den skall flytta otroligt mycket luft på 1 sekund. Här krävs 1000tals watt för att arbete. Absolut blir det varmt! och motstånd och värden ändras. Det är fysikens lag.

Du kan tända en lampa på 3000watt en liten stund utan att den blir direkt varm eller att det brinner upp om det är felkopplat exempel.
Känn på samma lampa om 1timma, så....

Martin Cargerman
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 71
Blev medlem: mån 22 okt 2007, 18:13
Ort: stockholm

Re: Spöken i fast installation?!

Inlägg av Martin Cargerman »

Kan det inte vara så att anläggningens basstege Ecler XPA-5000 har lite för lite ärlig watt och klarar den av belastning i ohm som basarna kräver???

Daniel Noise Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 19:07

Re: Spöken i fast installation?!

Inlägg av Daniel Noise Johansson »

Mycket intressant läsning som är värd att ta hänsyn till!

Kan tillägga att det är både basar och toppar som ändrar karaktär
Då jag inte har orken att bry mig om någon annans skötebarn så engagerar jag mig inte i att dra om kablar mm då det till dansgolvet bara går en 4x4mm2 kabel och likaså till bowlingbanorna.

Alltså, i dom kablarna går 2st 4mm2 kablar till topparna på dansgolvet som spelar i mono drivna av ett bryggat PE-900 pga.
Dom andra 2st 4mm2 går till basen som drivs av ett bryggat XPA-5000

killen som drog kablarna är bowlingmaskinstekniker :roll:

förr drevs 2st JBL M-Pro på ena kanalen på PE-900 steget och 2st JB-systems PL-12 på andra kanalen
sen 2st JBL M-Pro basar på varsin kanal på XPA-5000 steget med resultatet att stegen klippte pga överhettning.

hoppas ni förstår mitt virriga snack!0
Fan av 3Fas feat Nollan!

Bosse Ericson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 22 jan 2006, 16:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Spöken i fast installation?!

Inlägg av Bosse Ericson »

Förstår jag dig rätt om eclersteget driver 2st 2x15"basar =2ohm
Detta klarar inte steget i brygg enl.spec

Daniel Noise Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 19:07

Re: Spöken i fast installation?!

Inlägg av Daniel Noise Johansson »

Bosse Ericson skrev:Förstår jag dig rätt om eclersteget driver 2st 2x15"basar =2ohm
Detta klarar inte steget i brygg enl.spec

Bosse, det gjorde det innan jag kopplade om.
så nu driver det 1st 2x15" i 4 Ohm bryggat
Fan av 3Fas feat Nollan!

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 13 feb 2005, 01:00
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!
Ort: Sverige

Re: Spöken i fast installation?!

Inlägg av Samuel Nielsen »

Jag vet en modell av steg som man måste löda om sluttrissorna på med jämna mellan rum, det är Crown MA-5000 stegen som har spänningar i kretskortet gör att med tiden att sluttrissorna "lossnar" från sina lödningar så visst händer det saker med steg som går hårt länge, kanske är ett irrelevant inlägg, men men.. :D

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Spöken i fast installation?!

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det är inte ovanligt att trissorna lossar från sina lödningar. I många fall så sitter de lödade på ett krestkort samtidigt som de är skruvade i en kylplåt eller liknande som sitter fast någon annan stans. När det blir varmt så expanderar material och olika mycket beroende vilket material. Efter mycket spelande så blir trissor varma vilket gör att det saker och ting expanderar och olika mycket. Det gör en väldigt stor påfrästning på lödningar eftersom de oftast är mjukast och tillslutt så spricker de och vipps så har man ett glapp.

Saken blir inte bättre av att man i vissa fall konkar runt på stegen.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster